Najlepsze silniki 2015 roku
Wybierając nowy samochód zawsze stajemy przed dylematem - który silnik wybrać? Poniekąd z pomocą przychodzą międzynarodowi eksperci wybierający co rok właśnie najlepsze silniki z podziałem na różne kategorie pojemnościowe. Poznajcie zatem motory, które w 2015 roku zwróciły. szczególną uwagę jury.
Co wybrać?
Wybierając nowy samochód zawsze stajemy przed dylematem - który silnik wybrać? Poniekąd z pomocą przychodzą międzynarodowi eksperci wybierający co rok właśnie najlepsze silniki z podziałem na różne kategorie pojemnościowe. Poznajcie zatem motory, które w 2015 roku zwróciły szczególną uwagę jury.
Niewielkie silniki coraz częściej lądują pod maskami samochodów – i to nie tylko miejskich. Według jury, najlepszym z nich jest trzycylindrowa konstrukcja Forda o pojemności 999 cm3 wspomagana przez turbo. Motor ten można zamówić do Fiesty, B-Maxa, Focusa, C-Maxa, Grand C-Maxa, Mondeo i Tourneo Conntact/Courier. Konstrukcja ta zdobyła aż 444 punkty. Drugie miejsce w tej kategorii, ze 176 punktami, zdobył silnik GM o takiej samej pojemności, również trzycylindrowy i wspomagany przez turbo. Montuje się go w Oplu Adamie i Corsie. Trzecia lokata to silnik używany do ładowania akumulatorów w BMW i3. Ma niespełna 700 cm3 i dwa cylindry. Jego łączny wynik to 163 punkty.
Silniki od 1,0 do 1,4
W tej kategorii zwyciężyła konstrukcja PSA Peugeot Citroen (243 punkty). To trzycylindrowa jednostka 1,2 turbo. Można ją znaleźć w Peugeocie 208 i 308, Citroenie C3, C3 Picasso, C4 Cactus, C4 oraz DS3 i DS4. Drugie miejsce zajął silnik Volkswagena 1,4 TSI Twincharger. Jego wynik to 174 punkty. Motor ten montowany jest w Volkswagenie Eosie, CC, Tiguanie, Seacie Ibiza, Alhambrze i Ibizie Cupra. Trzecia lokata w tej kategorii to także konstrukcja Volkswagena. 165 punktów udało się uzyskać jednostce 1,4 TSI electric-gasoline hybrid, która trafia pod maski Golfa GTE oraz A3 e-tron.
Silniki od 1,4 do 1,8
Według międzynarodowego jury, w takim przedziale pojemnościowym, najlepszym silnikiem jest ten, który montuje się w BMW i8, a zatem trzycylindrowe, benzynowe 1,5. Konstrukcji przyznano łącznie 262 punkty. Na drugim miejscu wylądował silnik 1,8 TFSI od Audi (177 punktów). Znajdziemy go pod maską A1, A3, A4, A5, A6 oraz Seata Leona, Skody Octavii, Superba, Yeti, Volkswagena Jetty i Passata. Trzecie miejsce należy do 1,6 turbo od BMW/PSA Peugeot Citroen (158 punktów). To konstrukcja bardzo popularna. Można ją zamówić do następujących aut: Mini Clubman Cooper S, Coupe/Roadster Cooper S, Countryman Cooper S, Paceman Cooper S, Clubman Cooper Works, Coupe/Roadster Cooper Works, Countryman Cooper Works, Paceman Cooper Works, Peugeot 208, 308, 3008, 508, 5008, 208 GTI, 308 GT, RCZ, RCZ R, DS3, DS3/DS4 Racing, DS4, DS5, Citroen C4, C4 Picasso/Grand Picasso i C5.
Silniki od 1,8 do 2,0
Tę rywalizacje wygrał silnik 2,0 turbo od Mercedesa AMG. Pierwsze miejsce zapewnił mu wynik 298 punktów. Jednostka ta montowana jest w A45 AMG, CLA45 AMG i GLA45 AMG. Drugi stopień na podium przypadł 2-litrowemu motorowi TFSI od Audi (226 punktów). Ten silnik trafia do: Audi S1, TT, TT S, S3, A4, A5, A6, A7, Q3, Q5, Seata Leona Cupry, Alhambry, Skody Octavii RS, Superba, Volkswagena Golfa GTi, Golfa R, Golfa R Cabriolet, Beetle, Passata, Eosa, CC, Scirocco, Scirocco R i Tiguana. Trzecie miejsce należy do jednostki 2.0 twin-turbo od BMW. Możemy ją spotkać w Serii 1, 2, 3, 4, 5, X1, X3, X4, X5 oraz w Mini Cooperze SD, Clubmanie Cooperze SD, Countrymanie Cooperze SD, Coupe/Roadsterze Cooperze SD oraz Pacemanie.
Silniki od 2,0 do 2,5
W tej klasyfikacji konkurencję zdeklasował wspomagany przez turbo pięciocylindrowy motor 2,5 od Audi. Jednostka ta zdobyła 347 punktów. Montuje się ją w dwóch autach tej marki – RS3 i RS Q3. Jedynym silnikiem na podium, który nie trafia do sportowych modeli jest diesel 2,2 od Mazdy (184 punkty). Można go zamówić do najpopularniejszych modeli japońskiego producenta czyli 3, 6 i CX-5. Trzecie miejsce to 2,3 turbo Forda. Montowany jest w Mustangu, Focusie RS, Explorerze i Lincolnie MKC.
Silniki od 2,5 do 3,0
Najlepszą konstrukcją w tej kategorii, która uzyskała 246 punkty, jest 3-litrowa, podwójnie doładowana, sześciocylindrowa jednostka z BMW M3 i M4. Drugie miejsce także należy do Bawarczyków. To ten sam silnik, ale bez dopieszczenia przez dywizję M (178 punktów). Można go zamówić do właściwie każdego BMW. To znaczy, że znajdziemy go w ofercie przygotowanej dla Serii 1, 2, 3, 4, 5, 6, X3, X4, X5, X6 oraz Z4. Trzecie miejsce wśród silników o pojemności od 2,5 do 3,0 należy do 2,7-litrowej jednostki typu bokser od Porsche (158 punktów). Montuje się ją w modelach Boxster oraz Cayman.
Silniki od 3,0 do 4,0
Tę rywalizacje wygrał silnik montowany w McLarenie 675LT, 650S, 625C i 12C. To motor 3,8 twin-turbo V8 konstrukcji właśnie tej brytyjskiej firmy. Jury przyznało mu łącznie 258 punktów. Druga lokata to 4-litrowy silnik V8 biturbo od Mercedesa AMG (239 punktów). Trafia on do następujących modeli: AMG GT, GT S, C63 AMG i C63 S AMG. Ostatnie miejsce na podium należy do 3,8-litrowego boxera od Porsche (214 punktów). Znajdziemy go w broszurach informacyjnych takich aut jak 911 Carrera S, 911 GTS, 911 GT3 i Cayman GT4.
Silniki większe niż 4 litry
Ta kategoria to zdecydowanie nie miejsce dla miejskich aut. Króluje w niej Ferrari, którego dwa silniki zajęły dwie pierwsze lokaty. Na szczycie jest 4,5-litrowe V8 (295 punktów) z 458 Italia i 458 Speciale. Niewiele za nim uplasowało się 6,3-litrowe V12 z F12berlinetta (222 punkty). Trzecie miejsce to jednostka Mercedesa 5,5 l V8 turbo z E63 AMG, CLS 63 AMG, ML63 AMG, GLE63 AMG, E63 AMG S, CLS65 AMG, S63 AMG, SL63 AMG, G63 AMG i GL63 AMG.
Najbardziej ekologiczny silnik
Jury zajęło się także jednostkami, które są przyjazne dla środowiska. Według nich, najbardziej ekologicznym jest zespół silników elektrycznych montowany w Tesli Model S. Przyznano mu 239 punktów. Drugie miejsce to kolejna nagroda dla 1,5-litrowego, trzycylindrowego silnika z BMW i8. Jego wynik końcowy to 191 punktów. Trzecie miejsce to także druga nagroda dla zespołu silników z i3 (109 punktów).
Najlepsza nowość
W tej kategorii starły się dwa światy – ekologii i ponadprzeciętnych osiągów. Wygrał w niej 1,5-litrowy motor benzynowy z BMW i8 (339 punktów). Drugie miejsce należy do 4-litrowego V8 biturbo (209 punktów) z AMG GT, GT S, C63 AMG i C63 S AMG. Trzecia lokata to 3,9-litrowe V8 biturbo, które trafia do Ferrari Californii.
Najlepszy silnik sportowy
Według jury, największe emocje za kółkiem gwarantuje silnik 4,5l V8 z Ferrari 458 Italia i 458 Speciale. Przyznano mu 236 punktów. Drugie miejsce to 4-litrowe V8 biturbo (148 punktów) z AMG GT, GT S, C63 AMG i C63 S AMG. Na najniższym stopniu podium znalazł się 3,8-litrowy boxer z Porsche 911 Carrery S, 911 GTS, 911 GT3 i Caymana GT4. Zdobył 129 punktów.
Najlepszy silnik roku
Jednak najważniejszą kategorią ze wszystkich była ta wyłaniająca najlepszy silnik roku. Według jury, takie miano zespołowi silników BMW i8 z trzycylindrowym 1,5 na czele. Przyznano mu 274 punkty. Drugie miejsce to również trzycylindrowy silnik, ale o pojemności 999 cm3. To motor Forda – otrzymał 267 punktów. Można go zamówić do Fiesty, B-Maxa, Focusa, C-Maxa, Grand C-Maxa, Mondeo i Tourneo Conntact/Courier. Trzecim najlepszym silnikiem według międzynarodowego jury jest ten od PSA/Peugeot Citroen – trzycylindrowe 1,2 turbo. Można go znaleźć w Peugeocie 208 i 308, Citroenie C3, C3 Picasso, C4 Cactus, C4 oraz DS3 i DS4.