Nowy silnik 1,2 Turbo Toyoty

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

W lipcu pod maską zmodernizowanej Toyoty Auris zadebiutuje nowa jednostka 1,2 Turbo. Ma ona się wyróżniać brakiem efektu „turbo-dziury” i natychmiastową reakcją na gaz.

Motor o pojemności 1 197 cm sześc. rozwija moc 116 KM i moment obrotowy 185 Nm w zakresie od 1 500 do 4 000 obr./min. Pozwoli on na rozpędzenie Aurisa od 0 do 100 km/h w 10,1 s, a na piątym biegu od 80 do 120 km/h w 13,7 s. Prędkość maksymalną ustalono na 200 km/h, średnie zużycie paliwa – 4,7 l/100 km a emisję CO2 – 109 g/km.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Inżynierowie Toyoty zastosowali system sterowania czasem otwarcia zaworów, który pozwala na opóźnienie czasu otwarcia zaworów dolotowych na tej samej zasadzie, co w silnikach benzynowych stosowanych w hybrydach. Powoduje on wejście jednostki w cykl pracy Atkinsona. Dzięki temu, przy spokojnej jeździe, zmniejszyły się straty wynikające z zasysania powietrza do komory silnika, a co za tym idzie – zużyciu paliwa. Przy zdecydowanym dodaniu gazu motor powraca do tradycyjnego cyklu pracy Otto.

Na podniesienie sprawności silnika w pewnych warunkach pracy pozwoliło zastosowanie podwójnego układu chłodzenia. Rozwiązanie zakłada oddzielenie układu chłodzącego turbosprężarkę i intercooler od układu chłodzenia silnika. Wysoki moment obrotowy jest zapewniony przez zintegrowane działanie turbosprężarki o małej bezwładności, systemu VVT-iW oraz bezpośredniego wtrysku paliwa D-4T.

Specjalnie dla silnika 1,2 Turbo skonstruowano od podstaw system wtrysku paliwa, który pozwala na wielokrotne wtryski w jednym suwie pracy, a ograniczona długość i szerokość strumienia paliwa zapewnia wysoką jakość spalania. Nie zabrakło także nowego rozrusznika – kiedy system wyłącza silnik, ten utrzymuje tłok w połowie suwu sprężania. Podczas ponownego uruchomienia w pierwszym cylindrze następuje wtrysk bezpośredni, powodując uwarstwienie mieszanki. Poprzez opóźnienie zapłonu powstrzymywany jest wzrost momentu obrotowego, aby zapobiec nadmiernemu wzrostowi obrotów i tym samym zapewnić pewny start.

Silnik 1,2 Turbo uzupełni gamę napędową Aurisa, w której obecnie znajdują się warianty hybrydowe, benzynowe (1,33 Dual VVT-i i 1,6 Valvematic) oraz wysokoprężne (1,4 D-4D i 1,6 D-4D).

Źródło: Toyota

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025