Volkswagen
Dwusprzęgłowy automat
To tak naprawdę dwie skrzynie biegów i dwa sprzęgła w jednej obudowie. Pomysłowo stworzono dwa wałki z przełożeniami. Jeden z nich odpowiada za biegi parzyste, a drugi za nieparzyste.
Komputer analizuje styl jazdy kierowcy i kiedy np. jedzie on na dwójce i przyspiesza, steruje sprzęgłami tak, aby na drugim wałku był wpięty trzeci bieg. Zmiana dokona się niemal nieodczuwalnie i bez przerwy w dostarczaniu momentu obrotowego na koła.
Przełączanie sprzęgieł jest błyskawiczne, chyba że kierowca w czasie sportowej jazdy dźwignią, łopatkami lub przyciskami wywoła redukcję o dwa biegi. Wtedy skrzynia musi wykonać niestandardowe działanie i potrzebuje na to trochę więcej czasu.
Rozwiązanie stosowane jest w samochodach Audi, Volkswagen, Skoda, Porsche, BWM czy też Mercedes-Benz i jest tak chętnie wybierane przez klientów, że w najbliżej przyszłości prawdopodobnie wszyscy producenci będą mieli w ofercie taki rodzaj skrzyni.
Jakub Tujaka, Wirtualna Polska