Trwa ładowanie...
13-02-2009 16:42

Nowych i używanych więcej

Nowych i używanych więcej
d1bjci3
d1bjci3

W maju sprzedano w Polsce 25 773 nowe samochody osobowe i sprowadzono 88 535 używanych aut. To odpowiednio o 1,8 i 12,1 proc. więcej niż w kwietniu.

Sytuacja na naszym rynku motoryzacyjnym powoli zaczyna się zmieniać. Dotychczas dużemu popytowi na pojazdy z „drugiej ręki” towarzyszył spadek sprzedaży nowych samochodów. Obecnie, mimo nadal znacznej ilości aut używanych sprowadzanych do Polski, nowe zaczynają przyciągać klientów.

Większość na plusie

W porównaniu do okresu styczeń – maj 2006 r. w tym roku sprzedano o 25,4 proc. więcej nowych samochodów, przy czym zaledwie sześciu producentów wykazało spadek. W pierwszej dziesiątce notowana jest tylko jedna taka firma (Renault na 8. miejscu), w drugiej dziesiątce – również jedna(Nissan, 15. lokata). Kolejne zajmują jeszcze dalsze pozycje w rankingu (Chrysler, 29. lokata, FSO, 30. lokata, Ssangyong , 35. lokata, Intrall, 39. lokata).

d1bjci3

Najwyższy wzrost popytu zanotowała Łada ze sprzedażą 75 sztuk, o 837,5 proc. większą niż przed rokiem. Dobrymi wynikami mogą się też pochwalić Suzuki (2 841 aut, +132,5 proc.), Kia (3 621 samochodów, +102,4 proc.) i Land Rover (265 pojazdów, +90,7 proc.).

Lepiej niż rok temu?

Gdyby tempo wzrostu zainteresowania nowymi samochodami osobowymi utrzymało się, w całym 2007 r. sprzedaż osiągnęłaby poziom ok. 260 tys. aut. Byłoby to o ok. 20 tys. więcej niż w roku 2006.

- Czy wynik ten zostanie osiągnięty zależy od dalszego rozwoju sytuacji. Wpływ rynku samochodów używanych na rynek nowych samochodów wydaje się być dzisiaj marginalny. Te dwa rynki „żyją” aktualnie w swoistej separacji. Wahania w poziomie importu nie znajdują już odzwierciedlenia w poziomie sprzedaży producentów. Biorąc ten fakt pod uwagę, istotne z punktu widzenia rynku pozostają więc potencjalne zmiany w przepisach, które już nieraz wpływały na jego ostateczny kształt. Na razie jednak polski rynek znajduje się w fazie tzw. „małej stabilizacji”. Sytuacja po stronie przepisów mających wpływ na sprzedaż nie zmienia się. Wszelkie przewidywane wcześniej zmiany zostały odroczone w czasie i nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle kiedykolwiek zostaną wprowadzone. Polski rząd do tej pory nie wypracował jednoznacznej, długoterminowej polityki wobec tej gałęzi polskiej gospodarki, polityki, która pomogłaby w planowaniu rozwoju rynku i przyczyniłaby się do odmłodzenia polskiego parku samochodowego – mówi Wojciech Drzewiecki
z instytutu Samar monitorującego polski rynek motoryzacyjny.

d1bjci3

Stabilizacja cen

Biorąc pod uwagę sytuację od stycznia roku, ilość aut używanych, które trafiły do naszego kraju (385 808), jest większa od zanotowanej w tym okresie ubiegłego roku (268 163) o prawie 44 proc.

Mimo tak dużej podaży samochodów z „drugiej ręki”, ich ceny praktycznie już nie spadają.

- Stabilizacja cen wynika m.in. z faktu, że znaczna część przywożonych obecnie aut przeznaczana jest na części, a nie do sprzedaży w całości. Podzespoły, ze względu na niską cenę, chętnie wykorzystywane są do napraw pojazdów sprowadzonych w ogromnych ilościach w ubiegłych latach – wyjaśnia Eliza Kitlas z firmy Eurotax Glass’s Polska. *Odmładzanie rynku *

d1bjci3

Z miesiąca na miesiąc sprowadzamy pojazdy coraz młodsze. Nadal jednak ponad połowa ma ponad 10 lat. W maju auta mające mniej niż 4 lata stanowiły 9,5 proc. miesięcznego „importu” (w kwietniu niespełna 8,7 proc.), te w wieku od 4 do 10 lat – 38,6 proc. (miesiąc wcześniej 37,4 proc.), a powyżej 10 lat – 51,1 proc. (w kwietniu 52,8 proc.). Wiek 0,9 proc. samochodów jest nieustalony.

Biorąc pod uwagę sytuację od początku roku samochody o okresie eksploatacji do 4. lat stanowią obecnie 8,5 proc. sprowadzanych, od 4. do 10. lat - 36,7 proc., a starsze niż 10-letnie – 53,5 proc. Wiek 1,2 proc. aut jest nieustalony.

- Coraz częściej poszukiwane są samochody w wieku od 2 do 7 lat. Popyt na nie rośnie, co prawda nie gwałtownie, ale w sposób zauważalny. Największym powodzeniem nadal cieszą się auta niemieckie – Volkswageny, Ople, czy Audi, ale obserwujemy też większe zainteresowanie pojazdami angielskimi m.in. Roverami. Możliwe, że Polacy pracujący na Wyspach, słysząc dobre opinie o tych samochodach, wracając do kraju kupują je w wersjach z kierownicą po lewej stronie np. w Niemczech – mówi Jacek Gnoiński, kierownik działu analiz rynku w firmie Info-Ekspert.

d1bjci3

Samochody używane sprowadzone do Polski w 2007 r.

| Styczeń | Luty | Marzec | Kwiecień | Maj | Łącznie |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 70 127 | 65 332 | 82 882 | 78 992 | 88 535 | 385 808 |
Źródło: Ministerstwo Finansów

Sprzedaż* *nowych samochodów osobowych w 2007 r.


Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Łącznie
22 770 22 019 27 949 25 307 25 773 123 818

Źródło: Samar


L.p. Marka Sprzedaż Zmiana (%)
styczeń – maj 2007 styczeń – maj 2006
1. Toyota 16 161 12 865 + 25,62
2. Skoda 14 326 11 397 + 25,70
3. Fiat 11 737 10 508 + 11,70
4. Opel 11 207 10 621 + 5,52
5. Ford 8 873 7 361 + 20,54
6. Peugeot 8 304 6 093 + 36,29
7. Volkswagen 8 043 4 682 + 71,79
8. Renault 6 979 7 060 - 3,73
9. Citroen 5 709 5 083 + 12,32
10. Honda 5 267 3 857 + 36,56
11. Kia 3 621 1 789 + 102,4
12. Chevrolet 2 934 2 087 + 40,58
13. Suzuki 2 841 1 222 + 132,5
14. Seat 2 755 1 998 + 37,89
15. Nissan 2 731 2 977 - 8,28
16. Audi 1 575 1 153 + 36,60
17. Volvo 1 551 1 083 + 43,21
18. Hyundai 1 404 1 045 + 34,35
19. Mercedes-Benz 1 375 1 123 + 22,44
20. BMW 1 258 739 + 32,99

Źródło: Samar

Autor: Maciej Pobocha

d1bjci3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1bjci3
Więcej tematów