Zabezpieczenie auta
W miarę możliwości po uszkodzeniu koła należy spokojnie zahamować i zatrzymać samochód tak, by nie stwarzać zagrożenia i nie tarasować ruchu ulicznego: na parkingu, bocznej drodze albo poboczu. Dłuższa jazda na przebitej oponie oznacza jej zniszczenie przez felgę dociskającą gumę do asfaltu. Po zatrzymaniu się należy włączyć światła postojowe oraz awaryjne, dodatkowo warto ustawić trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości od pojazdu – na autostradzie i drodze ekspresowej 100 m, 30-50 m w obszarze niezabudowanym, ok. 1 m w terenie zabudowanym.
Pojazd należy pozostawić na biegu, a hamulec ręczny powinien być zaciągnięty. Koła dodatkowo można zabezpieczyć przed przesunięciem klinami, np. dużymi kamieniami. Kierowca powinien przygotować niezbędne narzędzia: klucz do kół wraz z nasadką, lewarek oraz koło zapasowe lub dojazdówkę. Znajdują się one zazwyczaj w bagażniku pod maskownicą lub dywanikiem. W części samochodów koło zapasowe bywa podwieszane pod bagażnikiem.
Wszystkie działania wokół auta warto wykonywać w kamizelce odblaskowej. Szczególnie po zmroku i w gorszych warunkach pogodowych kierowca będzie w niej dobrze widoczny.
Poluzowanie śrub
Jeśli pojazd porusza się na felgach stalowych, wymianę koła należy rozpocząć od zdjęcia kołpaka. Wystarczy go złapać i zdecydowanym ruchem pociągnąć do siebie. W przypadku samochodu na felgach aluminiowych należy za pomocą specjalnej nakładki na klucz zwolnić śrubę zabezpieczającą. Śruby należy poluzować do momentu, gdy - już po podniesieniu pojazdu - można je z łatwością odkręcić i wyjąć.
Podniesienie pojazdu
Lewarek należy ustawić stabilnie na prostym podłożu, dzięki czemu wymiana koła przebiegnie sprawnie i bezpiecznie. Dokładne miejsce podparcia auta wskazuje producent w instrukcji pojazdu, zazwyczaj są to oznaczone wgłębieniem lub strzałką okolice progu samochodu. Auto należy podnosić na lewarku do momentu, gdy uszkodzone koło znajduje się kilka centymetrów nad ziemią. Umożliwi to swobodne jego zdjęcie.
Zdjęcie koła i wymiana na zapasowe
Jeśli śruby zostały odpowiednio poluzowane, wystarczy je odkręcić i począwszy od góry, usunąć. Zdecydowanym, ale nie gwałtownym ruchem należy zdjąć koło. Dojazdówkę lub zapasowe koło należy umieścić na piaście. Pozostaje jeszcze dokręcić śruby, aż do momentu, gdy pod kluczem wyczuwalny będzie opór. Aby koło dobrze zabezpieczyć, śruby należy przykręcać na krzyż: góra-dół, prawo-lewo. Po wymianie lewarek należy opuścić i wysunąć spod pojazdu, a samochód postawić na podłożu.
- Należy pamiętać, by jadąc na kole zapasowym lub dojazdówce zachować bezpieczną prędkość. - Jeśli nie mamy pewności, czy w kole zapasowym jest wystarczający poziom ciśnienia, warto je skontrolować je na najbliższej stacji benzynowej – radzi Filip Fischer z Oponeo.pl.
Uszkodzone koło jak najszybciej powinno zostać naprawione lub wymienione na nowe. Aby uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki na drodze, warto regularnie sprawdzać stan opon. To jednak nie zawsze będzie w stanie uchronić kierowcę od nagłego uszkodzenia koła. Warto więc upewnić się, czy dysponujemy pomocnymi w razie awarii narzędziami.
Źródło: Oponeo
tb/