WAŻNE
TERAZ

Zełenski w Białym Domu. Trwa spotkanie z Trumpem [NA ŻYWO]

Jak zmienić żarówkę?

None

Obraz

/ 16Renault Megane

Obraz
© zdjęcie producenta

Do wymiany żarówek w Megane potrzebne jest prawdziwe męstwo i... taśma klejąca, jak piszą redaktorzy Auto Bild. Męstwo dlatego, że tak prozaiczna czynność wymaga takiej odwagi jak operacja na otwartym sercu. Taśma potrzebna będzie do zabezpieczenia powłoki lakierniczej. Wysuwając reflektor z obudowy jest tak ciasno, że można po prostu porysować zderzak. Cała procedura nie jest może skomplikowana, ale zabiera sporo czasu i nerwów. Lepiej udać się do serwisu.

/ 16Audi A3

Obraz
© Jakub Wielicki

Złym przykładem - dosłownie i w przenośni - świeci także Audi A3. Wydawałoby się, że prestiżowy kompakt będzie orędownikiem przemyślanego rozwiązania. Tym czasem wysoka cena zakupu oznacza tutaj tylko tyle, że właściciela stać na pojawienie się w serwisie. Dostępu do mocowań lamp nie ma praktycznie w ogóle. I nie chodzi tutaj o cierpliwość czy posiadanie dziecięcych rączek. Po prostu w komorze silnika jest za ciasno by chociaż pomyśleć o podjęciu jakiejkolwiek próby na własną rękę. W serwisie mechanicy Audi zmuszeni są do odkręcenia wszystkich zewnętrznych mocowań reflektora i wyciągnięcia go w całości.

/ 16BMW Seria 3

Obraz
© zdjęcie producenta

Jeszcze większe kuriozum niesie za sobą posiadanie BMW Serii 3. Otóż w tej bawarskiej limuzynie można dokonać wymiany żarówki tylko po stronie pasażera. Tylko tam jest wystarczająco miejsca. Niestety problemy pojawią się przy ponownym złożeniu całości do porządku, gdyż trudno ustawić lampę we właściwym miejscu. Radzimy najlepiej umówić się na wizytę w ASO.

/ 16Citroen C1/DS3/Berlingo

Obraz
© zdjęcie producenta

Francuzi w przeciwieństwie do Niemców nie szczędzili miejsca na takie zabiegi. Dostęp do wszystkich mocowań jest łatwy i co najważniejsze niczego nie trzeba robić po omacku. Lampy są dobrze odizolowane gumowymi zabezpieczeniami i łatwymi do demontażu obejmami. Do pełni szczęścia przeszkadza trochę zbiornik płynu spryskiwaczy. Ocena jednak pozytywna.

/ 16Dacia Logan

Obraz
© zdjęcie producenta

Proste auto, prosta wymiana. Co prawda, przez plastikowe, mocno spinające zaczepy bolą trochę opuszki palców, ale generalnie żarówki wymienia się szybko i bez zbędnych ceregieli. Tutaj również duże zadowolenie ze strony niemieckiego czasopisma.

/ 16Fiat Doblo/Punto

Obraz
© zdjęcie producenta

W reflektorze po stronie kierowcy można narzekać na ilość miejsca. Ale wszystko jest w granicach tolerancji. Wtyczki, na których zamocowane są żarówki osłonięte zostały gumowymi czepkami, które nie stawiają żadnego oporu przy wymianie.

/ 16Ford Focus/Fiesta/Galaxy

Obraz
© zdjęcie producenta

Mówiąc krótko, zwięźle i na temat - do warsztatu! Żeby dotrzeć do żarówek trzeba mieć ręce z gumy. Miejsca jest zbyt mało. Dobry przykład to Galaxy, gdzie próba manewrowania dłonią kończy się zadrapaniami na skórze. Do tego jak już się dotrze na miejsce, nie ma jak nią obrócić by zdemontować osłony. Słabo.

/ 16Mazda 3/Mazda 2

Obraz
© zdjęcie producenta

Wystarczy odciągnąć gumowe zabezpieczenia i droga wolna do wymiany. Mazda zastosowała bardzo praktyczne rozwiązanie, które nie zabiera ani miejsca w samochodzie ani nerwów jej właścicielowi. Warto jednak zaopatrzyć się w rękawiczki, gdyż na niezabezpieczonych kabelkach mógł osadzić się ołów lub rtęć.

/ 16Mercedes Klasa B/Klasa C

Obraz
© zdjęcie producenta

Klapka do góry, wtyczka wyciągnięta, uchwyty w dół. Łatwa i przyjemna technika do wymian oświetlenia. Jeśli przypadkiem zacznie przeszkadzać zbiornik cieczy chłodzącej jak w przypadku Klasy C, to bardzo łatwo można go wyczepić na potrzeby serwisu i ponownie włożyć na miejsce.

10 / 16MINI

Obraz
© zdjęcie producenta

Małe auto, duże możliwości. Dostęp do reflektorów w kultowym maluchu jest bardzo dobry. Lampy znajdują się za dużą klapką z danymi o samochodzie, która zabezpieczona jest tylko zatrzaskami. Do świateł postojowych i migaczy jest osobny dostęp. Również bezproblemowy.

11 / 16Opel Meriva

Obraz
© zdjęcie producenta

Dostęp do prawego klosza jest wąski, przez co utrudnia trochę życie. Z kolei do wymiany żarówki w lewym, trzeba zdjąć pojemnik na płyn do spryskiwaczy. Dopiero wtedy jest wystarczająco miejsca do pracy. Tutaj także lampy trzymają się na obejmach. System oceniono na zadowalający.

12 / 16Peugeot 308/206+

Obraz
© zdjęcie producenta

W przypadku tych francuskich aut, światła ulokowane zostały za dużymi, plastikowymi osłonami. Są co prawda częściowo zasłonięte, ale dostęp do nich nie jest utrudniony. Do demontażu po stronie pasażera wystarczy delikatnie odsunąć wlew zbiornika spryskiwaczy.

13 / 16Seat Leon/Ibiza

Obraz
© Piotr Mokwiński

Największą zagadką są tutaj uchwyty, które trzymają osłony reflektorów. Najpierw należy odciągnąć górne zabezpieczenie, później idzie już z górki. Wystarczy wyciągnąć wtyczkę z lampy, wysunąć uszkodzoną żarówkę, włożyć nową i po sprawie.

14 / 16Skoda Octavia/Fabia/Roomster

Obraz
© Michał Zwara

Czeskie modele to i czeski film. No chyba, że polscy kierowcy już obmyślili patent, którego jeszcze nie znamy. Jeśli nie to czeka nas całkowity demontaż reflektora. Ale bez strachu. Wystarczy odbezpieczyć zatrzaski, przycisnąć dźwignię i już klosz wysuwa się łatwo przodem. Przy umieszczaniu lampy na miejscu pomocna okazuje się szyna. Niestety tak dobrze jest tylko w Octavii, Fabia i Roomster muszą jechać do serwisu.

15 / 16Toyota Auris/Aygo

Obraz
© Mikołaj Urbański

Auris to przykład japońskiej logiki. W komorze silnika jest tyle miejsca, że można niemal wejść całemu do środka. Dostęp do reflektorów jest nieskomplikowany, zabezpieczenia łatwe do ściągnięcia, a połączenie żarówki ze stopką doprowadzającą prąd ma połączenie bagnetowe. Wystarczy tylko odpowiednio włożyć jeden element w drugi i po sprawie. Dlaczego tego samego patentu Toyota nie zastosowała w Aygo pozostaje tylko zagadką. W maluchu mamy już do czynienia z niewygodnymi zaczepami.

16 / 16Volkswagen Touran/Sharan/Golf

Obraz
© Marek Wieliński

Po prostu wzorowo. Z wymianą żarówki poradzi sobie tutaj nawet różowy koń Jolanty Rutowicz. Żarówki umieszczone zostały w gniazdach, których gwinty przeprowadzają prąd. Gniazdo wyciąga się i podłącza tylko w jeden możliwy sposób, co całkowicie eliminuje możliwość złego montażu.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła