Jeżdżenie jak jedzenie – nie powinno negatywnie wpływać na zdrowie

Czytamy etykiety na produktach spożywczych, sprawdzając, czy nie zawierają za dużo chemii. Monitorujemy swoją wagę i chwalimy się rezultatami, jakie przynosi uprawianie sportu. Kupujemy energooszczędne lodówki i telewizory, segregujemy śmieci, dzieci uczymy szacunku do środowiska. Chcemy żyć zdrowo, długo i szczęśliwie. Z jednym wyjątkiem...

Sposobów na dbanie o zdrowie rodziny jest więcej!
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Robert Lubański

Zupełnie nie interesujemy się tym, co wylatuje z rur wydechowych naszych samochodów. A szkoda, bo ma to znacznie większy wpływ na nasze życie niż serek wiejski czy szynka babuni z kilkoma E w składzie.

Nie ma wątpliwości, że zdrowy styl życia jest ostatnio w modzie. Ale "w modzie" w tym przypadku nie oznacza chwilowego trendu czy zwykłego kaprysu. Tu chodzi raczej o ciągłe i świadome podejście do kwestii związanych z naszym samopoczuciem, ciałem, a także ze środowiskiem naturalnym. Po prostu zaczęliśmy sobie zdawać sprawę, że styl naszego życia ma ogromny wpływ na jego jakość i długość. A jeszcze większy – na jakość życia naszych dzieci.

Dlatego nie serwujemy już sobie i im najtańszej kiełbasy o podejrzanym składzie i nie popijamy nałogowo paczek z chipsami gazowanymi napojami cukrem, które nigdy nawet nie stały obok prawdziwych owoców. Wolimy nieprzetworzone warzywa i owoce (najlepiej z ekologicznych upraw) i nawet jajka musimy mieć od kur, które biegają sobie swobodnie po podwórku i żywią się tym, co same wydłubią z ziemi.

Które produkty organiczne warto jeść?
© 123RF

Po południu nie ślęczymy bezproduktywnie przed telewizorem tylko idziemy pobiegać, popływać, pojeździć na rowerze, pograć w tenisa czy poćwiczyć jogę albo pilates.

Weekendy spędzamy aktywnie poza miastem a nie w centrach handlowych. Segregujemy odpady, wierząc, że dzięki ich recyklingowi w przyrodzie zostanie zachowana równowaga. Jesteśmy nawet w stanie więcej zapłacić za budowę domu, byle tylko był wykonany z materiałów, które później pomogą nam oszczędzać prąd czy gaz.

W zasadzie już tylko jednej dziedziny życia nie podporządkowaliśmy zdrowemu myśleniu – osobistego transportu. Kupujemy samochód, tankujemy go, wsiadamy, jedziemy i… tyle. Gdy idziemy do marketu po jogurt to porównujemy kilka produktów, sprawdzając jaki mają skład i czy nie ma w nich przypadkiem za dużo chemii. Ale kiedy stajemy przed koniecznością wybrania auta to ostatnią rzeczą, jaką sprawdzamy jest emisja spalin. Liczy się cena, komfort, wyposażenie, osiągi i zużycie paliwa, ale nie to ile dwutlenku węgla, tlenków azotów czy węglowodorów wylatuje co kilometr z jego rury wydechowej.

Obraz
© Materiały prasowe

To dziwne, bo przecież nie jest tajemnicą, że niektóre związki zawarte w spalinach mogą powodować choroby układu oddechowego, krążenia, a nawet nerwowego. Zagrożenie to dotyczy przede wszystkim samochodów z silnikami diesla – Światowa Organizacja Zdrowia ONZ pięć lat temu wpisała je na listę "szczególnie niebezpiecznych dla zdrowia" i postawiła w jednym rządku z rakotwórczym arsenem i azbestem!
Naukowcy donoszą, że diesle są dla poważnym zagrożeniem dla zdrowia przede wszystkim dla mieszkańców dużych miast, w których natężenie ruchu jest duże, a cyrkulacja powietrza mocno ograniczona przez budynki. Tam stężenie cząstek stałych i tlenków azotu jest tak duże, że może powodować astmę już u dzieci.

Sceptycy powiedzą pewnie w tym miejscu: "Ale przecież nie ma alternatywy!". Fakt, oferta samochodów elektrycznych jest bardzo skromna, w dodatku najczęściej są one małe, bardzo drogie i mają mocno ograniczony zasięg. Można też sprzeczać się na temat ich "ekologiczności", bo w Polsce prąd produkuje się głównie z węgla. Ale są też auta hybrydowe, które godzą zalety najlepszych samochodów z klasycznymi silnikami (osiągi, nieograniczony zasięg, przestronność, komfort podróżowania etc.) z dbałością o środowisko i nasze zdrowie.

W miastach rozpędzają się dzięki silnikom elektrycznym (ale nie trzeba ich ładować, bo odzyskują energię np. z hamowania), a w korkach ich silniki spalinowe praktycznie w ogóle nie pracują. Dzięki temu emitują nieporównywalnie mniej niezdrowych spalin niż klasyczne benzyniaki, nie wspominając o dieslach! I oczywiście przy okazji oszczędzają paliwo –* duży hybrydowy SUV pali w ruchu miejskim tyle, co małe autko z klasycznym silnikiem benzynowym.*

Obraz
© WP.PL | Tomasz Budzik

Nie jest też prawdą, że wybór hybryd jest mocno ograniczony. Obecnie na rynku jest dostępnych ponad 30 modeli, w których silnik spalinowy współpracuje z elektrycznym. W ofercie ma je już większość producentów: od popularnych Kii czy Toyoty począwszy, na sportowym Porsche skończywszy. A np. japoński Lexus już niemal każdy swój model oferuje w hybrydowej wersji – ma ich łącznie aż siedem, a za chwilę dojdą do tego dwa kolejne!

Czas zrozumieć, że zdrowy styl życia nie ogranicza się do jedzenia, uprawiania sportu, hodowania marchewki we własnym ogródku, segregowania śmieci i łapania w weekendy świeżego oddechu na Mazurach czy Podlasiu. O tym, że troszczymy się o to, by nam i naszym dzieciom żyło się lepiej, świadczyć może także nasz samochód. I to, co wylatuje (bądź nie) z jego rury wdechowej.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła