OPEL Calibra
Lata produkcji | 1990 - 1997 |
Dostępne wersje nadwoziowe | coupe |
Silniki | 2.0 i (115KM) 2.0 i 16V (136KM) 2.0 i 16V (150KM) 2.0 i 16V 4x4 (136KM) 2.0 i 16V 4x4 (150KM) 2.0 i 4x4 (115KM) 2.0 i Turbo 4x4 (204KM) 2.5 i V6 (170KM) |
Skrzynie biegów | manualna; automatyczna |
Rozstaw osi (mm) | 2600 |
Długość (mm) | 4492 |
Szerokość (mm) | 1688 |
Wysokość (mm) | 1320 |
Marka |
Opel Calibra, to samochód osobowy zaliczany do segmentu G, czyli aut sportowych. Premiera odbyła się w 1989 roku, a na rynku zadebiutował w 1990 roku. Występuje tylko w jednej wersji nadwoziowej, jako 2-drzwiowe coupe. Technologicznie bazuje na rozwiązaniach innego modelu, Opla Vectry. Dzieli z nim między innymi płytę podłogową, zawieszenie czy silniki. Wszystkie elementy są jednak zdecydowanie bardziej zaadaptowane do sportowego charakteru tego modelu. Kształty Calibry zostały bardzo pozytywnie przyjęte przez publiczność. Wąskie, prostokątne reflektory, linia boczna przypominająca klin oraz ostro opadające płaszczyzny szyb powodują, ze Calibra wygląda dynamicznie i sportowo. Szczególną uwagę przywiązano do obniżenia współczynnika oporu powietrza, który w tym modelu wynosi jedynie Cx=0,26. Za projekt stylistyczny odpowiada Erhard Schnell. W ciągu siedmiu lat produkcji, do 1997 roku wyprodukowano 239 118 egzemplarzy. W 1994 roku Opel zdecydował się na pierwszą poważniejszą modernizację. Delikatnie zmieniono
stylistykę, a pod maską znalazły się nowe jednostki napędowe: 2.0 16V ECO Tec (136 KM) oraz 2.5 V6 24V ECO Tec (170 KM). Moc przenoszona jest na koła przednie, choć występowały także opcjonalnie wersje z napędem na wszystkie koła, a topowa wersja turbo o mocy 204 KM napęd 4x4 miała seryjnie. Zawieszenie Calibry stanowiły wahacze poprzeczne i kolumny MacPherson z przodu oraz wahacze skośne i sprężyny śrubowe z tyłu. Produkcję zakończono w 1997 roku, a już rok później Opel przedstawił model Astra Coupé, bazujący na Astrze II generacji.