Nie mają gdzie trzymać aut. Volkswagen wynajmuje place i stadiony

Volkswagen napotkał nietypowy problem w Stanach Zjednoczonych. Pojazdy odkupione od właścicieli w ramach akcji związnej z aferą Dieselgate zajmują miejsce i wymagają regularnej obsługi. Czym szybciej Niemcy się ich pozbędą, tym lepiej - inaczej grożą im kolejne kary.

Jeden z parkingów Volkswagena
Źródło zdjęć: © Youtube.com
Mateusz Lubczański

W obliczu zawyżonej emisji tlenków azotu, rozpraw sądowych i gigantycznych odszkodowań, zapomnieliśmy o najważniejszym. Auta dotknięte aferą Dieselgate muszą zostać naprawione lub zniszczone. Zanim którakolwiek z tych czynności nastąpi, 294 tys. pojazdów trzeba gdzieś zaparkować.

Volkswagen znalazł 37 obiektów w całych Stanach Zjednoczonych, gdzie przetrzymuje samochody przed operacją zmiany oprogramowania. Są to m.in.: stary stadion futbolowy w Detroit, fabryka papieru w Minnesocie czy pusty plac na pustyni w Kalifornii. Na samą operację odkupienia wadliwych aut wydano prawie 7,5 mld dol. Pula obejmuje 335 tys. pojazdów. Sprzedano 13 tys. zniszczono 28 tys. Reszta stoi i czeka.

Zazwyczaj wystarczy zmiana oprogramowania. W niektórych autach należy dodać jeden element w układzie dolotowym
© Materiały prasowe | Volkswagen

Do czerwca 2019 roku 85 proc. wadliwych pojazdów musi być odkupionych lub zniszczonych, inaczej Volswagen będzie płacić kary. Na razie cel udało się spełnić w 83 proc., lecz niemiecka firma jest pewna sukcesu. Do połowy lutego wysłano łącznie ponad 437 tys. ofert wykupu.

Przedstawiciel marki, Jeannine Ginivan, potwierdza, że pojazdy są utrzymywane w jak najlepszym stanie, by mogły później trafić do sprzedaży. Nic jednak nie psuje auta bardziej niż długi postój – gumy parcieją, lakier płowieje, w kabinie zbiera się wilgoć. Problemem będzie też rdza.

Samochody dotknięte akcją serwisową będą mogły wrócić na drogi i być niezłym kąskiem dla osób szukających taniego środka transportu. Niestety, jak potwierdzają badania Szwedów, jednostki napędowe okazują się po naprawie mniej wydajne – nawet o 10 proc.

Nawet, jeśli dotyka to tylko odsetka Volkswagenów, przy takiej skali wyprzedaży mowa o sporej liczbie aut. Producent będzie musiał poinformować przy sprzedaży o wpływie modyfikacji na osiągi. Inaczej stoi przed perspektywą kolejnych pozwów.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy