Jak działa skrzynia biegów?
Tradycyjne rozwiązanie
Skrzynie biegów to urządzenia używane przez wszystkich kierowców, ale niewielu z nich wie, jak dokładnie działają. Podstawowy podział na przekładnie manualne i automatyczne to dopiero początek, ponieważ istnieje kilka typów automatów. Wyjaśniamy zasady ich działania.
Po co w autach stosuje się skrzynię biegów? Podstawowym jej zadaniem jest przeniesienie napędu z silnika na koła w taki sposób, aby silnik mógł pracować na optymalnych obrotach, a auto - jechać z różnymi prędkościami i radzić sobie z obciążeniami w czasie jazdy np. pod górkę.
Chodzi o to, że silnik spalinowy ma dość wąski zakres obrotów, w których dysponuje maksymalną mocą i maksymalnym momentem obrotowym. Dlatego zastosowanie przełożenia potrafiącego zamienić tę samą prędkość obrotową silnika na różne prędkości obrotowe kół było konieczne.
Oprócz tego skrzynia biegów umożliwia jazdę w dwóch kierunkach - do przodu i do tyłu. Wsteczny bieg pomaga w manewrowaniu i znacznie ułatwia życie kierowcom.
Skrzynia manualna
To pierwszy i do tej pory najchętniej wybierany w Europie rodzaj skrzyni biegów. Dawniej przekładnie nie miały synchronizatorów i zazwyczaj tylko dwa lub trzy biegi do przodu plus bieg wsteczny.
Aby je zmieniać, należało zainicjować wyłączenie danego przełożenia, a później znów wysprzęglać i włączać inny bieg.
Zastosowanie synchronizatorów znacznie ułatwiło korzystanie ze skrzyni biegów. Dzięki temu pracują ciszej, są trwalsze i nie ma konieczności precyzyjnego dobierania obrotów silnika do włączania danego biegu.
Obecnie na rynku dostępne są skrzynie manualne z siedmioma biegami do przodu. Takie rozwiązanie można spotkać w najnowszych autach Porsche i Chevroletach Corvette'ach.