Liftback w stylu coupe

Obraz

Do niedawna uroda była w samochodach niemieckich sprawą drugorzędną. Wszystko było podporządkowane ergonomii. Wbrew tym opiniom, od kilku lat u naszych zachodnich sąsiadów panuje lekkość, jaką szczycili się tylko styliści Włoscy. Nic dziwnego, że każdy nowy model zwraca uwagę swoją sylwetką. Tak samo jest w przypadku debiutującego właśnie na rynku Audi A5 w wersji czterodrzwiowej o nazwie Sportback.

Obraz

Dla wielu miłośników motoryzacji Audi A5 od chwili prezentacji w Genewie w 2007 roku jest jednym z najładniejszych modeli coupe, dostępnych na rynku. Nawet sam Walter de Silva, główny projektant samochodu zasugerował, że tak dopracowany stylistycznie projekt można uznać za jego najpiękniejsze dziecko. Zapowiedziana przez Audi ingerencja w tak udaną bryłę nadwozia i dobudowa tylnych drzwi budziła poważne obawy. Ich potwierdzeniem były pierwsze zdjęcia nowego pojazdu. Wszelkie wątpliwości nikną, gdy mamy możliwość obejrzenia tego auta na żywo.

Czterodrzwiowego hatchbacka w stylu coupe zbudowano, wykorzystując styl i podzespoły istniejącej dwudrzwiowej wersji A5. Ustawienie obok siebie A5 i A5 Sportback nie zostawia żadnych wątpliwości o rodzinnym DNA.

* TUTAJ ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NOWEGO AUDI * Przód modelu aż do słupka A, jest identyczny jak w coupe A5. Zmiany stylistyczne zaczynają się dopiero od przedniej szyby. Samochód urósł. W przypadku Audi A5 rozstaw osi wynosi 275 cm, a długość nadwozia to 462,5 cm. W wersji A5 Sportback wymiary te wynoszą odpowiednio 281 cm i 471 cm. Oprócz nieznacznie większego nadwozia zmieniono również wielkości drzwi. W A5 muszą one być bowiem na tyle duże, aby zapewnić swobodny dostęp do tylnej kanapy, w Sportbacku przednie drzwi zapewniają jedynie wygodny dostęp do przednich foteli, a wejście na tylną kanapę umożliwia druga para drzwi.

Obraz

Zbliżono się zatem do koncepcji Audi A4? To tylko pozory. Drzwi mają zupełnie inne proporcje, a w A5 Sportback, jak w prawdziwym coupe wyeliminowano ramki okienne. Na tylnej kanapie są dwa wyprofilowane siedziska, bo Sportback to wersja czteroosobowa. W przeciwieństwie do A4, cechą charakterystyczną są ostro zarysowane krawędzie na poszyciu nadwozia, która ciągną się od krańca lamp przednich, aż do krańca lamp tylnych, podkreślając muskularnie naprężone barki samochodu. Patrząc z boku zobaczymy jeszcze jeden stylistyczny smaczek. Słupek C przebiegający długą linią ku tyłowi kryje małe okno boczne z narożnikiem skierowanym ku górze. To nawiązanie do Audi 100 Coupé S z roku 1969.

A5 Sportback nie jest jednak prawdziwym coupe. Zamiast uchylanej metalowej pokrywy, unosimy ku górze całą tylną klapę z szybą, odsłaniając spory bagażnik. W podstawowym układzie siedzeń ma pojemność 480 litrów. Po złożeniu oparć kanapy, pojemność wzrasta do 980 litrów, a na podłodze można wówczas przewozić pakunki o długości 200 cm. Ciekawie rozwiązano zasłonę bagażnika. Aby nie przeszkadzała przy wkładaniu bagażu, pokrywa jest dwuczęściowa: krótsza część blokuje się w uchwytach wbudowanych w poszycie bagażnika, a dłuższa - w pokrywie bagażnika. Przy otwieraniu klapy - dłuższa część unosi się razem z nią w górę. W A5 Sportback kierowca może się cieszyć precyzyjną reakcją na ruchy kierownicy oraz doskonałą przyczepnością. W pojeździe zminimalizowano zjawisko podsterowności. Uzyskano to bez stosowania dodatkowych komponentów (nie ma więc wzrostu masy), a jedynie poprzez inteligentny program dla ESP. Gdy tylko elektronika rozpozna, że wewnętrzne koło przedniej osi napędzanej jest zbyt mocno odciążone i traci
przyczepność, wprowadza tam niewielką ingerencję hamulca.

Obraz

W ten sposób nadmiar momentu obrotowego zostaje skierowany na koło zewnętrzne, które dzięki swojemu większemu obciążeniu jest w stanie przekazać większą siłę napędową na nawierzchnię drogi. Wytwarza to moment żyroskopowy wokół osi pionowej, a Sportback obraca się bardzo nieznacznie do wewnętrznej strony zakrętu. Tym samym, przy wychodzeniu z ciasnych zakrętów nie następuje poślizg odciążonego koła (zazwyczaj w modelach przednionapędowych powstaje wówczas podsterowność).

* TUTAJ ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NOWEGO AUDI * Jeszcze bardziej ekstrawaganckie rozwiązanie zastosowano w A5 Sportback quattro z silnikami 3.0 TDI i 3.2 FSI. Zastosowano tam sportowy mechanizm różnicowy. Podczas jazdy ze skręconymi kołami lub przyspieszania w zakręcie większość siły napędowej trafia do koła znajdującego się zewnętrznej. Odpowiedzialny za takie zjawisko sportowy mechanizm różnicowy z lewej i prawej strony otrzymał po jednej dodatkowej przekładni wzmacniającej. Gdy zostanie włączona, znajdujące się po jej stronie koło jest rozpędzane do wyższych obrotów i zamiast do odciążonego - większy moment płynie do koła, które ma lepszą przyczepność.

Reakcja systemu jest uwarunkowana wykorzystaniem danych z kąta skrętu, kąta obrotu wokół osi pionowej, przyspieszenia poprzecznego i prędkości jazdy. Dane te są kierowane do sterownika, a ten błyskawicznie wylicza idealny rozdział sił napędowych dla każdych warunków ruchu i wysyła sygnał do lewej lub prawej przekładni.

Obraz

W Polsce Audi A5 Sportback jest oferowane z trzema silnikami benzynowymi: 2-litrowymi TFSI o mocach 180 i 211KM, 3.2 TFSI o mocy 265KM oraz trema jednostkami wysokoprężnymi: 2.0 TDI – 170KM, 2.7 TDI – 190KM i 3,0 TDI o mocy 240KM. Ceny wersji podstawowych zaczynają się od 139 900 zł za samochód z benzynowym silnikiem 2.0 TFSI do 221 300 zł za wersję 3.0 TDI Quattro.

Audi planuje sprzedać większość egzemplarzy tego modelu w Europie Zachodniej. Około jednej trzeciej całej sprzedaży przypadnie na Niemcy, drugim co do wielkości rynkiem będzie Wielka Brytania, kolejnymi zaś Francja, Włochy i Hiszpania.

Bogusław Korzeniowski

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3