Rover 1904 - 2005
Brytyjska marka, należąca obecnie do chińskiej grupy kapitałowej Nanjing Automobile Group i ze skomplikowanym statusem swojej nazwy.
Holding Phoenix Consortium, stworzony przez czterech brytyjskich biznesmenów w 2000 roku, kupił za 10 funtów od BMW, ówczesnego właściciela Rover Group, prawa do wytwarzania samochodów Rover. W planach była kontynuacja produkcji aut pod nazwą MG Rover. Niestety po 4 latach i wydaniu 16 mln funtów z dotacji, ogłoszono bankructwo spółki.
Rover Company powstało w 1878 r jako producent rowerów. 26 lat później z zakładów firmy wyjechał pierwszy samochód. W 1967 r. została przejęta przez British Leyland - częściowo znacjonalizowane konsorcjum zrzeszające pod swoimi skrzydłami m.in. Austina, Triumpha, Rovera, Land Rovera, Jaguara oraz Mini.
Po restrukturyzacji holdingu w 1986 r. MG Rover Group przeszło przez ręce British Aerospace, by wylądować w 1994 r. w katalogu BMW, gdzie dzieliło swoje zaplecze technologiczne z... Hondą. Rezultatem tego mariażu jest model Rover 75. W 2000 r. Niemcy postanowili jednak pozbyć się brytyjskiej marki. Podzielili grupę sprzedając Land Rovera Fordowi, pozostawiając sobie Mini, a Rovera udostępnili na licencji nowemu właścicielowi marki, czyli Phoenix Consortium.
W 2005 r. Phoenix stracił płynność finansową, kończąc próby reanimacji marki z pomocą BMW oraz indyjskiego koncernu Tata (model Indica był przemianowany na CityRovera i miał być miejskim przebojem marki). 15 kwietnia 2005 roku zamknięto zakład produkcyjny Rovera w West Midlands.
Wkrótce potem, za sumę 53 mln funtów, masę upadłościową przedsiębiorstwa kupiło Nanjing Automobile Group, planując przeniesienie zakładu wytwarzającego silniki do Chin oraz podzielenie produkcji samochodów na Rovery - wytwarzane na potrzeby rynku azjatyckiego i MG - produkowane w zakładzie brytyjskim. Chińskie zabiegi o odkupienie nazwy od BMW spełzły jednak na niczym (Niemcy mają umowę o pierwokupie z Fordem), wobec czego, w 2006 r. na bazie Rovera 75 i 25 uruchomili w Szanghaju produkcję aut pod nazwą Roewe.