Samochody o niecodziennym wyglądzie zawsze były w cenie, z reguły zbyt wysokiej dla większości ich miłośników. Czy Mini i VW New Beetle są warte 70 tys. zł?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9321/beetle-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | W przeciwieństwie do swoich legendarnych protoplastów następcy legendarnego Mini i Volkswagena „garbusa” nie są autami masowymi. I trudno się dziwić, skoro nie są ani zbyt funkcjonalne, ani szczególnie tanie. Przeznaczone są dla nabywców sentymentalnych lub wręcz przeciwnie – awangardowych, którzy nie chcą jeździć autami dla podtatusiałych pięćdziesięciolatków. Porównujemy Mini napędzane silnikiem benzynowym 1,6 l o mocy 90 KM z VW New Beetle 1,6 l /102 KM. New Beetle oferowany jest także z silnikiem 1,4 l/75 KM, ale uznaliśmy, że jest on zbyt słaby i nie sprosta konkurencji z Mini.
WIĘCEJ ZDJĘĆ MINI W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ MINI W GALERII
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9321/mini-1-b.jpeg',500,367) ) |
| --- | Najbardziej charakterystyczną cechą obu pojazdów są ich nadwozia, nawiązujące do swoich poprzedników. Każdy z producentów stara się zdyskontować sukces z dawnych lat, o ile współcześni nabywcy go w ogóle pamiętają. New Beetle wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa poprzedniej generacji i w przeciwieństwie do pierwowzoru silnik jest umieszczony z przodu i napędza przednie koła. W nowym Mini widać rękę konstruktorów BMW, którzy ten pojazd stworzyli od nowa. Mini jest autem znacznie mniejszym od New Beetle. We wnętrzu Volkswagena miejsca jest znacznie więcej, chociaż na tylnej kanapie brakuje miejsca nad głową. Za to w Mini brakuje go również na nogi. Stylizacja tablica przyrządów obu aut nawiązuje do przeszłości. W New Beetle jest nawet flakonik na kwiaty. W Mini duża ilość przełączników na konsoli środkowej utrudnia ich obsługę, są również niezbyt dobrze oznakowane. Bagażnik Mini ma symboliczna wielkość 150 l, a w VW - 210 l.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9321/beetle-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Z konstrukcyjnego punktu widzenia silnik Mini jest dość nowoczesny, ma 4 zawory w każdym cylindrze i pojemności 1,6 l osiąga 90 KM mocy. Jednostka napędowa New Beetle z 2 zaworami w cylindrze to tzw. „sprawdzona” konstrukcja, która jednak z pojemności 1,6 l osiąga moc 102 KM. Mini okazał się autem oszczędniejszym od New Beetle, ale w mieście ten mały przecież pojazd potrafi zużyć blisko 10 l na 100 km. Poprzednik był jednak oszczędniejszy.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9321/mini-2-b.jpeg',500,364) ) |
| --- | Mini jest autem szybszym od Volkswagena. Różnica nie jest aż tak duża, by Volkswagena nazwać pojazdem mało dynamicznym. Zaletą Mini są znakomite własności jezdne, które uzyskano m.in. dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu tylnemu. Ten zgrabny pojazd bez najmniejszych kłopotów pokonuje zakręty, ale z powodu dość twardego zawieszenia komfort jazdy na złych nawierzchniach nie jest wysoki. Pod tym względem korzystniejsze wrażenie sprawia większy New Beetle, którego własności jezdne są jednak nieco gorsze. Wynika to m.in. z wyżej położonego środka ciężkości i prostej konstrukcji zawieszenia, z belką skrętną z tyłu. Podczas normalnej jazdy Volkswagen zachowuje się poprawnie. Oba auta mają ten sam poziom hałasu i nie jest on wysoki, ale Mini ma bardziej skuteczny układ hamulcowy.
WIĘCEJ ZDJĘĆ NEW BEETLE W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ NEW BEETLE W GALERII
Podsumowanie
Mini i VW New Beetle to samochody o innym charakterze. Zgodnie z tradycją Mini jest szybkim maluchem, z którego zadowoleni będą nabywcy ze sportową żyłką. New Beetle ma spokojniejszy charakter i przeznaczony jest raczej dla osób o sentymentalnym charakterze. Mini kosztuje 67 tys. zł, a VW – 70 190 zł, jednak Volkswagen jest bardziej bogato wyposażony. W zbliżonej cenie można wybrać typowy samochód kompaktowy, tylko czy na pewno warto?
*Nasza ocena *
Mini One | VW New Beetle | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + |
Wybrane dane techniczne:
| | Mini One | VW New Beetle |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/8/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1598 | 1595 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 90/5500 | 102/5600 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 140/3000 | 148/3800 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 10,9 | 11,6 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,4 | 12,6 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 181 | 179 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,3 | 40,8 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 150 | 210 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 50 | 55 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,2/9,6 | 5,9/10,3 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 363 x 169 x 141 | 408 x 173 x 150 |
| Rozstaw osi (cm) | 247 | 251 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/13 | 2/12 |
| Cena zalecana przez generalnego importera (zł) | 67 000 | 70 190 | * - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| | Mini One | VW New Beetle |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 | 6 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ stabilizacji toru jazdy ESP | - | S |
| Wspomaganie nagłego hamowania | - | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Elektrycznie sterowane/ogrzewane lusterka zewnętrzne | S/- | S/S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie | S | S |
| Centralny zamek | S | S | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit