Nowych i używanych więcej
W maju sprzedano w Polsce 25 773 nowe samochody osobowe i sprowadzono 88 535 używanych aut. To odpowiednio o 1,8 i 12,1 proc. więcej niż w kwietniu.
Sytuacja na naszym rynku motoryzacyjnym powoli zaczyna się zmieniać. Dotychczas dużemu popytowi na pojazdy z „drugiej ręki” towarzyszył spadek sprzedaży nowych samochodów. Obecnie, mimo nadal znacznej ilości aut używanych sprowadzanych do Polski, nowe zaczynają przyciągać klientów.
Większość na plusie
W porównaniu do okresu styczeń – maj 2006 r. w tym roku sprzedano o 25,4 proc. więcej nowych samochodów, przy czym zaledwie sześciu producentów wykazało spadek. W pierwszej dziesiątce notowana jest tylko jedna taka firma (Renault na 8. miejscu), w drugiej dziesiątce – również jedna(Nissan, 15. lokata). Kolejne zajmują jeszcze dalsze pozycje w rankingu (Chrysler, 29. lokata, FSO, 30. lokata, Ssangyong , 35. lokata, Intrall, 39. lokata).
Najwyższy wzrost popytu zanotowała Łada ze sprzedażą 75 sztuk, o 837,5 proc. większą niż przed rokiem. Dobrymi wynikami mogą się też pochwalić Suzuki (2 841 aut, +132,5 proc.), Kia (3 621 samochodów, +102,4 proc.) i Land Rover (265 pojazdów, +90,7 proc.).
Lepiej niż rok temu?
Gdyby tempo wzrostu zainteresowania nowymi samochodami osobowymi utrzymało się, w całym 2007 r. sprzedaż osiągnęłaby poziom ok. 260 tys. aut. Byłoby to o ok. 20 tys. więcej niż w roku 2006.
- Czy wynik ten zostanie osiągnięty zależy od dalszego rozwoju sytuacji. Wpływ rynku samochodów używanych na rynek nowych samochodów wydaje się być dzisiaj marginalny. Te dwa rynki „żyją” aktualnie w swoistej separacji. Wahania w poziomie importu nie znajdują już odzwierciedlenia w poziomie sprzedaży producentów. Biorąc ten fakt pod uwagę, istotne z punktu widzenia rynku pozostają więc potencjalne zmiany w przepisach, które już nieraz wpływały na jego ostateczny kształt. Na razie jednak polski rynek znajduje się w fazie tzw. „małej stabilizacji”. Sytuacja po stronie przepisów mających wpływ na sprzedaż nie zmienia się. Wszelkie przewidywane wcześniej zmiany zostały odroczone w czasie i nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle kiedykolwiek zostaną wprowadzone. Polski rząd do tej pory nie wypracował jednoznacznej, długoterminowej polityki wobec tej gałęzi polskiej gospodarki, polityki, która pomogłaby w planowaniu rozwoju rynku i przyczyniłaby się do odmłodzenia polskiego parku samochodowego – mówi Wojciech Drzewiecki
z instytutu Samar monitorującego polski rynek motoryzacyjny.
Stabilizacja cen
Biorąc pod uwagę sytuację od stycznia roku, ilość aut używanych, które trafiły do naszego kraju (385 808), jest większa od zanotowanej w tym okresie ubiegłego roku (268 163) o prawie 44 proc.
Mimo tak dużej podaży samochodów z „drugiej ręki”, ich ceny praktycznie już nie spadają.
- Stabilizacja cen wynika m.in. z faktu, że znaczna część przywożonych obecnie aut przeznaczana jest na części, a nie do sprzedaży w całości. Podzespoły, ze względu na niską cenę, chętnie wykorzystywane są do napraw pojazdów sprowadzonych w ogromnych ilościach w ubiegłych latach – wyjaśnia Eliza Kitlas z firmy Eurotax Glass’s Polska. *Odmładzanie rynku *
Z miesiąca na miesiąc sprowadzamy pojazdy coraz młodsze. Nadal jednak ponad połowa ma ponad 10 lat. W maju auta mające mniej niż 4 lata stanowiły 9,5 proc. miesięcznego „importu” (w kwietniu niespełna 8,7 proc.), te w wieku od 4 do 10 lat – 38,6 proc. (miesiąc wcześniej 37,4 proc.), a powyżej 10 lat – 51,1 proc. (w kwietniu 52,8 proc.). Wiek 0,9 proc. samochodów jest nieustalony.
Biorąc pod uwagę sytuację od początku roku samochody o okresie eksploatacji do 4. lat stanowią obecnie 8,5 proc. sprowadzanych, od 4. do 10. lat - 36,7 proc., a starsze niż 10-letnie – 53,5 proc. Wiek 1,2 proc. aut jest nieustalony.
- Coraz częściej poszukiwane są samochody w wieku od 2 do 7 lat. Popyt na nie rośnie, co prawda nie gwałtownie, ale w sposób zauważalny. Największym powodzeniem nadal cieszą się auta niemieckie – Volkswageny, Ople, czy Audi, ale obserwujemy też większe zainteresowanie pojazdami angielskimi m.in. Roverami. Możliwe, że Polacy pracujący na Wyspach, słysząc dobre opinie o tych samochodach, wracając do kraju kupują je w wersjach z kierownicą po lewej stronie np. w Niemczech – mówi Jacek Gnoiński, kierownik działu analiz rynku w firmie Info-Ekspert.
Samochody używane sprowadzone do Polski w 2007 r.
| Styczeń | Luty | Marzec | Kwiecień | Maj | Łącznie |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 70 127 | 65 332 | 82 882 | 78 992 | 88 535 | 385 808 |
Źródło: Ministerstwo Finansów
Sprzedaż* *nowych samochodów osobowych w 2007 r.
Styczeń | Luty | Marzec | Kwiecień | Maj | Łącznie |
---|---|---|---|---|---|
22 770 | 22 019 | 27 949 | 25 307 | 25 773 | 123 818 |
Źródło: Samar
L.p. | Marka | Sprzedaż | Zmiana (%) | |
---|---|---|---|---|
styczeń – maj 2007 | styczeń – maj 2006 | |||
1. | Toyota | 16 161 | 12 865 | + 25,62 |
2. | Skoda | 14 326 | 11 397 | + 25,70 |
3. | Fiat | 11 737 | 10 508 | + 11,70 |
4. | Opel | 11 207 | 10 621 | + 5,52 |
5. | Ford | 8 873 | 7 361 | + 20,54 |
6. | Peugeot | 8 304 | 6 093 | + 36,29 |
7. | Volkswagen | 8 043 | 4 682 | + 71,79 |
8. | Renault | 6 979 | 7 060 | - 3,73 |
9. | Citroen | 5 709 | 5 083 | + 12,32 |
10. | Honda | 5 267 | 3 857 | + 36,56 |
11. | Kia | 3 621 | 1 789 | + 102,4 |
12. | Chevrolet | 2 934 | 2 087 | + 40,58 |
13. | Suzuki | 2 841 | 1 222 | + 132,5 |
14. | Seat | 2 755 | 1 998 | + 37,89 |
15. | Nissan | 2 731 | 2 977 | - 8,28 |
16. | Audi | 1 575 | 1 153 | + 36,60 |
17. | Volvo | 1 551 | 1 083 | + 43,21 |
18. | Hyundai | 1 404 | 1 045 | + 34,35 |
19. | Mercedes-Benz | 1 375 | 1 123 | + 22,44 |
20. | BMW | 1 258 | 739 | + 32,99 |
Źródło: Samar
Autor: Maciej Pobocha