Najbardziej oszczędne SUV-y
Kupując samochód, wiele osób szczególną uwagę zwraca na jeden parametr - spalanie.
Teoria kontra rzeczywistość
Wiele osób kupując samochód szczególną uwagę zwraca na jeden parametr - spalanie. W końcu nawet przy zakupie drogich aut, późniejszy koszt paliwa okaże się znaczącą częścią poniesionych wydatków. Jednak dane podane przez producentów pochodzą z laboratoryjnych testów i nijak mają się do rzeczywistości. Przecież w praktyce nierzadko trzeba dynamicznie przyspieszyć albo powoli toczyć się w korku. Ile zatem paliwa samochody zużywają w rzeczywistości? Sprawdza to brytyjski "What Car?", a ostatnio zamieścił wyniki dla popularnych SUV-ów.
Jedyny w zestawieniu samochód z silnikiem benzynowym. To bardzo nietypowy SUV, który jest raczej 3-drzwiowym hatchbackiem o podniesionym zawieszeniu. Jego niewielkie wymiary, wraz z oszczędnym silnikiem, oznaczają stosunkowo nieduże zapotrzebowanie na paliwo. Mimo iż w zestawieniu uwzględniono mocniejszą odmianę Cooper S oferującą 184 KM, to udało się uzyskać stosunkowo niewielkie zużycie paliwa. Warto podkreślić, że w ofercie znajduje się też dużo oszczędniejszy diesel.
Spalanie rzeczywiste - 7,3 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 6,1 l/100 km.
9. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD
Większy SUV koreańskiej marki może pochwalić się przestronnym wnętrzem, wysoką jakością wykończenia i komfortem. Oprócz tego, okazuje się też całkiem ekonomiczny. Ten dostępny również w 7-miejscowej wersji model, oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych. Brytyjczycy z "What Car?" sprawdzili mocniejszy, 197-konny wariant o pojemności 2,2 l, który okazuje się całkiem oszczędny.
Spalanie rzeczywiste - 7,0 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 6,1 l/100 km.
8. Porsche Macan 3.0 V6 S Diesel
Porsche to samochody, które raczej nie kojarzą się z oszczędnością, ale wymagania klientów zmusiły niemiecką markę, aby do swoich SUV-ów montować też silniki Diesla. Mniejsze z aut tej klasy, czyli Macan, potrafi być przy tym całkiem oszczędne. Jeśli tylko właściciel powstrzyma się od mocniejszego wciskania gazu, to SUV Porsche zmienia się w komfortowy i ekonomiczny samochód idealny do pokonywania długich dystansów.
Spalanie rzeczywiste - 6,9 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 6,3 l/100 km.
7. Volvo XC60 2.0 D4
Volvo ostatnio robi wszystko, aby produkować jak najbardziej oszczędne samochody i jeszcze bardziej niż inni producenci stawia na downsizing - tworzenie mniejszych, ale bardziej wysilonych silników. Wystarczy wspomnieć, że w ofercie szwedzkiej marki już nie znajdziemy jednostek o większej liczbie cylindrów niż cztery. W przypadku SUV-a XC60 sam producent twierdzi, że 190-konny model D4 zużywa tyle samo paliwa, co wersja o mocy 150 KM (D3). Dlatego Brytyjczycy z "What Car?" pod lupę wzięli odmianę o lepszych osiągach. Z jednej strony Volvo okazało się całkiem oszczędne, ale z drugiej zużywa zdecydowanie więcej paliwa, niż twierdzi producent. To właśnie efekt uzyskiwania sporej mocy z małej pojemności - wystarczy nieco mocniej wcisnąć gaz, aby spalanie znacząco wzrosło.
Spalanie rzeczywiste - 6,6 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 4,7 l/100 km.
6. Nissan X-Trail 1.6 dCi
SUV Nissana to już trzecia odsłona cenionej klasyki gatunku. X-Trail to model klasy średniej, który w konkurencyjnej cenie oferuje przestronne wnętrze i typową dla tej klasy prezencję. Pod maską może pracować oszczędny diesel od Renault, który montowany jest w wielu modelach koncernu. Mimo sporych wymiarów auta i silnika oferującego tylko 130 KM, udało się zapewnić rozsądne osiągi (przyspieszenie do 100 km/h w 10,5 s i prędkość maksymalną równą 188 km/h) i najniższe dla SUV-a tej wielkości spalanie.
Spalanie rzeczywiste - 6,2 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 5,3 l/100 km.
5. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion
Volkswagen Tiguan doczekał się właśnie nowej generacji, jednak testy "What Car?" dotyczą jeszcze poprzedniego modelu. Z drugiej strony, nowa odsłona niemieckiego SUV-a oferuje tę samą jednostkę napędową, której zużycie paliwa nie powinno odbiegać od tej z pierwszej generacji Tiguana. Ostatnie zamieszanie związane z aferą spalinową powoduje, że wszyscy uważniej przyglądają się parametrom silników Diesla od Volkswagena. Tutaj czeka nas spora niespodzianka. Nie dość, że 2.0 TDI w Tiguanie okazuje się całkiem oszczędny, to rzeczywiste spalanie jest niemal identyczne, jak to obiecywane przez producenta - różnica jest mniejsza niż 0,1 l/100 km.
Spalanie rzeczywiste - 6,0 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 6,0 l/100 km.
4. Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 to klasyk gatunku, który przecierał szlaki dla popularnych dziś kompaktowych SUV-ów. Choć najnowsza, czwarta generacja nie posiada charakterystycznego koła zapasowego na klapie bagażnika, to nadal należy do jednych z najciekawszych propozycji w tym segmencie. Wzorem konkurentów posiada bardziej przestronną kabinę, a oferowane silniki zapewniają bardzo dobre osiągi. Dwulitrowy diesel o mocy 143 KM pozwala na osiągnięcie 100 km/h w 9,6 s i rozpędzenie auta do 195 km/h. Wszystko to zachowując niskie zapotrzebowanie na paliwo.
Spalanie rzeczywiste - 6,0 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 4,7 l/100 km.
3. Honda CR-V 2.2 i-DTEC
CR-V to kolejny japoński bestseller na rynku kompaktowych SUV-ów. Tak jak w przypadku innych modeli tej marki, tak też CR-V oferuje sporo miejsca we wnętrzu i pojemny bagażnik, a przy tym dobrze się prowadzi. Choć Honda jest nieco droższa od konkurentów, to pozwoli zaoszczędzić podczas tankowania. Wysokoprężny silnik japońskiej marki jest nieco większy niż w modelach innych marek, ale pokazuje, że w rzeczywistości takie konstrukcje potrafią być całkiem oszczędne.
Spalanie rzeczywiste - 5,9 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 5,6 l/100 km.
2. Kia Sportage 1.7 CRDi
Koreański hit właśnie doczekał się nowej odsłony, która w niższej niż u konkurentów cenie oferuje bogatsze wyposażenie. Brak większych wad i 7-letnia gwarancja skutecznie przyciągają klientów. "What Car?" sprawdziło jeszcze poprzednią (trzecią) generację Kii Sportage, ale ten sam silnik montowany jest też w nowym modelu. Co prawda, podstawowa jednostka wysokoprężna oferuje jedynie 115 KM i raczej przeciętne osiągi, ale za to rzeczywiste zużycie paliwa jest bardzo małe. Należy spodziewać się, że nowy Sportage zużywa nieco więcej paliwa (wartość obiecywana przez producenta to 5,7 l/100 km), ale nadal należy on najoszczędniejszych modeli na rynku.
Spalanie rzeczywiste - 5,7 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 5,4 l/100 km.
1. Nissan Qashqai 1.6 dCi
Kompaktowy Nissan to najchętniej kupowany SUV w Polsce. Kiedy firma zrezygnowała z produkcji klasycznych modeli na rzecz SUV-ów i crossoverów, wydawało się to ryzykownym ruchem. Dziś już wiadomo, że był to strzał w dziesiątkę. Dzięki konkurencyjnej cenie i modnej aparycji Qashqai z miejsca stał się bestsellerem i cały czas należy do najpopularniejszych modeli w Europie. Jak się okazuje, jest również oszczędny. Ten sam silnik, co w przypadku X-Traila, w Qashqaiu zapewnia jeszcze mniejsze zużycie paliwa, jak również lepsze osiągi.
Spalanie rzeczywiste - 5,6 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 5,1 l/100 km.
sj, moto.wp.pl