Poduszki gazowe są ważnym elementem składowym systemów bezpieczeństwa biernego współczesnych samochodów. W niektórych używanych autach sprowadzonych do Polski zamiast poduszek powietrznych były ich atrapy.
Zgodnie z przepisami europejskimi, poduszka kierowcy ma około 45, a pasażera 60 - 100 litrów pojemności. W USA objętości poduszek są większe i wynoszą odpowiednio 60 - 75 i 100 - 150 litrów.
Poduszka to część zamienna?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9345/poduszki.jpeg',500,235) ) |
| --- | Poduszki wraz z ich zabudową, układem wyzwalania i sterowania są kosztownymi elementami zachowującymi sprawność działania przez okres 10 lat. Nie słyszeliśmy jednak o przypadku ich wymiany po tym okresie.
Ponieważ poduszki mogą być użyte tylko jeden raz, powinny być wyzwalane tylko wtedy, gdy wystąpią określone warunki. Są to: opóźnienie pojazdu odpowiadające uderzeniu w stałą przeszkodę z prędkością około 30 km/h, a siła powodująca to opóźnienie powinna leżeć w strefie 30 stopni od osi podłużnej samochodu. W ciągu 10 milisekund od zderzenia dwa czujniki opóźnienia umieszczone centralnie w przedniej części samochodu ustalają siłę zderzenia, sygnał z czujników jest porównywany z wielkościami zaprogramowanymi w pamięci modułu sterującego, ale to nie wystarczy do wyzwolenia poduszki. Wyniki muszą być potwierdzone przez czujnik bezpieczeństwa. Opóźnienia ruchu poniżej wartości progowej, silne drgania nadwozia, uderzenia spowodowane np. przejazdem przez tory tramwajowe są odfiltrowywane, aby uniknąć przypadkowego odpalenia poduszek.
Napinacze pasów
Często się zdarza, że podczas kolizji kierowca jest w aucie, a pasażer nie zawsze jest obecny. W wielu autach w układ sterowania włączony jest czujnik zajęcia miejsca na fotelu. W nowoczesnych systemach bezpieczeństwa, po wystąpieniu znacznych opóźnień ruchu lecz mniejszych niż konieczne do wyzwolenia poduszki, zaczynają działać pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa. Proces pomiaru opóźnienia samochodu, weryfikacji danych i napełniania poduszki nie może trwać więcej niż 50 milisekund, gdyż w tym czasie głowa kierowcy przemieści się o 12 cm w kierunku poduszki i efekt ochronny maleje. Gaz wypełniający poduszki jest wytwarzany przez specjalne generatory.
Jak sprawdzić?
Najnowsze elektroniczne urządzenia sterujące mogą sterować nawet dwudziestoma obwodami. Obecnie w zaawansowanych technicznie samochodach występuje aż osiem poduszek i kurtyn gazowych oraz cztery napinacze pasów bezpieczeństwa. W sterowniku pozostaje jeszcze miejsce na 8 nowych urządzeń z zakresu bezpieczeństwa, którymi można sterować.
System sterowania napinaczami pasów bezpieczeństwa i poduszkami powietrznymi jest dość skomplikowany i często przerasta możliwości naprawy przez niektóre warsztaty zajmujące się naprawą aut powypadkowych. W tej sytuacji zamiast poduszek powietrznych wkłada się ich atrapy. Nabywca naprawionego auta, a nawet stacje diagnostyczne w zasadzie nie są w stanie sprawdzić, czy system poduszek powietrznych jest sprawny. Ważne jest więc, by przed zakupem używanego pojazdu jak najdokładniej sprawdzić jego przeszłość.
Autor: Grzegorz Wojtyrowski