Najszybsze auta elektryczne, które można kupić w Polsce
Niedawno ustanowiono nowy rekord prędkości dla samochodów elektrycznych. Obecnie wynosi on prawie 550 km/h. To zainspirowało nas do sprawdzenia, które z seryjnie produkowanych samochodów elektryczny zapewniają najlepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h. Ostrzegamy: nie będzie ani zbyt szybko, ani tanio.
Renault Zoe: 135 km/h i 0-100 km/h w 13,5 s
Za kryterium przyjęliśmy czas przyspieszenia od 0-100 km/h. Wzięliśmy pod uwagę względnie popularne modele, która można od czasu do czasu zobaczyć na naszych ulicach. Jak na razie wybór jest ograniczony, ale producenci konsekwentnie poszerzają gamę samochodów elektrycznych. Zobaczcie, na co obecnie możemy liczyć, decydując się na auto z takim napędem.
Niewielkie Renault Zoe to najwolniejszy spośród najszybszych samochodów elektrycznych w naszym zestawieniu. Jego jednostka generuje 88 KM, co pozwala wartemu prawie 90 tys. złotych Zoe rozpędzić się do 100 km/h w 13,5 s. To poziom porównywalny z benzynowym Hyundaiem i10 o mocy 87 KM. Jeśli pedał przyspieszenia będziemy trzymać w podłodze odpowiednio długo, to Zoe rozpędzi się do 135 km/h.
Nissan Leaf: 144 km/h i 0-100 km/h w 11,5 s
Czwarta pozycja przypadła większemu Nissanowi LEAF. To jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych w Europie. W Polsce jego ceny rozpoczynają się od 128 tys. zł. Za tę kwotę będziemy mogli rozpędzić się do 100 km/h w 11,5 s i maksymalnie do 144 km/h. Cóż, biorąc pod uwagę stosunek ceny do osiągów, LEAF nie wypada najlepiej w porównaniu z rywalami o napędzie spalinowym. Ale przecież nie o to tutaj chodzi.
Volkswagen e-Golf: 140 km/h i 0-100 km/h w 10,4 s
Dużo droższy i jedynie nieznacznie szybszy od LEAF-a – elektryczny Volkswagen Golf. Dzięki silnikowi elektrycznemu o mocy 115 KM potrafi rozpędzić się do 100 km/h w 10,4 s, a maksymalnie pojedzie 140 km/h. Elektryczny VW Golf kosztuje w Polsce 156 tys. zł, a to niemal tyle samo, co trzeci pojazd w naszym zestawieniu, czyli…
BMW i3: 150 km/h i 0-100 km/h w 7,2 s
BMW i3 występuje jako hybryda oraz pojazd całkowicie elektryczny (bez wspomagania jednostki spalinowej). W tym drugim wariancie kosztuje od 153 700 zł i do 100 km/h rozpędza się już w bardzo przyzwoitym tempie, czyli w 7,2 s. Jego silnik elektryczny generuje 170 KM i pozwala osiągnąć 150 km/h.
Tesla Model S i Model X: 250 km/h i 0-100 km/h w 2,5/2,9 s
Nie mogło być inaczej, Tesla Model S (podobnie jak SUV – model X) to najszybsze, seryjnie produkowane samochody elektryczne. W najmocniejszej wersji Model S osiąga pierwszą setkę w 2,5 s a Model X w 2,9 s. W tym wypadku mamy jednak do czynienia z mocą dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy prawie 700 KM. Trzeba również zaznaczyć, że za cenę Tesli Model S w najmocniejszej odmianie P90D moglibyśmy kupić trzy BMW i3 i zostałoby jeszcze na Renault Zoe.
Michał Sztorc, Wirtualna Polska