Oldsmobile 1897-2004
XXI wiek nie zaczął się najlepiej dla motoryzacyjnych gigantów, a boleśnie zawirowania rynkowe odczuwał ówczesny lider - koncern General Motors.
Oldsmobile jest jedną z najstarszych, amerykańskich firm produkujących samochody i jednym ze światowych nestorów motoryzacji. Został założony w 1897 r. przez Ransoma E. Oldsa w stanie Michigan i w ciągu swej ponad 100-letniej historii wyprodukował ponad 35 milionów samochodów. Model Oldsmobile Curved Dash w latach 1901-1904 był pierwszym na świecie, masowo produkowanym samochodem osobowym z silnikiem spalinowym.
W 1908 r. Olds Motor Vehicle Company zostało przejęte przez General Motors, stanowiąc od tego czasu trzon oferty koncernu. Auta oficjalnie były oferowane jako "Olds Automobiles", ale powszechnie nazywano je Oldsmobilami, co przypieczętował muzyczny przebój z 1905 roku "In my merry Oldsmobile" Gusa Edwardsa (odświeżony w 1939 r. przez Binga Crosbiego). Piosenkę tę GM wykorzystywał przez lata jako "dżingiel" marki.
Oldsmobile przez lata był synonimem aut luksusowych, z najwyższej półki. Firma w latach 30. XX w była pionierem w wykorzystaniu czterobiegowych skrzyń półautomatycznych (faktycznie wytwarzanych przez Buicka). W kolejnej dekadzie wprowadzili do swojej oferty przekładnie w pełni automatyczne.
W drugiej połowie XX wieku w Oldsmobilach, jako jednych z pierwszych na tamtejszym rynku, zadebiutowały silniki z turbodoładowaniem, pojawiły się także modele z przednim napędem (Toronado).
Lata 70. i 80. to najlepszy okres dla firmy. Tylko w 1985 r. do klientów wyjechało z salonów 1 066 120 sztuk Oldsmobili. Model Cutlass był najlepiej sprzedającym się autem w USA, a sama marka zajmowała 3 miejsce na rynku USA, ustępując jedynie Chevroletowi i Fordowi.
Kolejna dekada rozpoczęła jednak poważne kłopoty dla tego producenta. Kurczący się rynek pod naporem lokalnych i japońskich firm (pojawienie się Acury, Infinity i Lexusa w tej klasie) oraz postawienie GM na rozwój Chevroleta i Pontaca, zostawiło Oldsmobila w trudnej sytuacji. Auto było coraz częściej kojarzone z wiekowymi nabywcami i postrzegane jako motoryzacyjny relikt. W 2000 roku GM ogłosił plan zamknięcia Oldsmobila. W kwietniu 2004 roku ostatni egzemplarz modelu Alero zjechał z taśmy produkcyjnej zakładu w Lansing.