Daewoo 1937 - 2002
Koreański producent to książkowy przykład tzw. "czebolu", czyli firmy prowadzącej działalność w wielu sektorach rynkowych.
Czebolami w latch 70. w Korei stały się niewielkie, prywatne początkowo firmy, które na swój rozwój uzyskały wsparcie rządowe, dotyczące planowania gospodarczego i dyscypliny funkcjonowania (także finanse). Na takiej samej zasadzie swoją ekspansję rozpoczęły m.in. Hyundai, Samsung czy LG.
Daewoo Motors, wchodzące w skład koncernu zajmującego się m.in. przemysłem stoczniowym, elektroniką, usługami i bankowością, powstało w 1967 r. Najpierw działało jako samodzielna firma, później wchodząc w spółki m.in. z Toyotą, Datsunem, czy GM. W latach 70. zaczęło się szybko rozwijać, głownie dzięki rządowym, nisko oprocentowanym pożyczkom i działaniu w ramach kolejnych "planów pięcioletnich". Chęć zbudowania wysoko konkurencyjnej gospodarki światowej w Korei, m.in. poprzez liberalizację przepisów gospodarczych, sprzyjała działaniu czeboli.
Dwie kolejne dekady były świadkiem gospodarczego boomu i dalszych inwestycji Daewoo w kolejne sektory rynkowe. Motoryzacyjnie firma usiłowała podbić globalne rynki, wchodząc w związki m.in. z polskim FSO (1995 r.) i otwierając fabryki lub montownie m.in. w Polsce, na Ukrainie, Uzbekistanie, Rumunii, Rosji, Indiach oraz Czechach.
Po zakończeniu współpracy z GM, co miało miejsce w 1992 r., już jako niezależny producent, Daewoo rozpoczęło tworzenie własnych konstrukcji (wcześniej oferowało modele technologicznie powiązane np. z Oplem Kadettem E czy Chryslerem Imperialem). Pierwszym w pełni samodzielnie stworzonym autem Daewoo był Lanos. Za jego projekt odpowiada Italdesign Giorgetto Giugiaro, który współpracował z Koreańczykami także przy tworzeniu największego przeboju firmy - Matiza (pierwotnie stworzonego jako następca Fiata Cinquecento), a także Leganzy i Lacetti.
Prowadzone z rozmachem działania koncernu nie do końca jednak przystawały do ekonomicznej rzeczywistości. W 1997 r. w Azji rozpoczął się potężny kryzys finansowy, który dotknął przede wszystkim rynki Korei, Filipin, Indonezji, Tajlandii (od której zresztą rozpoczął się krach). Koreańskie czebole wstrzymały inwestycje, ograniczając do maksimum swoje wydatki. Ale wyjątkiem było Daewoo. Już rok później koncern kupił firmę SsangYong, by wejść na rynek aut 4x4.
W 1999 roku finansowa bańka jednak pękła. Daewoo okazało się zadłużone powyżej czterokrotnej swojej wartości, a prezes koncernu uciekł z kraju. Stojący w obliczu bankructwa czebol, sprzedał odział Daewoo Motors w ręce General Motors. Obecnie w oparciu o koreańską infrastrukturę firmy oraz wytwarzane i projektowane modele, GM produkuje auta z logo Chevroleta. Proces całkowitego przejęcia Daewoo Motors przez GM zakończył się w 2002 r.
Marka Daewoo jednak nie do końca zniknęła z motoryzacyjnego rynku. Jest obecna w Korei (przede wszystkim na samochodach dostawczych i ciężarowych, wytwarzanych przez indyjski koncern Tata), ale z jej logo można również kupić auta na Filipinach i w Uzbekistanie.