Najbardziej oszczędne samochody rodzinne według „What Car?”
Jazda na kropelce
W Europie większość rodzin korzysta z aut kompaktowych. W mieście pozwalają one zaparkować bez większego wysiłku, a odpowiednio zapakowane sprawdzą się podczas weekendowego wyjazdu. Dla właścicieli samochodów bardzo ważną kwestią są koszty utrzymania pojazdu, a wśród nich na czoło wysuwają się wydatki na paliwo. Które spośród nowych rodzinnych aut palą najmniej?
Na to pytanie odpowiada brytyjski „What Car?”. Przedstawione w zestawieniu dane o spalaniu pochodzą z laboratoryjnych testów, ale są one przeprowadzane według innego scenariusza niż obowiązujący dziś w Europie cykl NEDC. Zdaniem „What Car?” jest on zdecydowanie bliższy realnemu użytkowaniu samochodu niż NEDC. Ten ostatni jest już mocno skompromitowany. Dość powiedzieć, że w 2016 roku średnie odstępstwo powstających w oparciu o NEDC katalogowych danych o spalaniu od rzeczywistej konsumpcji w ruchu ulicznym wyniosło w Europie 43 proc.
Na kolejnych slajdach przedstawimy te rodzinne modele, które w testach „What Car?” przeprowadzonych w 2017 roku wypadły najlepiej.
8. Hyundai Ioniq Hybrid - 6 l/100 km
Koreańczycy rzucili rękawicę Toyocie i, jak się okazało, całkiem skutecznie. Ioniq to model rywalizujący o klienta z Priusem, ale przekonujący do siebie niższą ceną.
Hybrydowego Hyundaia napędza czterocylindrowy silnik 1.6 GDI o mocy 105 KM oraz silnik elektryczny o mocy 43,5 KM zasilany akumulatorami litowo-jonowo-polimerowymi. Łączna moc obu silników to 141 KM. Hyundai Ioniq występuje jako klasyczna hybryda, hybryda typu plug-in oraz samochód w pełni elektryczny.
7. Renault Megane 1.5 dCi - 6 l/100 km
Francuska propozycja z kompaktowej półki osiągnęła niemal niezauważalnie lepszy wynik niż Hyundai Ionic. Taki wynik Megane nie jest zaskoczeniem.
Silnik dCi o pojemności 1,5 l od lat legitymuje się niskim zapotrzebowaniem na paliwo, ale też nie jest tak elastyczny jak o 0,1 l większe konstrukcje niektórych konkurentów. Wynik na poziomie 6 l/100 km zanotowało Renault ze 110-konną jednostką.
6. Audi A3 2,0 TDI - 5,9 l/100 km
Niemiecka propozycja segmentu premium z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym dysponuje mocą 150 KM i nie jest skłonna do przeprowadzania zamachu na portfel właściciela podczas wizyt na stacji paliw.
Samochód chwalony jest ponadto za dobre własności trakcyjne, a w jego wnętrzu znajdziemy nowoczesne rozwiązania, takie jak Virtual Cockpit, czyli wyświetlacz zastępujący zegary.
5. Fiat Tipo 1,6 Multijet - 5,8 l/100 km
Pod względem kultury pracy i parametrów włoskim silnikom Diesla od dawna nie można niczego poważnego zarzucić. Charakteryzująca się mocą 120 KM jednostka zastosowana w Tipo okazuje się bardzo oszczędna.
Tani model Fiata znalazł już niejednego nabywcę. Decydując się na to auto należy jednak pamiętać, że Tipo bez dodatkowego wyposażenia z zakresu bezpieczeńśtwa otrzymał w teście Euro NCAP tylko trzy gwiazdki.
4. Infiniti Q30 1,5d - 5,7 l/100 km
Kompaktowy model należącej do Nissana luksusowej marki z Kraju Kwitnącej Wiśni napędzany silnikiem Diesla o pojemności 1,5 l zaczerpniętym od Renault, okazuje się oszczędny, ale nie jest dynamiczny.
Moc 109 KM nie pozwala na szaleństwa i może nie odpowiadać temu, co uważalibyśmy za cechy auta z wyższej półki.
3. Toyota Prius - 5,6 l/100 km
Ten model w zestawieniu warto wyróżnić, ponieważ to jedyne auto z benzynowym silnikiem, któremu udało się osiągnąć wynik poniżej 6 l/100 km.
Nowa jednostka napędowa Toyoty to inżynieryjny majstersztyk. Dzięki niej samochód okazuje się oszczędny nawet podczas jazdy poza miastem. Dla części potencjalnych odbiorców minusem samochodu jest jego aspekt wizualny.
2. Seat Leon 1,6 TDI - 5,0 l/100 km
Samochód hiszpańskiej marki z niemieckim silnikiem Diesla wysoko podniósł poprzeczkę. 5 l/100 km to rewelacyjny wynik jak na auto kompaktowe.
Moc 110 KM może nie pozwala na kojarzone z Seatem szaleństwa, ale sprawdzi się w rękach spokojnego kierowcy. W końcu i tak najważniejsza jest płynność jazdy.
1. Opel Astra 1,6 CDTi - 5,0 l/100 km
Choć wynik Seata jest doskonały, nieznacznie pobił go Opel Astra. Produkowane w Polsce auto z silnikiem o mocy 110 KM jest bardzo oszczędne.
Samemu modelowi również niewiele można zarzucić. Astrze pochwały należą się za własności jezdne, przestrzeń w kabinie pasażerskiej czy oferowane bezpieczeństwo.