Najlepsze silniki roku 2014
Eksperci branży motoryzacyjnej wybrali najlepsze silniki dostępne aktualnie na rynku. To coroczne wyróżnienie ma na celu nagrodzenie najbardziej innowacyjnych i nowoczesnych jednostek napędowych
Międzynarodowy Silnik Roku 2014
Eksperci branży motoryzacyjnej wybrali najlepsze silniki dostępne aktualnie na rynku. To coroczne wyróżnienie ma na celu nagrodzenie najbardziej innowacyjnych i nowoczesnych jednostek napędowych. W głównej kategorii po raz 3 z rzędu pierwsze miejsce zdobył 1-litrowy EcoBoost Forda. Ta mała i oszczędna jednostka montowana jest w następujących modelach: Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, (100 KM i 125 KM), EcoSport (125 KM), Tourneo Connect (100 KM). Teraz Ford stworzył najbardziej wysiloną odmianę tego silnika o mocy 140 KM, która trafi pod maski edycji specjalnych Fiesty.
Drugie miejsce w głównej kategorii zajęło Ferrari z silnikiem V8 o pojemności 4,5 l, natomiast trzecia lokata przypadła silnikowi 1,4 TSI Twincharger z podwójnym doładowaniem od Volkswagena.
Silniki do 1 litra
Również w grupie najmniejszych silników na rynku pierwsze miejsce przypadło litrowej jednostce Forda. Ten niewielki silnik zastąpił jednostki 1,4, a nawet 1,8 l. Drugie miejsce w tej kategorii zajmuje nietypowa konstrukcja, czyli napęd z elektrycznego BMW i3. 170 KM to moc jednostki elektrycznej, ale w opcji niemiecka marka oferuje też silnik spalinowy z motocykla o pojemności 647 cm3, który służy jako generator prądu. Trzecia lokata przypadła niewysilonej 1-litrowej konstrukcji Volkswagena dostępnej w wariantach o mocy 60 i 75 KM.
Silniki od 1,0 do 1,4 l
W drugiej kategorii pojemności zwycięzcą okazał się silnik, który w "klasyfikacji generalnej" zajmuje trzecie miejsce, czyli 1,4 TSI Twincharger. Jednostka ta jest montowana w samochodach Volkswagena, Skody, Seata i Audi. Dostępna jest w kilku wersjach i zajdziemy ją w takich modelach jak Volkswagen Polo (192 KM), Beetle, Eos, Jetta, Passat, CC, Tiguan (160 KM), Touran/Cross Touran (140 KM, 170 KM), Audi A1 (185 KM), Seat Ibiza, Alhambra (150 KM), Ibiza Cupra (180 KM), Skoda Fabia RS (180 KM).
Na drugim miejscu znalazł się turbodoładowany silnik 1,4 l MultiAir od Fiata, a podium zamyka słabsza wersja silnika 1,4 TSI z pojedynczym doładowaniem.
Silniki od 1,4 do 1,8 l
Wśród silników do 1,8 l jurorzy najwyżej ocenili turbodoładowaną jednostkę benzynową 1,6 l skonstruowaną wspólnie przez BMW i koncern PSA (Peugeot Citroen). Silnik można spotkać w wyjątkowo szerokiej gamie modeli obu koncernów. Na liście tej znajdują się: Mini Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupe/Roadster Cooper S, Paceman Cooper S (184 KM), Clubman Cooper Works, Coupe/Roadster Cooper Works (211 KM), Countryman Cooper Works, Paceman Cooper Works (218 KM), Peugeot 208, 3008, 508 (156 KM), 308 (125 KM, 156 KM), 5008 (156 KM, 163 KM), 208 GTI (200 KM), RCZ (156 KM, 200 KM), RCZ R (270 KM), Citroen DS3 (156 KM), DS3 Racing (202 KM), C4 (156 KM), DS4 Racing (163 KM, 200 KM), C4 Picasso/Grand Picasso, C5 (156 KM), DS5 (156 KM, 200 KM).
Minimalnym przegranym w tej kategoria jest nowa jednostka BMW, czyli turbodoładowany silnik 1,5 l o trzech cylindrach. Trzecia lokata przypadła silnikowi 1,8 TSI Volkswagena.
Silniki od 1,8 do 2,0 l
Wśród silników 2-litrowych jury najwyżej oceniło jednostkę napędową Mercedesa o mocy 360 KM, która napędza najmocniejsze wersje kompaktowych modeli czyli A45 AMG, CLA45 AMG i GLA45 AMG. Mniej wysilony jest silnik, który zajął drugie miejsce, czyli 2,0 TSI montowany w Volkswagenach, Skodach, Seatach i Audi (moc od 170 do 300 KM). Podium w tej kategorii zamyka diesel BMW o podwójnym turbodoładowaniu.
Silniki od 2,0 do 2,5 l
W grupie silników do 2,5 l wygrała 5-cylindrowa jednostka Audi o takiej właśnie pojemności, która dzięki turbodoładowaniu osiąga 310 KM. Silnik ten montowany jest w najmocniejszej odmianie RS SUV-a Q3. Tylko kilkanaście punktów mniej uzyskał diesel Mazdy o pojemności 2,2 l, który prezentuje inną filozofię - nie jest on wysilony, a zmniejszenie zużycia paliwa uzyskane zostało dzięki odpowiedniemu osprzętowi. Ostatnie miejsce na podium przypadło wysokoprężnemu silnikowi Mercedesa - 2,1 CDI.
Silniki od 2,5 do 3,0 l
Kolejny przedział pojemności to już przede wszystkim silniki do samochodów o sportowym charakterze. Najwyżej została oceniona podwójnie doładowana jednostka BMW o pojemności 3-litrów i sześciu cylindrach. Modele, w których montowany jest ten silnik to: 135i, 640i, 740i (320 KM), 235i (326 KM), 335i, 435i, Z4 35i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i (306 KM), Z4 35is (340 KM). Drugie miejsce zajęło Porsche z silnikiem 2,7 l montowanym w Boxsterze i Caymanie, a trzecią lokatę przyznano kolejnej 3-litrowej jednostce BMW, która trafiła do najnowszych modeli M3 i M4.
Silniki od 3,0 do 4,0 l
Jednostki o pojemności do 4,0 l to już konstrukcje typowo sportowe o znaczącej mocy. Zdecydowanym liderem w tej grupie jest silnik McLarena, który montowany jest w modelu 650S (wersja 650-konna) i w starszym MP4-12C (625 KM). Po dużych modyfikacjach i dodaniu układu hybrydowego, ten sam silnik napędza też najszybszego P1. Druga lokata przypadła turbodoładowanego silnikowi Audi o pojemności 4,0 l, który trafia do większości najmocniejszych samochodów niemieckiej marki i do Bentleyów. Trzecie miejsce zajął klasyczny bokser o pojemności 3,8 l, który trafia do Porsche 911.
Silniki powyżej 4,0 l
Wśród największych silników swój kunszt pokazali włoscy inżynierowie. Pierwsze miejsce zajęła 4,5-litrowa jednostka V8 Ferrari, która montowana jest we wszystkich odmianach modelu 458 - wersje Italia i Spider oferują 570 KM, natomiast ekstremalna Speciale aż 605 KM. Również drugi najwyżej oceniony przez jurorów silnik w tej kategorii to konstrukcja Ferrari. Napędzająca model F12 Berlinetta "V12-ka" oferuje kierowcy aż 740 KM. Trzecie miejsce przypadło Mercedesowi i silnikowi V8 turbo o pojemności 5,5 l skonstruowanemu przez AMG.
Silnik ekologiczny
W grupie jednostek napędowych, które mają najmniejszy wpływ na środowisko wygrał elektryczny układ napędowy amerykańskiej Tesli. Model S dostępny w wersjach o mocy 306, 367 i 422 KM udowodnił, że auto elektryczne nie musi być nudne. Drugie miejsce przypadło elektrycznemu BMW i3 w wersji z dwucylindrowym silnikiem motocyklowym służącym jako generator prądu. Ostatnie miejsce na podium też zajął napęd modelu i3, ale w tańszej odmianie - bez jednostki spalinowej.
Najlepszy nowy silnik
Co roku nagrody przyznawane są też najlepszej jednostce napędowej, która debiutowała w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W tej grupie jurorzy najwyżej ocenili 2-litrowy silnik Mercedesa o mocy 360 KM montowany w modelach A45 AMG, CLA45 AMG i GLA45 AMG. Drugie miejsce zajęło BMW z 1,5-litrowym turbodoładowanym silnikiem o trzech cylindrach. Również trzecia lokata padła łupem bawarskiej marki z elektrycznym napędem modelu i3.
Najlepszy silnik sportowy
Kategoria która obejmuje silniki zapewniające największe emocje pozwala porównać różne podejścia do osiągów. Pierwsze dwa miejsca przypadły dużym silnikom wolnossącym Ferrari - odpowiednio 4,5 l V8 i 6,3 l V12. Nieco niżej oceniono turbodoładowany silnik McLarena o pojemności 3,8 l.