Najbardziej oszczędne SUV-y

Kupując samochód, wiele osób szczególną uwagę zwraca na jeden parametr - spalanie.

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 10Teoria kontra rzeczywistość

Obraz
© zdjęcie producenta

Wiele osób kupując samochód szczególną uwagę zwraca na jeden parametr - spalanie. W końcu nawet przy zakupie drogich aut, późniejszy koszt paliwa okaże się znaczącą częścią poniesionych wydatków. Jednak dane podane przez producentów pochodzą z laboratoryjnych testów i nijak mają się do rzeczywistości. Przecież w praktyce nierzadko trzeba dynamicznie przyspieszyć albo powoli toczyć się w korku. Ile zatem paliwa samochody zużywają w rzeczywistości? Sprawdza to brytyjski "What Car?", a ostatnio zamieścił wyniki dla popularnych SUV-ów.

Jedyny w zestawieniu samochód z silnikiem benzynowym. To bardzo nietypowy SUV, który jest raczej 3-drzwiowym hatchbackiem o podniesionym zawieszeniu. Jego niewielkie wymiary, wraz z oszczędnym silnikiem, oznaczają stosunkowo nieduże zapotrzebowanie na paliwo. Mimo iż w zestawieniu uwzględniono mocniejszą odmianę Cooper S oferującą 184 KM, to udało się uzyskać stosunkowo niewielkie zużycie paliwa. Warto podkreślić, że w ofercie znajduje się też dużo oszczędniejszy diesel.

Spalanie rzeczywiste - 7,3 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 6,1 l/100 km.

/ 109. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD

Obraz
© zdjęcie producenta

Większy SUV koreańskiej marki może pochwalić się przestronnym wnętrzem, wysoką jakością wykończenia i komfortem. Oprócz tego, okazuje się też całkiem ekonomiczny. Ten dostępny również w 7-miejscowej wersji model, oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych. Brytyjczycy z "What Car?" sprawdzili mocniejszy, 197-konny wariant o pojemności 2,2 l, który okazuje się całkiem oszczędny.

Spalanie rzeczywiste - 7,0 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 6,1 l/100 km.

/ 108. Porsche Macan 3.0 V6 S Diesel

Obraz
© zdjęcie producenta

Porsche to samochody, które raczej nie kojarzą się z oszczędnością, ale wymagania klientów zmusiły niemiecką markę, aby do swoich SUV-ów montować też silniki Diesla. Mniejsze z aut tej klasy, czyli Macan, potrafi być przy tym całkiem oszczędne. Jeśli tylko właściciel powstrzyma się od mocniejszego wciskania gazu, to SUV Porsche zmienia się w komfortowy i ekonomiczny samochód idealny do pokonywania długich dystansów.

Spalanie rzeczywiste - 6,9 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 6,3 l/100 km.

/ 107. Volvo XC60 2.0 D4

Obraz
© zdjęcie producenta

Volvo ostatnio robi wszystko, aby produkować jak najbardziej oszczędne samochody i jeszcze bardziej niż inni producenci stawia na downsizing - tworzenie mniejszych, ale bardziej wysilonych silników. Wystarczy wspomnieć, że w ofercie szwedzkiej marki już nie znajdziemy jednostek o większej liczbie cylindrów niż cztery. W przypadku SUV-a XC60 sam producent twierdzi, że 190-konny model D4 zużywa tyle samo paliwa, co wersja o mocy 150 KM (D3). Dlatego Brytyjczycy z "What Car?" pod lupę wzięli odmianę o lepszych osiągach. Z jednej strony Volvo okazało się całkiem oszczędne, ale z drugiej zużywa zdecydowanie więcej paliwa, niż twierdzi producent. To właśnie efekt uzyskiwania sporej mocy z małej pojemności - wystarczy nieco mocniej wcisnąć gaz, aby spalanie znacząco wzrosło.

Spalanie rzeczywiste - 6,6 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 4,7 l/100 km.

/ 106. Nissan X-Trail 1.6 dCi

Obraz
© zdjęcie producenta

SUV Nissana to już trzecia odsłona cenionej klasyki gatunku. X-Trail to model klasy średniej, który w konkurencyjnej cenie oferuje przestronne wnętrze i typową dla tej klasy prezencję. Pod maską może pracować oszczędny diesel od Renault, który montowany jest w wielu modelach koncernu. Mimo sporych wymiarów auta i silnika oferującego tylko 130 KM, udało się zapewnić rozsądne osiągi (przyspieszenie do 100 km/h w 10,5 s i prędkość maksymalną równą 188 km/h) i najniższe dla SUV-a tej wielkości spalanie.

Spalanie rzeczywiste - 6,2 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 5,3 l/100 km.

/ 105. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion

Obraz
© zdjęcie producenta

Volkswagen Tiguan doczekał się właśnie nowej generacji, jednak testy "What Car?" dotyczą jeszcze poprzedniego modelu. Z drugiej strony, nowa odsłona niemieckiego SUV-a oferuje tę samą jednostkę napędową, której zużycie paliwa nie powinno odbiegać od tej z pierwszej generacji Tiguana. Ostatnie zamieszanie związane z aferą spalinową powoduje, że wszyscy uważniej przyglądają się parametrom silników Diesla od Volkswagena. Tutaj czeka nas spora niespodzianka. Nie dość, że 2.0 TDI w Tiguanie okazuje się całkiem oszczędny, to rzeczywiste spalanie jest niemal identyczne, jak to obiecywane przez producenta - różnica jest mniejsza niż 0,1 l/100 km.

Spalanie rzeczywiste - 6,0 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 6,0 l/100 km.

/ 104. Toyota RAV4 2.0 D-4D

Obraz
© zdjęcie producenta

Toyota RAV4 to klasyk gatunku, który przecierał szlaki dla popularnych dziś kompaktowych SUV-ów. Choć najnowsza, czwarta generacja nie posiada charakterystycznego koła zapasowego na klapie bagażnika, to nadal należy do jednych z najciekawszych propozycji w tym segmencie. Wzorem konkurentów posiada bardziej przestronną kabinę, a oferowane silniki zapewniają bardzo dobre osiągi. Dwulitrowy diesel o mocy 143 KM pozwala na osiągnięcie 100 km/h w 9,6 s i rozpędzenie auta do 195 km/h. Wszystko to zachowując niskie zapotrzebowanie na paliwo.

Spalanie rzeczywiste - 6,0 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 4,7 l/100 km.

/ 103. Honda CR-V 2.2 i-DTEC

Obraz
© zdjęcie producenta

CR-V to kolejny japoński bestseller na rynku kompaktowych SUV-ów. Tak jak w przypadku innych modeli tej marki, tak też CR-V oferuje sporo miejsca we wnętrzu i pojemny bagażnik, a przy tym dobrze się prowadzi. Choć Honda jest nieco droższa od konkurentów, to pozwoli zaoszczędzić podczas tankowania. Wysokoprężny silnik japońskiej marki jest nieco większy niż w modelach innych marek, ale pokazuje, że w rzeczywistości takie konstrukcje potrafią być całkiem oszczędne.

Spalanie rzeczywiste - 5,9 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 5,6 l/100 km.

/ 102. Kia Sportage 1.7 CRDi

Obraz
© zdjęcie producenta

Koreański hit właśnie doczekał się nowej odsłony, która w niższej niż u konkurentów cenie oferuje bogatsze wyposażenie. Brak większych wad i 7-letnia gwarancja skutecznie przyciągają klientów. "What Car?" sprawdziło jeszcze poprzednią (trzecią) generację Kii Sportage, ale ten sam silnik montowany jest też w nowym modelu. Co prawda, podstawowa jednostka wysokoprężna oferuje jedynie 115 KM i raczej przeciętne osiągi, ale za to rzeczywiste zużycie paliwa jest bardzo małe. Należy spodziewać się, że nowy Sportage zużywa nieco więcej paliwa (wartość obiecywana przez producenta to 5,7 l/100 km), ale nadal należy on najoszczędniejszych modeli na rynku.

Spalanie rzeczywiste - 5,7 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 5,4 l/100 km.

10 / 101. Nissan Qashqai 1.6 dCi

Obraz
© zdjęcie producenta

Kompaktowy Nissan to najchętniej kupowany SUV w Polsce. Kiedy firma zrezygnowała z produkcji klasycznych modeli na rzecz SUV-ów i crossoverów, wydawało się to ryzykownym ruchem. Dziś już wiadomo, że był to strzał w dziesiątkę. Dzięki konkurencyjnej cenie i modnej aparycji Qashqai z miejsca stał się bestsellerem i cały czas należy do najpopularniejszych modeli w Europie. Jak się okazuje, jest również oszczędny. Ten sam silnik, co w przypadku X-Traila, w Qashqaiu zapewnia jeszcze mniejsze zużycie paliwa, jak również lepsze osiągi.

Spalanie rzeczywiste - 5,6 l/100 km.
Spalanie wg producenta - 5,1 l/100 km.

sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro