Mniej wypadków motocyklistów w I połowie 2023 r., ale były one groźniejsze
Bezpieczeństwo na Polskich drogach bardzo mocno się ostatnio poprawia i dotyczy to również motocyklistów. A raczej dotyczyło, gdyż w pierwszej połowie 2023 r. pozytywny trendy wyhamował - wynika z raportu przygotowanego przez serwis rankomat.pl.
Przez pierwsze sześć miesięcy 2023 r. na polskich drogach doszło do 836 wypadków (zdarzeń, w których ktoś ucierpiał) z udziałem motocyklistów. Zginęły w nich 83 osoby, a 777 zostało rannych. Oznacza to, że zmiany w stosunku do 2022 r. były niewielkie i wcale nie tak pozytywne, jak można by się spodziewać.
Choć w porównaniu do roku wcześniej, w 2023 r. było o 12 wypadków mnie, to było aż o dziewięć ofiar śmiertelnych więcej i trzy osoby ranne więcej. Jaz zatem widać - wypadki w 2023 r. były bardziej niebezpieczne. Jest to o tyle niepokojące, że w odniesieniu do wszystkich uczestników ruchu, okres od stycznia od stycznia do czerwca 2023 r. na polskich drogach był zauważalnie bezpieczniejszy niż ten sam czas w 2022 r.
Są to dane za pół roku, ale w raporcie serwisu rankomat.pl przedstawiono też wyniki dla motoocyklistow z całych ostatnich lat:
- 2019 rok - udział motocyklistów w wypadkach: 2630, liczba zabitych: 295 osób, wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 1082;
- 2020 rok - udział motocyklistów w wypadkach: 2075, liczba zabitych: 249 osób, wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 927;
- 2021 rok - udział motocyklistów w wypadkach: 2050, liczba zabitych: 215 osób, wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 870;
- 2022 rok - udział motocyklistów w wypadkach: 1827, liczba zabitych: 158 osób, wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 770.
Uwzględniając, że 2020 r. stał pod znakiem pandemii, widać tu znaczący trend spadkowy, który jednak prawdopodobnie zostanie zatrzymany.
A kiedy najczęściej dochodzi do wypadków z udziałem motocyklistów? Na to pytanie odpowiada podsumowanie 2022 r. Jak łatwo się domyślić, jest tu duża sezonowość. Najmniej takich zdarzeń było w styczniu (4) i grudniu (9). Natomiast najwięcej późną wiosną i latem. Rekordowy był czerwiec (323 wypadki), a następnie sierpień (300), lipiec (274) i maj (272).
Spore różnice widać też w przypadku dni tygodnia - motocykliści więcej kilometrów w trasie pokonują w weekendy, co przekłada się na statystyki wypadków. Najgorzej jest w niedziele (336), natomiast najbezpieczniej w poniedziałki (215).