Kompakty 4x4 za 25 tys. zł
Zdaniem większości zmotoryzowanych do codziennego wykorzystania doskonale nadają się auta klasy kompaktowej
Bezpieczeństwo i komfort zimą
Zdaniem większości zmotoryzowanych, do codziennego wykorzystania doskonale nadają się auta klasy kompaktowej. Rozsądne rozmiary ułatwiają lawirowanie po zatłoczonych parkingach, natomiast stosunkowo obszerne wnętrza pozwalają na realizowanie wakacyjnych planów. Niestety, niemal wszystkie samochody segmentu C w podstawowych odmianach wyposażeniowych otrzymują jedynie napęd na przednią oś. To jednak często okazuje się nie wystarczać - zwłaszcza w czasie wyjazdu z zaśnieżonego parkingu na osiedlu. Chociażby z tego powodu warto zainteresować się kompaktem z napędem na cztery koła. W ten sposób poprawiamy swoje bezpieczeństwo i pewność prowadzenia. W tym segmencie dominuje niemiecki koncern Volkswagena.
Założony przez nas budżet w wysokości 25 tys. złotych daje pewne pole do poszukiwań godnego uwagi kompaktu, wyposażonego w napęd obu osi. Pamiętajmy, w popularnych modelach tego segmentu nie znajdziemy zazwyczaj rozbudowanego i zaawansowanego technicznie rozwiązania. Najlepszym tego przykładem jest Golf piątej generacji. Wspomniana odsłona zadebiutowała w 2003, wprowadzając w gamie Volkswagena nową jakość. Pod wzorowo zabezpieczoną przed rdzą karoserią wygospodarowano zdecydowanie więcej miejsca niż w poprzedniku - tym razem jazda na kanapie nie jest karą za złe sprawowanie. W bogatszych odmianach wyposażeniowych jakość materiałów wykończeniowych i mnogość dodatków na pokładzie dorównują samochodom z wyższego segmentu D. Zupełnie odmienne wrażenie sprawiają bazowe warianty.
Golf V z napędem 4x4 otrzymał oznaczenie 4Motion - pod tym skrótem kryje się stosunkowo prosty mechanizm wykorzystujący sprzęgło Haldex. W razie potrzeby napęd trafia płynnie na koła tylnej osi, błyskawicznie niwelując poślizg i zapewniając odpowiednią trakcję. Pod maską tej wersji popularnego Volkswagena pracują mocniejsze jednostki napędowe. Obok awaryjnego diesla 2,0 TDI o mocy 140-170 KM, znajdziemy benzynowe 2,0 FSI 150 KM - w jego przypadku problemem okazuje się spore zużycie paliwa. Ze względu na zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa, w silnikach FSI montaż instalacji gazowej mija się z celem.
Skoda Octavia II 4x4
Wbrew pozorom i opiniom pasjonatów motoryzacji, unifikacja i współdzielenie kluczowych rozwiązań technologicznych przez kilka modeli, nie jest wcale takim złym zjawiskiem. Doskonały tego przykład stanowi koncern VAG oferujący szereg modeli, które tylko z technicznego punktu widzenia są bliźniakami. W klasie kompaktowej efekt pracy niemieckich inżynierów poza Golfem, pojawiał się również w Skodzie Octavii. Czeska marka po ogromnym sukcesie pierwszego kompaktowego modelu postanowiła spróbować swoich sił raz jeszcze. Kolejne wcielenie czeskiego szlagieru zaprezentowano w 2003. Bazą dla drugiej generacji był wspomniany VW Golf piątej generacji. To z niego właśnie pochodzi cała architektura samochodu - z płytą podłogową, zawieszeniem i jednostkami napędowymi włącznie.
Wnętrze Octavii II w podstawowych odmianach przywodzi na myśl tanie auta z Korei - plastiki są twarde i tandetne. Zupełnie inaczej prezentują się droższe warianty, gdzie materiały wykończeniowe są znacznie lepiej dobrane i spasowane. Podobnie do Golfa, poziom wyposażenia potrafi pozytywnie zaskoczyć - skórzana tapicerka, dwustrefowa (automatyczna) klimatyzacja, szyberdach, komputer pokładowy czy nawigacja z kolorowym i dotykowym wyświetlaczem. Do napędu Octavii II 4x4 przewidziano kłopotliwy silnik diesla 2,0 TDI 140 KM i benzynowe konstrukcje 2,0 FSI 150 KM oraz 1,8 TSI generujący 160 KM.
Audi A3 II 4x4
Przeczesując rynek wtórny w poszukiwaniu interesującego auta kompaktowego zaopatrzonego w napęd na cztery koła, nie sposób pominąć Volkswagena Golfa V w prestiżowej szacie - Audi A3. Druga generacja kompaktowego Audi pojawiła się w ofercie producenta w 2003 roku. Klienci mieli do wyboru początkowo tylko dwie wersje nadwoziowe. Trzy i pięciodrzwiowy hatchback po kilku latach doczekał się towarzystwa w postaci odmiany cabrio. Nawet podstawowe odmiany wyposażeniowe przekonują jakością tworzyw sztucznych i materiałów tapicerskich. Im droższa wersja wyposażeniowa, tym lepiej - niezwykle często trafiają się egzemplarze ze skórzaną tapicerką, elektrycznie sterowanymi sportowymi fotelami, kolorową nawigacją i dotykowym ekranem zawiadującym centrum multimedialnym.
Niestety, kierowcy oczekujący ponad wszystko funkcjonalności zawiodą się na tym aucie. Na kanapie miejsca nie jest za wiele, komfortowe warunki podróżowania znajdą jedynie niewysokie osoby. W kwestii napędu na cztery koła Audi wykorzystuje w A3 sprzęgło Haldex, dołączające tylną oś w odpowiednich momentach. Pod maską znaleźć możemy diesla 2,0 TDI o mocy 140 KM oraz benzynowe 1,8 TSI 160 KM, 2,0 FSI 150 KM i 2,0 TFSI o mocy 200 KM.
Subaru Impreza II 4x4
Zdecydowana większość kierowców szukających kompaktowego samochodu z napędem na cztery koła niezwykle rzadko zwraca uwagę na propozycję z Japonii. Subaru Impreza, bo o niej tutaj mowa, to ikona sportów motorowych. Zazwyczaj na zakup rajdowej legendy decydują się pasjonaci marki, nie liczący się ze sporym zużyciem paliwa i kosztami bieżącego serwisowania wersji turbodoładowanych. Przypomnijmy, że poza topowymi odmianami napędowymi, Subaru dostępne było także z silnikami wolnossącymi, rzecz jasna typu bokser.
Druga generacja Imprezy pojawiła się w sprzedaży w 2001. Klienci mieli do wyboru klasycznego sedana oraz niezbyt funkcjonalne kombi. Nim zdecydujemy się na kupno japońskiego kompaktu, powinniśmy pogodzić się z twardymi plastikami we wnętrzu oraz topornym projektem kokpitu. W kategorii wyposażenia z zakresu komfortu Impreza II także nie jawi się jako lider. Elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja oraz komputer pokładowy - to wszystko co może nam zaoferować japońskie auto. Sercem modelu jest stały napęd 4x4 nieustannie dostarczający moc na każde koło. Wybierać możemy spośród wolnossących benzyniaków: 1,5 l 105 KM, 1,6 l 95 KM, 2,0 l 125-160 KM i 2,5 167-175 KM.
Seat Leon I 4x4
Wydawać by się mogło, że budżet w wysokości 25 tysięcy złotych z powodzeniem pozwoli nam na zakup stosunkowo młodego samochodu, wyposażonego w nowoczesne rozwiązania techniczne. Z drugiej jednak strony możemy pokusić się o wyszukanie nieco starszego modelu - w lepszej odmianie silnikowej i wyposażeniowej, zachowanego w perfekcyjnej kondycji mechanicznej. Niezwykle ciekawie prezentuje się Seat Leon pierwszej generacji produkowany w latach 1999-2005. Podobnie jak Skoda Octavia i Audi A3 z tych roczników, bazuje on na Volkswagenie Golfie IV. Z niemieckiego kompaktu pochodzi płyta podłogowa, układ jezdny oraz kluczowe podzespoły. Deska rozdzielcza została natomiast przeszczepiona wprost z Audi A3.
Wnętrze hiszpańskiego auta dopiero w topowych odmianach przyciąga uwagę. Trafiają się egzemplarze wyposażone w skórzaną tapicerkę, sportowe fotele oraz nawigację z kolorowym ekranem. W przypadku Seata Leona I generacji możemy liczyć na prosty napęd 4x4 oparty na sprzęgle Haldex, które dołącza napęd tylnych kół. Występował on z topowym dieslem 1,9 TDI o mocy 150 KM oraz benzynową jednostką 2,8 VR6 generującą 204 KM.
Piotr Mokwiński, moto.wp.pl