Jak wymienić koło w samochodzie?

Obraz
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Przebicie opony może zdarzyć się podczas każdego wyjazdu poza miasto. Co wtedy robić? Jeśli mamy wykupiony odpowiedni pakiet ubezpieczenia, sprawę bezpłatnie załatwią za nas fachowcy. W przeciwnym wypadku musimy jednak liczyć na siebie. Do samodzielnej wymiany koła wystarczą odpowiednie narzędzia, cierpliwość i nieco siły. Podpowiadamy, jak zrobić to krok po kroku, by nie narazić się na urazy i straty.

Zabezpieczenie auta

W miarę możliwości po uszkodzeniu koła należy spokojnie zahamować i zatrzymać samochód tak, by nie stwarzać zagrożenia i nie tarasować ruchu ulicznego: na parkingu, bocznej drodze albo poboczu. Dłuższa jazda na przebitej oponie oznacza jej zniszczenie przez felgę dociskającą gumę do asfaltu. Po zatrzymaniu się należy włączyć światła postojowe oraz awaryjne, dodatkowo warto ustawić trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości od pojazdu – na autostradzie i drodze ekspresowej 100 m, 30-50 m w obszarze niezabudowanym, ok. 1 m w terenie zabudowanym.

Pojazd należy pozostawić na biegu, a hamulec ręczny powinien być zaciągnięty. Koła dodatkowo można zabezpieczyć przed przesunięciem klinami, np. dużymi kamieniami. Kierowca powinien przygotować niezbędne narzędzia: klucz do kół wraz z nasadką, lewarek oraz koło zapasowe lub dojazdówkę. Znajdują się one zazwyczaj w bagażniku pod maskownicą lub dywanikiem. W części samochodów koło zapasowe bywa podwieszane pod bagażnikiem.
Wszystkie działania wokół auta warto wykonywać w kamizelce odblaskowej. Szczególnie po zmroku i w gorszych warunkach pogodowych kierowca będzie w niej dobrze widoczny.

Obraz
© (fot. materiały prasowe)

Poluzowanie śrub

Jeśli pojazd porusza się na felgach stalowych, wymianę koła należy rozpocząć od zdjęcia kołpaka. Wystarczy go złapać i zdecydowanym ruchem pociągnąć do siebie. W przypadku samochodu na felgach aluminiowych należy za pomocą specjalnej nakładki na klucz zwolnić śrubę zabezpieczającą. Śruby należy poluzować do momentu, gdy - już po podniesieniu pojazdu - można je z łatwością odkręcić i wyjąć.

Podniesienie pojazdu

Lewarek należy ustawić stabilnie na prostym podłożu, dzięki czemu wymiana koła przebiegnie sprawnie i bezpiecznie. Dokładne miejsce podparcia auta wskazuje producent w instrukcji pojazdu, zazwyczaj są to oznaczone wgłębieniem lub strzałką okolice progu samochodu. Auto należy podnosić na lewarku do momentu, gdy uszkodzone koło znajduje się kilka centymetrów nad ziemią. Umożliwi to swobodne jego zdjęcie.

Obraz
© (fot. materiały prasowe)

Zdjęcie koła i wymiana na zapasowe

Jeśli śruby zostały odpowiednio poluzowane, wystarczy je odkręcić i począwszy od góry, usunąć. Zdecydowanym, ale nie gwałtownym ruchem należy zdjąć koło. Dojazdówkę lub zapasowe koło należy umieścić na piaście. Pozostaje jeszcze dokręcić śruby, aż do momentu, gdy pod kluczem wyczuwalny będzie opór. Aby koło dobrze zabezpieczyć, śruby należy przykręcać na krzyż: góra-dół, prawo-lewo. Po wymianie lewarek należy opuścić i wysunąć spod pojazdu, a samochód postawić na podłożu.
- Należy pamiętać, by jadąc na kole zapasowym lub dojazdówce zachować bezpieczną prędkość. - Jeśli nie mamy pewności, czy w kole zapasowym jest wystarczający poziom ciśnienia, warto je skontrolować je na najbliższej stacji benzynowej – radzi Filip Fischer z Oponeo.pl.

Uszkodzone koło jak najszybciej powinno zostać naprawione lub wymienione na nowe. Aby uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki na drodze, warto regularnie sprawdzać stan opon. To jednak nie zawsze będzie w stanie uchronić kierowcę od nagłego uszkodzenia koła. Warto więc upewnić się, czy dysponujemy pomocnymi w razie awarii narzędziami.

Źródło: Oponeo

tb/

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła