Niemiecki superbike podnosi poprzeczkę. Pokazano nowe BMW S 1000 RR 

Świat najszybszych motocykli jest nierozerwalnie związany z wyczynowymi maszynami sportowymi i jak one, musi się cały czas zmieniać i poprawiać, aby być na czasie i walczyć z konkurencją. Dlatego BMW przygotowało nowe S 1000 RR, choć dotychczasowy model nie zdążył się jeszcze mocno zestarzeć.

BMW S 1000 RRBMW S 1000 RR
Źródło zdjęć: © BMW | Peter Schreiber
Szymon Jasina

Z powodu zbliżonego kształtu świateł na pierwszy rzut oka nowe BMW S 1000 RR może wydawać się podobne do poprzedniego modelu, ale niech was to nie zmyli. Lista zmian jest naprawdę długa i obejmuje praktycznie wszystkie aspekty – od silnika, przez nadwozie, po elektronikę.

Zacznijmy od napędu. W końcu to tu toczy się walka na liczby i choć BMW S 1000 RR nadal nie wysunęło się na prowadzenie, to teraz czterocylindrowy silnik o pojemności 999 cm3 generuje 210 KM (o 3 KM więcej niż do tej pory) przy 13 750 obr./min. Trudno powiedzieć, czy taki wzrost był faktycznie tym, co na razie dało się wykrzesać z tej jednostki, czy po prostu nie chciano konkurować z M 1000 RR, które oferuje 212 KM. Wiemy natomiast, że maksymalny moment obrotowy nowego S 1000 RR to równe modelowi M 113 Nm przy 11 000 obr./min. Silnik kręci się maksymalnie do 14 600 obr./min.

BMW S 1000 RR
BMW S 1000 RR © BMW | Peter Schreiber

O tym, że jest to prawdziwie nowa generacja superbike’a od BMW świadczą dość znaczące zmiany w ramie motocykla. Choć nadal jest to aluminiowa konstrukcja połączona z silnikiem, to po bokach otrzymała kilka otworów zwiększających elastyczność boczną. Główka ramy jest teraz bardziej płaska (zmiana o 0,5 stopnia), a kierownica nieco inaczej zamontowana. Zmieniona geometria ma na celu nie tylko poprawę pozycji siedzącej, ale też wyczucia motocykla.

Już po paru sekundach można zauważyć, że BMW S 1000 RR jednak znacząco zmieniło swój wygląd. Nie była to sztuka dla sztuki, a ulepszenia podporządkowane aerodynamice. Przeprojektowano zarówno przód, jak i tył motocykla, ale najważniejsze zmiany objęły małe skrzydła po bokach owiewki. Mają one zapewnić lepszy docisk przedniego koła, a co za tym idzie mniejszą podatność na jego unoszenie się, poprawę hamowania i stabilności w zakrętach.

BMW S 1000 RR
BMW S 1000 RR © BMW | Peter Schreiber

Oczywiście dziś, szczególnie w motocyklach sportowych, jednym z najważniejszych punktów jest elektronika. I ona też przeszła spore zmiany. Kontrola trakcji została wyposażona w system kontroli uślizgu, który odczytuje dane z czujnika określającego skręt kierownicy i w zależności od ustawień pozwala na oczekiwany przez kierowcę poślizg tylnego koła. Podobnie działa rozwinięcie ABS-u, który w zależności od ustawień i kąta skrętu pozwala na uślizg przy hamowaniu. Oczywiście wszystkie ustawienia i dane przydatne na torze prezentowane są na sporym kolorowym wyświetlaczu.

Nowe BMW S 1000 RR dostępne jest w trzech wersjach kolorystycznych. Biała okraszona jest barwami sportowego oddziału BMW M, a nieco bardziej dyskretne opcje to czerwony lub czarny lakier. Cena topowego sportowego BMW to 94 900 zł.

BMW S 1000 RR
BMW S 1000 RR © BMW | Peter Schreiber
BMW S 1000 RR
BMW S 1000 RR © BMW | Peter Schreiber
BMW S 1000 RR
BMW S 1000 RR © BMW | Peter Schreiber
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne