Opel Corsa 2010

None

Obraz

/ 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Można się było spodziewać, że Opel pokaże kolejną „małą Insignię”. Takim mianem określana jest Astra IV generacji. Podobieństwa obu modeli najbardziej są widoczne w ich wnętrzach. Z Corsą jest inaczej. Zmian nie widać ani na zewnątrz, ani w środku, bo większość z nich ukryta jest głęboko pod karoserią.

/ 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Inżynierowie Opla za główny cel modernizacji Corsy postawili sobie podwyższenie mocy silników, zwiększenie komfortu podróżowania i obniżenie zużycia paliwa. Panowie z Russelsheim zapewniają, że nowe silniki spalają o 13 procent mniej paliwa.

/ 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Królem oszczędności ma być jednostka diesel Eco Flex, która według producenta zadowala się zaledwie 3.7 l ON/100 km.

/ 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Dla zwiększenia komfortu i poprawienia właściwości jezdnych przebudowano zawieszenie. Zmiany wprowadzono również w układzie kierowniczym.

/ 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Nowe są amortyzatory, sprężyny i drążki stabilizatorów. Przekonstruowano także tylną belkę.

/ 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Zoptymalizowano elektryczne wspomaganie kierownicy i na nowo skalibrowano ESP. Wspomniane zmiany dotyczą wersji Essentia, Enjoy i Cosmo. Natomiast wyposażone w sportowe zawieszenie wersje GSi i modele ecoFLEX korzystają z dodatkowych usprawnień tylnej osi i układu kierowniczego.

/ 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Rezultatem tych zmian ma być poprawa komfortu jazdy, bardziej precyzyjne sterowanie i większa stabilność kierunkowa. Nie zmienia to faktu, że w Corsie komfort podróżowania jest umiarkowany, zwłaszcza w wersji OPC z utwardzonym zawieszeniem. Podobnie jest z dynamicznym prowadzeniem w zakrętach.

/ 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Corsa najlepiej czuje się w mieście, ale przecież właśnie do takiej jazdy zaprojektowano ten samochód.

/ 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Odświeżoną gamę silników benzynowych otwiera litrowa jednostka o zaledwie trzech cylindrach ze zmiennymi fazami rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych, której moc wzrosła o 5 KM. Teraz może się poszczycić maksymalną mocą 65 KM i maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 90 Nm, a zużycie paliwa obniżono o ok. 0,5 litra, czyli do poziomu 5 l/100 km.

10 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Na bogatej liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy nawet podgrzewaną kierownicę i panoramiczny szklany dach.

11 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Jedynym elementem wyposażenia wnętrza, który łączy stylistycznie Corsę z Insignią i Astrą jest wyłącznik świateł.

12 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Wprowadzonych zmian nie dostrzeżemy gołym okiem. Wychodząc z założenia, że model jeszcze dostatecznie się nie zestarzał, całkowicie pominięto stylistykę, stawiając na mechanikę.

13 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Silnik 1.4 także jest oferowany w dwóch wersjach mocy: 87 i 100 KM. Obie rozwijają moment obrotowy 130 Nm. Katalogowo zapewniają zużycie paliwa na poziomie od 5,3 do 5,5 l/100 km.

14 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Silnik benzynowy 1.2 wyposażono w zmienne fazy rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych. Podobnie jak litrowa jednostka zyskał 5 dodatkowych koni mechanicznych (85 KM, 115 Nm). Zużycie paliwa według danych producenta spadło do poziomu 5,3 litra. Ta jednostka występuje także w słabszej wersji o mocy 70 KM.

15 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Największa jednostka benzynowa to 1.6 turbo. Również ona może mieć różne parametry w zależności od wersji: w Corsie GSi ma moc 150 KM, a w OPC 192 KM. Producent obiecuje, że wystarczy jej 7,6 l benzyny na 100 km.

16 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Gamę diesli otwiera 1.3 CDTI ecoFLEX z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopat i mocy 95 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 190 Nm. To właśnie w tej wersji Corsa ma spalać tylko 3,7 l/100 km. Silnik 1.3 CDTI występuje jeszcze w dwóch innych wersjach o mocach: 75 i 90 KM. Standardowo montowany jest w nich filtr cząstek stałych.

17 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Największy silnik wysokoprężny, jaki może się znaleźć pod maską nowej Corsy to 1.7 CDTI o mocy 130 KM (wzmocniony w stosunku od poprzednika o 5 KM) i maksymalnym momencie 300 Nm. Według danych producenta, choć ma znaczną pojemność, powinien spalać średnio 4,5 l/100 km. Pozwala rozpędzić Corsę do setki w ciągu 9,5 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 200 km/h. Istotnie, za sprawą wysokiego momentu obrotowego i dużego zapasu mocy czyni Corsę oszczędną i dynamiczną. Charakteryzuje się też wysoką kulturą pracy. Niestety, w wersji z tym silnikiem Corsa kosztuje 64 840 zł.

18 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Znane są już ceny wszystkich wersji, dostępnych na polskim rynku. Za najtańszą Corsę 2010 z silnikiem 1.0 trzeba zapłacić 38 440 zł. Corsa z jednostką 1.2 o mocy 70 KM to wydatek w zależności od wersji wyposażenia od 40 940 do 46 990 zł. Za dodatkowe 15 KM, czyli do wersji o mocy 85 KM trzeba dopłacić 500 zł. Za najtańszą Corsę z dieslem 1.3 CDTI ecoFLEX o mocy 75 KM zapłacimy 49 140 zł. Dodatkowe 15 KM Opel proponuje nam za 51 140 zł. Cennik zamykają sportowe wersje z turbodoładowanym, benzynowym silnikiem 1.6: GSi za 70 640 zł oraz OPC za 85 950 zł.

19 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Na długiej liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy chowany w tylnym zderzaku uchwyt do przewożenia rowerów.

20 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

W Niemczech odnowiona Corsa oferowana jest w kilku wersjach specjalnych: Color Line, Race Color, Color Edition i Wave. Z okazji 111 rocznicy zbudowania przez Opla pojazdu z silnikiem spalinowym w całej Europie oferowana jest natomiast wersja „111 Limited Edition”. W jej wyposażeniu znalazły się takie dodatki, jak obniżone, sportowe zawieszenie, kolory nadwozia i stylizacja znane z linii OPC, w tym przednie i tylne zderzaki, progi oraz tylny spojler, a także znaczki z napisem „Opel 111” na przednich błotnikach. Wersja ta będzie dostępna ze wszystkimi silnikami, oprócz benzynowych wersji 1.6 turbo.

21 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Wersje benzynowe (z wyjątkiem 1.6) są oferowane z pięciobiegową skrzynią, a szkoda, bo wyraźnie brakuje krótszego zestopniowania, które pozwoliłoby lepiej wykorzystać możliwości silnika. Corsa z silnikami benzynowymi jest głośna już w średnim zakresie obrotów, a podczas jazdy z prędkością 130 km/h wdzierający się do wnętrza hałas silnika staje się donośny. Sześciobiegowe skrzynie mają dwie wersje z silnikami diesla: 1.3 o mocy 90 KM i najmocniejsza 1.7 o mocy 130 KM. Ta ostatnia charakteryzuje się wysoką kulturą pracy.

22 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

W Europie Corsa stanowi około 30 procent całkowitej sprzedaży Opla. Dziwi zatem, że zdecydowano się na wprowadzenie tak niewielkich zmian. Po debiucie modeli Insignia i Astra można się było spodziewać, że Corsa również będzie podążać tą samą drogą. Tak się jednak nie stało. Jedynym elementem wyposażenia wnętrza, który łączy stylistycznie Corsę z Insignią i Astrą jest przełącznik świateł. Nowością w modelu 2010 jest również sygnalizacja optymalnej zmiany przełożenia, która ma pomagać w oszczędzaniu paliwa. W ciągu najbliższych miesięcy do sprzedaży mają wejść także wersje z systemem start/stop.

23 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Wprowadzonych zmian nie dostrzeżemy gołym okiem. Wychodząc z założenia, że model jeszcze dostatecznie się nie zestarzał, całkowicie pominięto stylistykę, stawiając na mechanikę. Oprócz wspomnianych już wcześniej zmian w układzie kierowniczym i zawieszeniu oraz podniesieniu mocy silników wprowadzono nowe pompy olejowe, które mają zapewnić sprawniejsze smarowanie i obniżyć tarcie wewnętrzne. Nowy jest również termostat, który ma gwarantować szybsze nagrzewanie jednostki napędowej i niższe zużycie paliwa na krótkich odcinkach.

24 / 24Gdzie są zmiany?

Obraz
© Marek Wieliński

Ktoś, kto dobrze nie znał poprzedniej Corsy nie odczuje jednak zmian w prowadzeniu, nie doceni też dobrodziejstw obniżonego zużycia paliwa, zwłaszcza, że w rzeczywistości różnica pomiędzy „starą” i „nową” wersją nie jest duża, biorąc pod uwagę wyniki spalania w rzeczywistych warunkach. W przypadku każdego z wymienionych wcześniej silników jest ono większe od danych fabrycznych o ok. 0,4 do 1 l/100 km. Przedstawiciele Opla zapewniają, że chcieli tylko udoskonalić wciąż aktualny przecież model, ale to oznacza podwyższone ryzyko przegranej z silną konkurencją w postaci zdobywcy tytułu Samochodu Roku 2010, nowego Volkswagena Polo.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka