Najdłuższe tunele drogowe świata
Tunele to jedne z najwspanialszych przykładów potęgi inżynierii. Dzięki nim kierowcy mogą zaoszczędzić czas i pieniądze, których potrzebowaliby do ominięcia naturalnych barier stojących na naszej drodze.
Kilometrami pod ziemią
Tunele to jedne z najwspanialszych przykładów potęgi inżynierii. Dzięki nim kierowcy mogą zaoszczędzić czas i pieniądze, których potrzebowaliby do ominięcia naturalnych barier stojących na naszej drodze. 27 listopada 2000 roku do użytku oddany najdłuższy tunel drogowy świata. Na kolejnych slajdach przybliżymy pięć takich budowli, których długość przekracza 15 km.
Oddany do użytku w 1980 roku jednonitkowy tunel mierzy 16,92 km i jest piątym najdłuższym na świecie. Tytuł najdłuższego na świecie dzierżył do roku 2000. Szwajcarska konstrukcja w przebiegu autostrady A2 łączy miejscowość Göschenen w kantonie Uri z Airolo w kantonie Ticino. To ważny szlak drogowy używany od XIII wieku. Droga, którą można wybrać zamiast podróży tunelem, w szczytowym miejscu prowadzi o tysiąc metrów ponad nim, a zimą jest nieczynna.
4. Jinpingshan Tunnel - Chiny
Tunel rozciągający się pomiędzy dwoma oddziałami elektrowni wodnej: Jinping-I Dam oraz Jinping-II Dam. Konstrukcja ma dwie nitki, a których dłuższa mierzy 17,54 km. Tunel nie jest otwarty dla "cywilnego" ruchu samochodowego.
3. Zhongnanshan Tunnel - Chiny
Oddany do użytku w 2007 roku obiekt liczy 18,04 km długości. Tunel znajduje się w centralnej prowincji Shaanxi i przebiegając pod górami Qinling stanowi część trasy G65. Największa różnica pomiędzy poziomem jezdni tunelu i lądu znajdującego się nad nim wynosi 1640 m. Przez ponad 4 km różnica ta wynosi więcej niż 1000 m. Każda z dwóch nitek ma szerokość 10,92 m i wysokość 6 m.
2. Yamate Tunnel - Japonia
To najdłuższy na świecie tunel znajdujący się w mieście. Mierząca 18,2 km konstrukcja składa się z dwóch nitek i stanowi część drogi C2. Budowniczowie tunelu szczególny nacisk kładli na bezpieczeństwo. W jego wnętrzu zastosowano kamery na podczerwień, których zadaniem jest wykrycie ognia. Stworzono też odpowiedni system gaśniczy oraz niezwykle wydajny system odprowadzania spalin i dostarczania świeżego powietrza.
1. Tunel Laerdal - Norwegia
Oddany 27.11.2000 roku obiekt mierzy 24,51 km i pozostaje najdłuższym tunelem drogowym na świecie. Pozwala podróżnym jechać drogą E16 z Laerdal do Aurland. Dzięki niemu możliwa jest podróż z Oslo do Bergen bez konieczności korzystania z promu oraz przedostawania się przez góry. Prace konstrukcyjne trwały tylko pięć lat, ale decyzja o budowie drogi zapadła już w 1975 roku. W toku budowy usunięto 2,5 mln metrów sześciennych skał. Oprócz tradycyjnych dla współczesnych tuneli drogowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa Norwegowie postanowili podporządkować mu jego wystrój. Część tunelu oświetlona jest pomarańczowym i niebieskim światłem, co ma sprawiać wrażenie wschodu słońca i zapobiegać zaśnięciu za kierownicą. System wentylacji oczyszcza powietrze za pomocą filtrów węglowych, które mają usuwać z niego nadmiar dwutlenku węgla.
Przy tych kolosach polskie tunele nie robią dużego wrażenia.
Tomasz Budzik, Wirtualna Polska