Lexus NX
Tego jeszcze nie było. Kompaktowy SUV Lexusa prezentuje zupełnie nowe oblicze tej marki. Nie tylko oznacza wejście do nowego segmentu, ale też odmienne podejście zarówno do stylistyki, jak również techniki.
Kompaktowy SUV
Tego jeszcze nie było. Kompaktowy SUV od Lexusa prezentuje zupełnie nowe oblicze tej marki. Nie tylko oznacza wejście do nowego segmentu, ale też odmienne podejście zarówno do stylistyki, jak również techniki. Pod maską Lexusa po raz pierwszy będzie można zobaczyć benzynowy silnik o pojemności zaledwie... dwóch litrów. Podstawą pozostaje jednak hybryda i właśnie ona trafiła już do sprzedaży na naszym rynku. My zaś mieliśmy sposobność przekonania się, jak jeździ na drogach USA - największego na świecie rynku dla tego typu samochodów.
Kompaktowy SUV
O tym samochodzie napisano już wiele, dlatego skupimy się przede wszystkim na doznaniach z jazdy i możliwości oglądania NX-a na żywo w ruchu ulicznym. Jak mówił podczas pierwszej prezentacji w Londynie jeden z twórców Lexusa NX, Takeaki Kato - w tym modelu zdecydowano przemówić zupełnie nowym językiem stylistycznym. Efektem są charakterystyczne, ostre i zdecydowane linie nadwozia. Muskularna sylwetka może przypaść do gustu, zwłaszcza Amerykanom. Kompaktowe rozmiary też, bo dzisiejsza Ameryka to ulice pełne... Smartów. Przynajmniej w centrum Seattle, gdzie odbyła się pierwsza drogowa prezentacja nowego Luxusa NX. Na Zachodnim Wybrzeżu małe miejskie auta są dziś równoprawnymi użytkownikami dróg, obok tradycyjnych, wielkich vanów i pickup
Kompaktowy SUV
Swoim nowym SUV-em Lexus chce podbić serca młodszych użytkowników. Dlatego postawiono na odważniejszy styl. A skoro o stylu mowa, po prezentacji pierwszych zdjęć niektórzy krytykowali wygląd przedniego zderzaka. Jeśli to jedyny powód, dla którego ten samochód im się nie podobał - nic prostszego - wystarczy kupić egzemplarz, przeznaczony na rynek amerykański. Na zdjęciach prezentujemy m. in. taką właśnie wersję, ze zderzakiem o kształcie zbliżonym do tego, który znamy z dawnych modeli RX. Oczywiście, to kwestia gustu. Podobnie jak przeniesione z modelu LFA elementy stylistyczne w postaci śrubek, zdobiących obudowę środkowego tunelu.
Kompaktowy SUV
- Dla nas najważniejsze jest, by ten samochód był "jakiś". Miał swoich zwolenników i przeciwników, budził emocje, miał wyrazisty styl - wyjaśnił mi Alain Uyttenhoven z Lexus Europe. I trudno się z nim nie zgodzić. Samochody, które mają podobać się wszystkim, mogą w efekcie nie być dla nikogo atrakcyjne. Lexus chce przemawiać do nas nowym językiem stylistycznym, pokazać, że jest odważną marką. Czy to słuszna droga? Oceni to rynek.
Kompaktowy SUV
Na razie wydaje się, że Japończycy idą w dobrym kierunku. Nowy model cieszy się dużą popularnością za sprawą dwóch czynników: to pierwszy kompaktowy SUV klasy premium tej marki, a właśnie takie niewielkie auta z podwyższonym zawieszeniem cieszą się teraz największym wzięciem. Drugi powód to cena: 154 500 zł za wersję NX 300h z napędem hybrydowym i praktycznie kompletnym, bardzo bogatym wyposażeniem to najtańszy sposób na nowego SUV-a z literą L na osłonie chłodnicy.
Kompaktowy SUV
Gdy tylko ruszyła przedsprzedaż, na samochód, który można było wówczas zobaczyć jedynie na zdjęciach, zdecydowało się w Polsce 280 klientów. Do końca roku Lexus chce sprzedać nad Wisłą 350 szt. modelu NX. Segment kompaktowych SUVów luksusowych marek wzrósł w pierwszej połowie 2014 roku o 32 proc. Według niezależnych analityków, do 2020 roku sprzedaż takich modeli w Europie może wzrosnąć z 0,7 mln (w roku 2013) do 1,2 mln. To obiecująca perspektywa.
Kompaktowy SUV
Wróćmy jednak do sedna, czyli do tego, jaki jest w rzeczywistości i jak jeździ najnowszy Lexus NX. Po pierwsze, warto zaznaczyć, iż jest to jeden z tych samochodów, które "w realu" prezentują się zupełnie inaczej, niż na zdjęciach. W tym przypadku powiedziałbym: korzystniej. Nowoczesne, ostre linie tworzą spójną całość. Z każdej strony auto wygląda proporcjonalnie i zawadiacko. Zajrzyjmy do wnętrza. Każdy kto myślał, że nowy Lexus NX będzie po prostu małą namiastką sporo większego RX-a, był w błędzie. To zupełnie inny samochód. Podobieństw próżno szukać także we wnętrzu. Deska rozdzielacza i środkowa konsola z dotykowym, aktywnym touchpadem - wszystko nowe i inne.
Kompaktowy SUV
Konkurent BMW X4, Audi Q5 i Volvo XC60 może pochwalić się bardzo przestronnym, wygodnym i ergonomicznie zaprojektowanym wnętrzem. Miejsca z przodu jest więcej niż pod dostatkiem, a na tylnej kanapie kompaktowego SUV-a czeka nas pozytywne zaskoczenie. To jeden z najprzestronniejszych i najwygodniejszych samochodów do podróżowania w drugim rzędzie siedzeń, z jakim kiedykolwiek mieliśmy do czynienia. I nic dziwnego. Pasażera i kierowcę oraz podróżujących z tyłu dzielą - rekordowe w tej klasie - 962 mm, jak w o klasę większych SUV-ach.
Kompaktowy SUV
Regulowany kąt pochylenia oparć pozwala dostosować je do swoich potrzeb. Pasażerowie tylnej kanapy maja mnóstwo miejsca dla głów i kolan. Nie ma też - spotykanego w wielu SUV-ach - efektu siedzenia z kolanami pod brodą. Niektórzy producenci decydują się na obniżenie tylnych siedzeń, by zyskać miejsca nad głowami podróżujących. NX-a zaprojektowano tak, że osoby z tyłu siedzą wyżej niż te w pierwszym rzędzie, a mimo to miejsca nad głową jest pod dostatkiem. To dowód na to, że NX jest dobrze przemyślaną konstrukcją.
Kompaktowy SUV
Bagażnik wersji hybrydowej ma pojemność 555, a benzynowej 580 litrów. Ergonomia na piątkę z plusem. Także jeśli chodzi o obsługę pokładowych systemów. Nowością jest czuły touchpad, który zastąpił stosowany do tej pory przez Lexusa joystick w centralnej konsoli. Urządzenie interaktywnie potwierdza wibracjami dokonanie odpowiedniego wyboru, więc pokładową elektroniką możemy zarządzać nie odrywając wzroku od drogi. W Japonii pracuje się nad autami inaczej, niż w Europie.
Kompaktowy SUV
Oto dowód na inne spojrzenie inżynierów. Gdy na prawym fotelu podróżuje kobieta, można się spodziewać, że często będzie otwierać przeciwsłoneczny daszek w którym jest lusterko. Wiadomo, chce poprawić makijaż, ale to w niektórych sytuacjach może być niebezpieczne, ograniczając widoczność kierowcy. Oto rozwiązanie: w środkowej konsoli wbudowano niewielki, pokryty szlachetną skórą schowek ze zdejmowaną, niewielką przykrywką. Po drugiej stronie przykrywki jest lusterko z którego może korzystać nasza pasażerka. Najprostsze pod słońcem, ale jakże praktyczne rozwiązanie.
Kompaktowy SUV
Takich niespodzianek jest więcej, np. elektrycznie składane i rozkładane oparcie tylnej kanapy. Gdy chcemy załadować do NX-a naprawdę wielkie zakupy, wystarczy wcisnąć przycisk w bagażniku lub desce rozdzielczej. No i wreszcie najlepsza, również prosta i praktyczna zarazem funkcja: możliwość bezprzewodowego ładowania telefonów komórkowych. Wystarczy umieścić aparat w schowku pomiędzy przednimi fotelami. Żadnych kabli.
Kompaktowy SUV
NX-a wyposażono też w pełne oświetlenie LED, nawet w wersji standardowej - łącznie z kierunkowskazami.
Kompaktowy SUV
Lusterka zaprojektowano tak, by zminimalizować hałas powietrza, opływającego karoserię.
Kompaktowy SUV
Ciekawie rozwiązano problem awaryjnego zamka w drzwiach. Ponieważ na co dzień się z niego nie korzysta, a obsługą rygli zajmuje się komputer, otwór na kluczyk psułby tylko wygląd auta. Dlatego schowano go... pod klamką. Dopiero gdy pociągniemy ją do siebie, ujrzymy schowany pod nią bębenek zamka. To właśnie jest dbałość o szczegóły.
Kompaktowy SUV
Podróż może uprzyjemniać 12-kanałowy system audio Mark Levinson Premium Surround z systemem Clari-Fi, który sprawia, że nawet niższej jakości cyfrowe nagrania będą brzmieć jak nigdy przedtem. Skoro mówimy o muzyce, można też wspomnieć o satynowych w dotyku, stalowych panelach, którymi wykończono deskę rozdzielczą. Wykonano je w tzw. technice "shimamoku". Taką samą stosuje się w procesie produkcji najdroższych fortepianów firmy Yamaha. Oczywiście, dominującym materiałem we wnętrzu NX-a jest szlachetna skóra. Są także wstawki z polerowanego i lakierowanego drewna.
Kompaktowy SUV
A jak samochód jeździ? Ze stromymi wzniesieniami świetnie sobie radzi układ hybrydowy o sumarycznej mocy 197 KM z oszczędnym, 2,5-litrowym silnikiem benzynowym, pracującym w cyklu Atkinsona i silnikiem elektrycznym. Według producenta ma on zapewnić Lexusowi NX spalanie na poziomie 5,2 l/100 km. W rzeczywistości było nawet lepiej, bo średnia utrzymywała się na poziomie 5 l/100 km. Udoskonalony układ przeniesienia napędu reaguje znacznie szybciej na polecenia kierowcy. Skrócono np. czas reakcji na "kickdown".
Kompaktowy SUV
Dla tych, którzy częściej podróżują poza miastem i oczekują większej dynamiki, jest wersja 200t. Po raz pierwszy w Lexusie zastosowano dwulitrowy, czterocylindrowy i turbodoładowany silnik o mocy 238 KM i maksymalnym momencie 350 Nm, zapewniający przyspieszenie do setki w 7,1 s. Dla porównania, wersja hybrydowa to 9,2 s. do setki. Różnicę poczujemy też przy dystrybutorze. O ile hybryda jest bardzo ekonomiczna, o tyle po jednostce benzynowej możemy spodziewać się konsupcji na poziomie 8-10 l/100 km. W obu przypadkach możemy za to liczyć na wysoką kulturę pracy jednostek.
Kompaktowy SUV
Są też cztery kamery, dające możliwość oglądania widoku 360 st. podczas manewrowania.
Kompaktowy SUV
Czas na jazdę. Pełne bardzo stromych podjazdów - przypominające te w San Francisco - ulice Seattle to świetny poligon dla nowych silników i skrzyń biegów. Tu można zrozumieć, dlaczego Amerykanie tak lubią samochody z automatami. Auta ze skrzynią manualną stałyby się sprawcami licznych kolizji podczas ruszania spod świateł. Nas ten problem nie będzie dotyczyć, bo każdy NX jest wyposażony w automat. Na początek sprawdzamy hybrydę. Nasze auta testowe to wersje przedprodukcyjne. Modele seryjne pojawią się w polskich salonach już we wrześniu.
Kompaktowy SUV
Charakterystyczny "dziób", podobny do tego, który znamy z dawnych modeli RX, to znak rozpoznawczy wersji przeznaczonej na rynek amerykański. W wersji dla Europejczyków zderzak jest o wiele bardziej masywny i pozbawiony widocznego na zdjęciu podcięcia.
Kompaktowy SUV
Lexus NX potrafi zapobiegać kolizjom podczas wycofywania samochodu z miejsc parkingowych i manewrowania. Jako pierwszy w swoim segmencie, ma adaptacyjną kontrolę prędkości jazdy, działającą w zakresie od 0 do 180 km/h, pozwalającą automatycznie podążać za poprzedzającym pojazdem i w razie potrzeby samoczynnie się zatrzymać.
Kompaktowy SUV
Oba silniki (benzynowy i elektryczny) reagują teraz o wiele szybciej na dodanie gazu, a zużycie paliwa utrzymuje się na niskim poziomie. Jak każda hybryda, również NX 300 h najlepiej sprawdza się w mieście. Jest w takich warunkach bezkonkurencyjna pod względem osiągów i zużycia paliwa. Zwłaszcza, że sporą cześć dystansu możemy pokonywać na samym tylko silniku elektrycznym.
Kompaktowy SUV
Technika laserowego spawania i klejenia sprawiła, że nadwozie ma sztywną i zarazem lekką strukturę. To czuje się podczas prowadzenia auta. Nadwozie jest sztywne w zakrętach, samochód jest dzięki temu bardzo stabilny i przewidywalny. Popracowano też nad zawieszeniem, które w wersji F Sport można regulować, korzystając z ustawień dla komfortowej lub sportowej jazdy.
Kompaktowy SUV
Nawet w trybie komfortowym auto dzielnie wpisuje się w zakręty, z tą różnicą, że znakomicie pochłania nierówności nawierzchni. To dlatego, że działa adaptacyjnie, na bieżąco reagując na siły, działające na samochód. Tryb sportowy pozwoli lepiej poczuć jakość (lub jej brak) asfaltu, ale też daje lepszą kontrolę w dynamicznie pokonywanych zakrętach. Układ napędowy korzysta wówczas z pełnej mocy. Można też wybrać tryb ekonomiczny, obniżając zużycie paliwa, kosztem nieco gorszej dynamiki.
Kompaktowy SUV
Pierwsze samochody w salonach powinniśmy zobaczyć już we wrześniu. Najpierw dostępne będą wersje hybrydowe, a odmiana z benzynową jednostką 200t ma się pojawić w marcu 2015. Do końca września Lexus prowadzi przedsprzedaż modelu NX 300h z ceną, zaczynającą się od 154 500 zł za wersję z napędem na przednią oś. Za 6 tys. zł więcej można zamówić odmianę z napędem na wszystkie koła. Najbogatsza wersja wyposażenia Elite z pakietem Business i napędem na wszystkie koła kosztuje 174 600 zł. W wyposażeniu m. in. podgrzewane fotele, tempomat i nawigacja z kamerą cofania, reagujące na dotyk oświetlenie wewnętrzne oraz wszystko to, o czym pisaliśmy wcześniej.
Kompaktowy SUV
NX to zupełnie nowa i trzeba przyznać, ciekawa alternatywa dla znakomitych przecież konkurentów, jak BMW X3, Audi Q5 czy Mercedes GLK. W tym gronie nie ma słabych, więc i poprzeczka jest wysoko. To dobrze, bo teraz potencjalni nabywcy kompaktowych SUV-ów naprawdę mają w czym wybierać, a na rynku pojawił się nowy, choć dobrze wszystkim znany gracz, prezentując efekty całkowicie innego podejścia do projektowania samochodów.
Kompaktowy SUV
- Dla nas najważniejsze jest, by ten samochód był "jakiś". Miał swoich zwolenników i przeciwników, budził emocje, miał wyrazisty styl - wyjaśnił mi Alain Uyttenhoven z Lexus Europe. I trudno się z nim nie zgodzić. Samochody, które mają "podobać się wszystkim", mogą w efekcie nie być dla nikogo atrakcyjne. Lexus chce przemawiać do nas nowym językiem stylistycznym, pokazać, że jest odważną marką. Czy to słuszna droga? Oceni to rynek. Na razie wydaje się, że Japończycy idą w dobrym kierunku.
Kompaktowy SUV
Nowy model cieszy się dużą popularnością za sprawą dwóch czynników: to pierwszy kompaktowy SUV klasy premium tej marki, a właśnie takie niewielkie auta z podwyższonym zawieszeniem cieszą się teraz największym wzięciem. Drugi powód to cena: 154 500 zł za wersję NX 300h z napędem hybrydowym i praktycznie kompletnym, bardzo bogatym wyposażeniem to najtańszy sposób na nowego SUV-a z literą L na osłonie chłodnicy.
Kompaktowy SUV
Gdy tylko ruszyła przedsprzedaż, na samochód którego można było wówczas zobaczyć jedynie na zdjęciach zdecydowało się w Polsce 280 klientów. Do końca roku Lexus chce sprzedać w Polsce 350 szt. modelu NX. Segment kompaktowych SUVów luksusowych marek wzrósł w pierwszej połowie 2014 roku o 32 proc. Według niezależnych analityków, do 2020 roku sprzedaż takich modeli w Europie może wzrosnąć z 0,7 mln (w roku 2013) do 1,2 mln. To obiecująca perspektywa.
Kompaktowy SUV
To jeden z tych samochodów, które "w realu" prezentują się zupełnie inaczej, niż na zdjęciach. W tym przypadku powiedziałbym: korzystniej. Nowoczesne, ostre linie tworzą spójną całość. Z każdej strony auto wygląda proporcjonalnie i zawadiacko. Zajrzyjmy do wnętrza. Każdy kto myślał, że nowy Lexus NX będzie po prostu małą namiastką sporo większego RX-a, był w błędzie. To zupełnie inny samochód. Podobieństw próżno szukać także we wnętrzu. Deska rozdzielacza i środkowa konsola z dotykowym, aktywnym touchpadem - wszystko nowe i inne.
Kompaktowy SUV
Konkurent BMW X4, Audi Q5 i Volvo XC60 może pochwalić się bardzo przestronnym, wygodnym i ergonomicznie zaprojektowanym wnętrzem. To że miejsca z przodu jest więcej niż pod dostatkiem, wydaje się być oczywiste. Za to na tylnej kanapie kompaktowego SUV-a czeka nas pozytywne zaskoczenie. To jeden z najprzestronniejszych i najwygodniejszych samochodów do podróżowania w drugim rzędzie siedzeń z jakim kiedykolwiek mieliśmy do czynienia. I nic dziwnego. Pasażera i kierowcę oraz podróżujących z tyłu dzielą - rekordowe w tej klasie - 962 mm, jak w o klasę większych SUV-ach.
Kompaktowy SUV
Bagażnik wersji hybrydowej ma pojemność 555, a benzynowej 580 litrów. Ergonomia na piątkę z plusem.
Kompaktowy SUV
Regulowany kąt pochylenia oparć pozwala dostosować je do swoich potrzeb. Pasażerowie tylnej kanapy maja mnóstwo miejsca dla głów i kolan. Nie ma też - spotykanego w wielu SUVach efektu siedzenia z kolanami pod brodą. Niektórzy producenci decydują się na obniżenie tylnych siedzeń, by zyskać miejsca nad głowami podróżujących. NX-a zaprojektowano tak, że osoby z tyłu siedzą wyżej niż te w pierwszym rzędzie, a mimo to miejsca nad głową jest pod dostatkiem. To dowód na to, że NX jest dobrze przemyślaną konstrukcją.
Kompaktowy SUV
Po złożeniu oparć tylnej kanapy w wersji hybrydowej mamy do zagospodarowania 1600, a w benzynowej 1625 litrów przestrzeni ładunkowej.
Kompaktowy SUV
Na razie w salonach dostępna jest tylko wersja hybrydowa. Pierwsze samochody w salonach powinniśmy zobaczyć już we wrześniu. Odmiana z benzynową jednostką 200t ma się pojawić w marcu 2015. Do końca września Lexus prowadzi przedsprzedaż modelu NX 300h z ceną, zaczynającą się od 154 500 zł za wersję z napędem na przednią oś. Za 6 tys. zł więcej można zamówić odmianę z napędem na wszystkie koła. Najbogatsza wersja wyposażenia Elite z pakietem Business i napędem na wszystkie koła kosztuje 174 600 zł. W wyposażeniu m. in. podgrzewane fotele, tempomat i nawigacja z kamerą cofania, reagujące na dotyk oświetlenie wewnętrzne oraz wszystko to o czym pisaliśmy wcześniej.
Kompaktowy SUV
To zupełnie nowa i trzeba przyznać, ciekawa alternatywa dla znakomitych przecież konkurentów, jak BMW X3, Audi Q5 czy Mercedes GLK. W tym gronie nie ma słabych, więc i poprzeczka jest wysoko. To dobrze, bo teraz potencjalni nabywcy kompaktowych SUV-ów naprawdę mają w czym wybierać, a na rynku pojawił się nowy, choć dobrze wszystkim znany gracz, prezentując efekty całkowicie innego podejścia do projektowania samochodów.