Najlepsze używane auta hybrydowe i elektryczne. Ranking "What Car?"

Mało palą, a do tego można polegać na ich bezawaryjności. Oto lista dziesięciu hybrydowych i elektrycznych aut, którym można zaufać i dwa takie, które mogą rozczarować. Brytyjski ranking powstał w nietypowy sposób.

Kia Niro HybridKia Niro Hybrid
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Kia
Tomasz Budzik

/ 12Najlepsze używane auta hybrydowe i elektryczne. Ranking "What Car?"

Kia Niro Hybrid
Kia Niro Hybrid © Materiały prasowe | Kia

Nie ma idealnego rankingu niezawodności samochodów. Zestawienia ADAC czy GTU opierają się na danych statystycznych z działalności pomocy drogowej czy okresowych przeglądów. Dane są pewne, ale niepełne, bo nie ma w nich śladu napraw, które nie unieruchomiły pojazdu lub po prostu zostały dokonane przed przeglądem. Każde z takich zestawień jest tylko częścią całego obrazu. Podobnie jest i tu. Brytyjski "What Car?" posługuje się bowiem ankietą.

W edycji 2022 ankiety wypełniło 25 tys. użytkowników aut. Opisali oni swoje doświadczenia z samochodami na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy. Pod uwagę brano nie tylko fakt wystąpienia awarii, ale także koszt i czas jej naprawy. Wszystkie te parametry przełożono na wynik wyrażany w procentach. Im wyższa wartość, tym lepiej. Oto wyniki począwszy od dziesiątego do pierwszego miejsca, a na koniec dwa modele, które najbardziej zawiodły.

/ 1210. Toyota Prius III generacji (2009 – 2015)

Toyota Prius III generacji
Toyota Prius III generacji © Materiały prasowe | Toyota

Indeks niezawodności: 88,5 proc.

Zgodnie z wynikami ankiety usterki auta w ciągu ostatnich dwóch lat zgłosiło 14 proc. użytkowników. Dotyczyły one klimatyzacji oraz 12-woltowego akumulatora. Wszystkie dotknięte usterkami samochody pozostały na chodzie, a naprawa trwała jeden dzień i kosztowała od 500 do 1000 funtów.

/ 129. Lexus RX IV generacji (2015 – 2022)

Lexus RX
Lexus RX © WP | Filip Buliński

Indeks niezawodności: 89,8 proc.

W ciągu dwóch lat 15 proc. użytkowników japońskiego SUV-a doświadczyło awarii. Dotyczyły one wyłącznie karoserii. Połowa użytkowników otrzymała swój samochód w ciągu dnia, a koszty wyniosły od 300 do 500 funtów, ale w przypadku pozostałych naprawa trwała do tygodnia, a rachunek mógł wynieść do 1500 funtów.

/ 128. Nissan Leaf (2011 – 2018)

Nissan Leaf I generacji nie zachwycał wyglądem
Nissan Leaf I generacji nie zachwycał wyglądem © WP | Paweł Kaczor

Indeks niezawodności: 91,1 proc.

Jeden z pierwszych elektrycznych modeli, które pojawiły się na wielu rynkach, zestarzał się z godnością. Przynajmniej jeśli chodzi o awaryjność. Usterki zgłosiło 14 proc. użytkowników Leafa i dotyczyły one mniej istotnych, niezwiązanych z napędem niedomagań elektrycznych. Jedna trzecia tych osób zapłaciła od 301 do 500 funtów, podczas gdy pozostali użytkownicy od 571 do 1500 funtów.

/ 127. Lexus RX III generacji (2009 – 2016)

Lexus RX III generacji
Lexus RX III generacji © Materiały prasowe | Lexus

Indeks niezawodności: 93,8 proc.

Usterki zgłosiło 16 proc. użytkowników tego samochodu. Dotyczyły one zwykle zawieszenia i 12-voltowego akumulatora. Dwie trzecie aut naprawiono w ciągu jednego dnia. Jedną trzecią napraw wykonano na gwarancji, w przypadku połowy użytkowników rachunek wyniósł od 301 do 500 funtów, a niespełna 20 proc. kierowców zapłaciło od 751 do 1000 funtów.

/ 126. Lexus NX (2014 – 2021)

Lexus NX
Lexus NX © WP | Tomasz Budzik

Indeks niezawodności: 95 proc.

Mniejszy SUV japońskiej marki w ciągu dwóch lat poprzedzających wypełnienie ankiety zawiódł tylko 10 proc. swoich użytkowników. Najczęściej problemem był 12-voltowy akumulator. W dwóch trzecich przypadków auto nie mogło być użytkowane, ale w przypadku takiej samej części użytkowników usterka została naprawiona w ciągu jednego dnia. Jedna trzecia awarii została naprawiona na gwarancji, a pozostali użytkownicy zapłacili nie więcej niż 300 funtów.

/ 125. Mitsubishi Outlander PHEV (2014 – 2021)

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV © WP | Marcin Łobodziński

Indeks niezawodności: 96,4 proc.

13 proc. użytkowników tego modelu wskazało na jego usterkę. Zwykle problemy dotyczyły akumulatora, hamulców oraz karoserii. Połowa aut nie mogła dalej jechać a jedna czwarta była naprawiana przez tydzień. Połowa napraw odbyła się na gwarancji. Pozostali użytkownicy zapłacili niewiele – do 100 funtów.

/ 124. Toyota Auris Hybrid (2013 – 2019)

Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris Hybrid © WP | Tomasz Budzik

Indeks niezawodności: 97,5 proc.

Ten samochód zapewne nie wywoła mocniejszego bicia serca, ale może znaleźć uznanie u osób, które cenią niezawodność i ekonomikę jazdy. Według raportu "What Car?" w ciągu ostatnich 24 miesięcy tylko 9 proc. właścicieli hybrydowego Aurisa miało z nim problemy. Dotyczyły one zwykle akumulatora, silnika i zawieszenia. Dwie trzecie z nich zostało unieruchomione przez usterkę. Naprawa trwała jednak zwykle krótko i wszystkie przypadki zostały naprawione na gwarancji.

/ 123. Lexus IS (2013 – 2021)

Lexus IS
Lexus IS © WP | Autokult

Indeks niezawodności: 97,7 proc.

Japoński sedan w ciągu ostatnich dwóch lat zawiódł jedynie 5 proc. ankietowanych przez Brytyjczyków użytkowników. Kłopoty sprawiała jedynie klimatyzacja i 12-voltowy akumulator. Dwie trzecie napraw zostało zrealizowanych na gwarancji, a właściciele IS-ów, którzy musieli zapłacić za naprawę, nie wydali więcej niż 200 funtów. Co trzeci samochód spędził w serwisie ponad tydzień.

10 / 122. Lexus CT 200h (2011-2020)

Lexus CT 200h
Lexus CT 200h © Materiały prasowe | Lexus

Indeks niezawodności: 99,2 proc.

Kompaktowy model należącej do Toyoty marki premium nigdy nie skradł serc Europejczyków. Nie imponował mocą i dynamicznym charakterem, ale ma inny atut - niezawodność. Tylko 3 proc. ankietowanych użytkowników CT poskarżyło się na awarie i dotyczyły one jedynie pomniejszych aspektów elektrycznych. Żaden z samochodów nie został naprawiony na gwarancji, ale użytkownicy nie zapłacili więcej niż 100 funtów. Wszystkie auta nadawały się do jazdy mimo wystąpienia usterki, a czas naprawy nie przekroczył dnia.

11 / 121. Kia Niro Hybrid (2016-2022)

Kia Niro
Kia Niro © Materiały prasowe

Indeks niezawodności: 100 proc.

Koreańskie auto nie zachwyca oryginalnością, ale za to zdominowało ranking niezawodności "What Car?". Żaden z użytkowników tego auta nie zgłosił usterki w ciągu ostatnich dwóch lat jazdy. Dotyczy to hybrydy bez opcji ładowania akumulatora z sieci energetycznej.

12 / 12Ostatnie miejsca

Tankowanie benzyny. Stacja paliw
Tankowanie benzyny. Stacja paliw © WP | Tomasz Budzik

A które hybrydy i samochody elektryczne w rankingu "What Car?" wypadły najgorzej? W przypadku Tesli Modelu S (2014-2022) indeks niezawodności wyniósł zaledwie 67,5 proc. Aż 64 proc. użytkowników zgłosiło przynajmniej jedną usterkę w ciągu ostatnich dwóch lat jazdy. Zwykle problemy dotyczyły karoserii, elektryki niezwiązanej z silnikiem, zawieszenia, klimatyzacji oraz 12-voltowego akumulatora. Na gwarancji załatwiono 53 proc. usterek. W przypadku pozostałych właściciele płacili zwykle od 101 do 750 funtów.

Jeszcze gorzej wypadł - co może być zaskakujące – Lexus RX produkowany w latach 2003-2009, który uzyskał indeks niezawodności wynoszący 61,6 proc.. Usterkę zgłosiło 45 proc. użytkowników auta, a wśród wrażliwych obszarów wymieniano klimatyzację, karoserię, hamulce, wydech, układy elektroniczne, zawieszenie i wyposażenie wnętrza. Tylko 7 proc. napraw dokonano na gwarancji. Za pozostałe zapłacili użytkownicy – zwykle do 100 funtów. Pod uwagę należy wziąć jednak fakt, że RX był najstarszym modelem w zestawieniu.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy