| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8359/is-lexus-2005-02.jpg',591,428) ) |
| --- | Lexus pokazał w Genewie całkiem nowy model IS, który w większym, niż pojazdy studyjne stopniu zdradza rzeczywiste zmiany, jakim podlegać będzie marka premium koncernu Toyoty w najbliższych latach. …Więcej nawet, bo nowy Lexus IS zwiastuje zmiany, które odczuwalne będą także dla posiadaczy aut Toyota.
Zaprezentowany w Genewie całkiem nowy Lexus IS, zdaje się być znacznie dojrzalszy, troszkę chyba bardziej dystyngowany od swego poprzednika. O ile poprzedni bowiem model projektowany był niemalże wyłącznie z myślą o rynku amerykańskim, o tyle nowy projektowany jest już także z myślą o Europejczykach. W tej zaś klasie aut, różnica pomiędzy nowym, a stary światem polega najczęściej na wieku grupy docelowej. Auta, które w USA kupują trzydziestolatki są za drogie dla ich europejskich rówieśników. Jeśli więc amerykański Lexus za 25 tys dolarów mógł być projektowany z myślą o przebojowej młodzieży, to jego europejski odpowiednik walczy o względy bardziej statecznych czterdziestolatków. …I z tym chyba właśnie liczono się projektując nowego Lexusa IS, który nie robi wrażenia agresywnego, sportowego auta. Nie można mu odmówić dynamicznej stylizacji, ale pasuje ona już raczej do garnituru, niż podkoszulka.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8359/is-lexus-2005-03.jpg',591,394) ) |
| --- | Najważniejsza zmiana wprowadzana wraz z nowym Lexusem dotyczy gamy silników, a konkretnie wprowadzenia do niej po raz pierwszy w historii marki motoru wysokoprężnego. Znamienny to krok, wyraźnie proeuropejski – bo w USA diesel służy wciąż jedynie do napędzania ciężarówek. Nowy silnik, którego kadłub wykonano całkowicie ze stopu aluminium, ma pojemność 2,2 litra. Rozwija moc maksymalną 130 kW - 177 KM, czyli znacznie więcej, niż rewelacyjna jednostka wysokoprężna Hondy, która montowana jest już od roku w modelach Accord. Ze względu na olbrzymi koszt opracowania każdego nowego silnika (ok. 600 - 800 mln euro), nowy diesel 2,2 nie będzie montowany jedynie w modelu IS. Wiadomo bowiem, że trafi również do Toyoty Avensis, która po wycofaniu Camry z europejskiego rynku, będzie służyć za model flagowy Toyoty w Europie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8359/is-lexus-2005-06.jpg',591,394) ) |
| --- | Lexus IS dostępny będzie także z silnikiem benzynowym 2.5 V6, co stanowi pewien postęp wobec sytuacji obecnej. Dotychczas bowiem jednostką bazową dla IS był silnik zaledwie dwulitrowy – prawda, że o miłym brzmieniu i bardzo wysokiej kulturze pracy swych sześciu cylindrów – ale nie mogący jednak uchodzić za dostatecznie mocny silnik dla auta o ambicjach sportowych. Nowy silnik 2.5 V6 współpracować będzie z 6-stopniową automatyczną sekwencyjną skrzynią biegów.