Trwa ładowanie...
porady
26-06-2010 17:13

Opony na lato

Opony na lato
d27egyr
d27egyr

Nadeszła wiosna. Czas więc wymienić opony zimowe na letnie.

Dlaczego należy wymieniać opony z zimowych na letnie? Z dwóch powodów – bezpieczeństwa oraz oszczędności.
Trudno jest wyprodukować gumę, która zachowałaby dobre właściwości w dużej skali temperatur. Dlatego producenci opon oferują różne produkty przeznaczone do użytkowania w lecie oraz w zimie. Podczas letnich upałów ciemna opona może rozgrzać się do nawet do temperatury 70 - 80°C. Z kolei w zimie, temperatury w naszym kraju mogą spadać nawet poniżej minus 30°C.

Opona zimowa i letnia zachowuje odpowiednią elastyczność i przyczepność w tych temperaturach, do jakich została przeznaczona. Okazuje się, że samochody z oponami zimowymi na suchej, rozgrzanej powierzchni mają dłuższą drogę hamowania, niż auta z oponami letnimi. Opony zimowe w wysokich temperaturach są zbyt miękkie i powodują przedwczesne zużywanie się bieżnika.

Kiedy zmieniać?

Nie ma sztywnej reguły. Zaleca się zakładać opony letnie wtedy, gdy średnia temperatura dobowa utrzymuje się poziomie +7°C przez kilka dni. Najlepiej jest zmieniać nie same opony, a całe koła - opony z obręczami. Unika się wtedy ryzyka uszkodzenia opony oraz wyważania kół, a operacja zmiany kół kosztuje taniej. Trzeba jednak wcześniej zainwestować w dodatkowe obręcze – do opon zimowych i letnich.

Dbaj o opony

Przy ocenie stanu opon bierzemy pod uwagę dwa podstawowe parametry - wysokość bieżnika oraz ogólny stan gumy (uszkodzenia mechaniczne oraz mikropęknięcia).

d27egyr

Bezpieczną głębokość bieżnika można ocenić przyglądając się wskaźnikom TWI (ang. Tread Wear Indicator). Są to miejsca, gdzie znajdują się wysokie na 1,6 mm zgrubienia w szczelinach na środku bieżnika. Jeśli są one na poziomie bieżnika, opona nadaje się do wymiany. Na barku opony (z boku tuż przy powierzchni tocznej) znajdują się litery TWI lub trójkąty, które pokazują miejsce umieszczenia wskaźnika. Starcie opony do przepisowych 1,6 mm wskazuje na bezwzględną konieczność wymiany, natomiast specjaliści zalecają, żeby minimalna głębokość bieżnika letniej opony nie była mniejsza niż 3 mm.

Mimo że czasem bieżnik ma wystarczającą głębokość, do wymiany będą się kwalifikowały te opony, które mają wszelkie uszkodzenia mechaniczne oraz mikropęknięcia powstałe wraz z wiekiem. Nawet nie używana opona po ok. 5 latach nie nadaje się do założenia do samochodu, gdyż guma po prostu sparciała. Producenci opon z reguły udzielają 2-letniej gwarancji.

Trudny wybór

W instrukcji obsługi każdego samochodu opisane są warianty ogumienia, które zaleca producent (rozmiar oraz indeks nośności oraz prędkości). Niedopuszczalne jest zakładanie opon o niższych indeksach prędkości niż zalecane.

W Polsce można kupić opony ponad 30 producentów. Wśród nich znajdują się zarówno uznane marki, takie jak Pirelli czy Michelin, jak i mniej znane Kyoto albo Gislaved czy Maloya. Są także produkty naszego rodzimego przemysłu oponiarskiego – popularne Dębice i Kormorany.

d27egyr

Ceny letnich opon zależą od kilku czynników - rozmiaru, indeksu prędkości oraz nośności, a także marki. Ogumienie tego samego rozmiaru, ale ze stosunkowo niskim indeksem prędkości popularnej marki może kosztować nawet kilkakrotnie mniej niż markowa opona przeznaczona do sportowej jazdy. Tak więc każdy może znaleźć w ofercie opony odpowiednie zarówno dla posiadanego auta jak i... kieszeni.

W tabeli zgromadzono orientacyjne ceny opon popularnych na naszym rynku producentów. W każdym wierszu znajdują się opony o takich samych rozmiarach i identycznym indeksie prędkości i nośności. Ceny pochodzą ze sklepów internetowych.

| | Marka: | Dębica | | Kormoran | | Michelin | |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Rozmiar: | indeks nośności, prędkości | model | cena detaliczna zł | model | cena detaliczna zł | model | cena detaliczna zł |
| 165/65R14 | 79T | PASSIO | 129 | IMPULSER B | 130 | ENERGY E3A | 193 |
| 165/70R14 * | 81T | PASSIO | 117 | IMPULSER B | 118 | ENERGY E3A | 189 |
| *
175/65R14 * | 82T | PASSIO | 136 | IMPULSER B | 138 | ENERGY E3A | 216 |
| *
175/70R14
| 84T | PASSIO | 127 | IMPULSER B | 130 | ENERGY E3A | 237 |
| 185/60R14 * | 82H | FURIO | 151 | RUNPRO | 150 | ENERGY E3A | 213 |
| *
185/65R14
| 86H | FURIO | 160 | RUNPRO | 136 | ENERGY E3A | 263 |
| 185/70R14 * | 88H | FURIO | 152 | IMPULSER B | 150 | ENERGY E3A | 299 |
| | | | | | | | |
| *185/65R15 * | 88T | PASSIO | 154 | IMPULSER B | 157 | ENERGY E3A | 237 |
| *195/50R15
| 82V | FURIO | 164 | GAMMA | 215 | PILOT EXALTO PE2 | 240 |
| 195/55R15 *
| 85H | - | - | - | - | ENERGY E3A | 367 |
| *195/60R15
| 88H | FURIO | 212 | RUNPRO | 189 | ENERGY E3A | 301 |
| 195/65R15 | 91H | FURIO | 181 | RUNPRO | 182 | ENERGY E3A | 277 |
| 205/60R15 | 91V | FURIO | 216 | GAMMA | 227 | ENERGY E3A | 387 |
| | | | | | | | |
| 205/55R16 | 91V | FURIO | 237 | - | - | ENERGY E3A | 403 |
| *
215/55R16 ** | 93V | FURIO | 373 | - | - | PILOT PRIMACY | 641 |

d27egyr

Odczytywanie oznaczeń na oponie rozpatrzmy na przykładzie opony 185/60R14 82 H.

- Pierwsza liczba (185) określa szerokość opony w milimetrach.
- Druga liczba to profil, określający stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Profil 60 oznacza więc 60 proc. z 185 mm, tzn. 111 mm. Profil 80 przyjęto jako pewnego rodzaju standard i czasem na oponie nie jest podawany (oznaczenie np.155R13 oznacza profil 80).
- Litera R oznacza typ budowy opony, czyli w tym przypadku oponę radialną.
- Liczba (14) oznacza średnicę obręczy w calach.
- Kolejna liczba to indeks nośności opony (np. 82 to 475 kg nośności)
- Ostatnia litera oznacza klasę prędkości (H – 210 km/godz.), informujący o prędkości maksymalnej, jaką może osiągać opona, jak również o zdolności opony do przenoszenia określonej siły uciągu. Nie ma znaczenia, że nie zamierzamy jechać z prędkością 210 km/godz.

Czego nie lubią opony?

Warto pamiętać, aby:
– dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach,
– nie ruszać ani nie hamować zbyt gwałtownie,
– nie pokonywać zakrętów ze zbyt dużą prędkością powodującą częściową utratę przyczepności,
– nie przeładowywać pojazdu,
– najeżdżać na krawężniki wolno,
– dbać o właściwą geometrię zawieszenia.

Przechowywanie opon:

– koła (opony na obręczach) powinny być składowane w pozycji leżącej lub wisieć,
– opony bez obręczy należy przechowywać w pozycji pionowej, przy czym należy je czasami przekręcać, aby zapobiec odciskom,
– miejsce przechowywania powinno być ciemne i chłodne,
– należy unikać kontaktu z olejami, materiałami napędowymi i chemikaliami, ponieważ substancje te mogą spowodować uszkodzenie gumy.

Autor: Tomasz Kurzacz

d27egyr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d27egyr
Więcej tematów