Lexus e-cvt
CVT
Kariera skrzyń CVT trwa już ponad pół wieku i przez ten czas rozwiązanie to nie zdobyło uznania kierowców samochodów osobowych. Co ciekawe, obecnie wszystkie skutery są wyposażone w taki rodzaj przekładni, a w świecie czterech kółek spotkamy je najczęściej w autach hybrydowych takich jak Lexusy czy Toyoty.
Zaletą tego rozwiązania jest np. to, że skrzynia utrzymuje cały czas optymalne obroty silnika, a oprócz tego pracuje niezwykle płynnie.
Zastosowanie w niej dwóch kół pasowych, które dzięki mechanicznemu rozwiązaniu zmieniają przełożenia, zbliżając się do siebie lub oddalając, pozwala na osiąganie optymalnego stosunku pomiędzy maksymalną mocą i momentem obrotowym, a ekonomiką jazdy. Z tego punktu widzenia CVT jest o wiele bardziej efektywna od skrzyni manualnej, bo potrafi na bieżąco odczytywać intencje kierowcy i szybko reagować na styl jego jazdy.
Skrzynia ta ma relatywnie prostą konstrukcję, dzięki czemu obserwujemy jej powszechne stosowanie w skuterach, ale niestety nie nadaje się do aut o sportowym charakterze.
Co ciekawe, europejscy kierowcy wielokrotnie narzekali, że w czasie jazdy autem z CVT mają niewystarczające poczucie kontroli nad samochodem, dlatego producenci zastosowali możliwość trybu pracy skrzyni, który symuluje zmiany przełożeń za pomocą drążka zmiany biegów, łopatek za kierownicą czy też specjalnych przycisków.