Przeglądając internetowe fora motoryzacyjne można z łatwością trafić na dyskusje o wyższości jednych wersji silnikowych nad innymi. Opinii jest niemal tyle samo co wypowiadających się i poza sztandarowym gloryfikowaniem silnika Volkswagena 1.9 TDI niewiele można z nich wywnioskować.
W warunkach realnej, wolnorynkowej rywalizacji wyższość przedstawia się za pomocą liczby sprzedanych samochodów posiadających daną jednostkę napędową. Dlatego też poniżej przedstawiamy ranking najpopularniejszych silników zasilanych benzyną i olejem napędowym. Po 10 miesiącach 2012 roku widać, że ubiegłoroczny trend wzrostu znaczenia silników benzynowych utrzymuje się również i w tym roku. Udział tych jednostek w całości rynku w roku 2011 wyniósł 61 proc., podczas gdy w roku obecnym wynosi już ponad 64 proc. - przy ogólnej liczbie 226 714 sprzedanych nowych samochodów.
Zdecydowaną przewagę osiągają zespoły napędowe wykorzystywane przez jedną grupę kapitałową, dzięki czemu mogą być instalowane w wielu modelach. Najpopularniejsza jednostka benzynowa należy do koncernu Volkswagena i montowana jest głównie w Skodzie Octavii, choć spotkać można ją również w Audi A3 oraz w VW Caddy z instalacją gazową - jest to silnik MPI o pojemności 1,6 litra oraz mocy 102 KM. Łącznie samochodów wyposażonych w ten silnik zarejestrowano 6028 sztuk (z czego 5912 sztuk to Octavie). Szczególną popularność zawdzięcza on głównie możliwości zainstalowania fabrycznej instalacji gazu LPG.
Drugie miejsce przypadło silnikowi 1.4 TSI 122 KM, również montowanemu w wielu modelach należących do poszczególnych marek Volkswagena - poczynając od Audi A1 i A3, Skody Octavii i Yeti, przez VW Golfa, Golfa Plus, Jettę, Passata, aż po Tiguana. Łącznie zarejestrowano 5707 samochodów z takim silnikiem.
Niewiele niższy wynik (5654 szt.) osiągnął silnik Fiata o pojemności 1,2 l i mocy 69 KM. Klienci wybierali go najczęściej, decydując się na zakup Fiata Pandy, choć znajdziemy go również w modelach Fiat 500, Punto oraz Lancia Ypsilon. W pierwszej dziesiątce swoich przedstawicieli ma jeszcze Toyota (1,3 l 99 KM i 1,0 l 69 KM), Nissan (1,6 l 117 KM), Renault-Dacia (1,6 l 105 KM) i ponownie grupa Volkswagen (1,4 l 85 KM).
Liczba aut z dieslem sukcesywnie maleje. W obecnym roku na taki wybór zdecydowało się 81 052 kupujących, mimo iż do niedawna wspomniany wcześniej silnik 1.9 TDI Volkswagena był marzeniem niemal każdego Polaka. Nie zmienia się natomiast reguła, że na ten rodzaj napędu decydują się głównie firmy. Dlatego też najwyższe lokaty przypadają markom, które mają duży odsetek sprzedaży flotowej - takim jak Peugeot/Citroen i Ford.
Na szczycie rankingu jednostek zasilanych olejem napędowym sytuacja jest podobna, jak w przypadku tych zasilanych benzyną. Listę otwierają dwa silniki Volkswagena - na pierwszym miejscu jest jednostka o pojemności 2,0 l i mocy 140 KM (z liczbą 5468 sztuk), którą znaleźć można było w ofercie Seata (Alhambra, Leon, Toledo), Audi (A3 i Q7), Skody (Octavia, Superb i Yeti) oraz samego Volkswagena (Caddy, Passat, CC, Golf, Jetta, Sharan, Tiguan i Touran), a na drugim miejscu jednostka o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM, na którą zdecydowało się 4811 klientów.
W tej klasyfikacji zdecydowanie wyższe lokaty przypadają silnikom marki Ford, która posiada aż trzech przedstawicieli z serii Duratorq - 2,0 l 140 KM, 1,6 l 115 KM oraz 1,6 l 95 KM. Na wysokiej pozycji znalazła się również jednostka, należąca do koncernu PSA, o pojemności 1,6 l i mocy 112 KM. Jest ona montowana głównie w samochodach klasy średniej Peugeota (jak 3008, 308 czy 5008) oraz Citroena (C4, DS3, DS4).
Adam Kujawski
(źródło: Samar.pl)
sj, moto.wp.pl