Jak dbać o karoserię zimą?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP

Większość z nas, niezależnie od aktualnej pory roku, nieustannie narzeka na warunki pogodowe. Latem, nie tylko od kierowców słyszymy ciągłe utyskiwania na wysokie temperatury i tęsknotę za chłodną, zimową aurą. Analogicznie sytuacja wygląda obecnie, gdy czekamy tylko na nadejście dodatnich temperatur rozwiązujących większość zimowych problemów i utrudnień. Kilka miesięcy ze śniegiem i mrozem oznacza tylko liczne szkody sprzętowe, niepotrzebne koszty, większe zużycie paliwa jak i trudne warunki drogowe.

Rozsypywana na drogi sól i piasek skutecznie niszczą powłokę lakierniczą, elementy plastikowe oraz podwozie. Uderzenia małych kamyczków widać zwłaszcza na przedniej masce i dolnej części drzwi, błotników, a także na progach. Wielu zmotoryzowanych co roku zastanawia się czy zimą można, warto myć karoserię – oraz w jaki sposób dbać o nią. Przecież zadbane nadwozie to nie tylko prezencja, ale również spore ułatwienie przy odsprzedaży auta.

Jak doskonale wiemy, temat czystości karoserii jest bardzo szeroki. Każdego roku na rynku, zwłaszcza w dużych miastach pojawiają się kolejne firmy specjalizujące się wyłącznie w auto detalingu – oferują one rozmaite zabiegi pielęgnacyjne poprawiające kondycję, wygląd i trwałość powłoki lakierniczej. Oczywiście, możemy skorzystać z usług specjalistów, wydając na ten cel kilkaset złotych – w zamian otrzymamy wysoką jakość wykonania czynności. Nie oznacza to jednak, że każdy kierowca chcący zadbać o własne cztery koła skazany jest na drogie zabiegi pielęgnacyjne, z powodzeniem we własnym zakresie możemy zabezpieczyć nadwozie przed skutkami zimy. Większość zmotoryzowanych zdaje sobie sprawę z ogromnego znaczenia systematycznego mycia auta. Usuwanie typowych, eksploatacyjnych zanieczyszczeń jest bardzo istotne dla jego trwałości. Niestety, w okresie zimowych miesięcy kierowcy boją się (zamarzniętych zamków i przymarzniętych uszczelek) odwiedzać myjnie, czy własnoręcznie myć samochody. Nic więc dziwnego, że wielu
z nich dopiero wiosną przystępuje do porządków. Wystarczy jednak stosować się do kilku prostych zasad, aby w pełni bezpiecznie myć samochód także podczas mrozów. Dodatkowo w trosce o lakier i pozostałe części karoserii, warto pokusić się o zastosowanie dostępnych w sprzedaży preparatów pielęgnacyjnych.

Rozsypywana na drogach sól oraz pozostałe chemikalia w połączeniu z innymi zanieczyszczeniami bardzo skutecznie wdzierają się we wszystkie zakamarki nadwozia, pokrywając panele karoseryjne. W efekcie wystarczy tylko niewielkie uszkodzenie warstwy antykorozyjnej, aby pojawił się rdzawy nalot. Jednym ze sposobów na walkę z tym problemem jest systematyczne mycie nadwozia. Bez obaw także podczas ujemnych temperatur możemy myć auto. Pamiętajmy jednak, by przed myciem sumiennie pokryć uszczelki drzwi wazeliną techniczną, lub tym podobnym specyfikiem – zapobiegnie on przymarznięciu uszczelek. Jeśli obawiamy się niszczycielskiego działania szczotek na myjni automatycznej, z powodzeniem możemy skorzystać z odmiany bezdotykowej. Wydając kilka złotych pozbędziemy się całego brudu, jak również pokryjemy karoserię woskiem. Taką operację warto powtarzać nawet co tydzień. W miarę swoich możliwości, po umyciu samochodu warto schować go do ogrzewanego garażu – będziemy mieć wówczas pewność, że nic nie zamarznie.

Osobną rozprawę moglibyśmy przeprowadzić nad zabezpieczeniem podwozia przed działaniem soli. Na skuteczność fabrycznej warstwy nie ma co liczyć. Zdaniem fachowców nawet w nowych samochodach powinno się od razu nanosić kolejną pokrywę zabezpieczającą – odporną na uderzenia kamieni. Zastosowanie elastycznej powłoki gwarantuje spokój na kilka lat. Musimy jednak pamiętać o corocznych kontrolach. Jej mocne zadrapania powinniśmy szybko uzupełnić.

Odwiedzając sklepy motoryzacyjne, stacje benzynowe czy też zwykłe markety natrafimy na mnóstwo preparatów przeznaczonych do konserwacji, renowacji i troski o powłokę lakierniczą. Dzięki niektórym zniwelujemy nawet drobne uszkodzenia, bez drogiej wizyty u lakiernika. Inne z kolei umożliwią nam usunięcie zabrudzeń, z którymi nie poradziła sobie myjnia – wszelkiego rodzaju trwałe zabrudzenia, kawałki świeżego asfaltu czy farby, zejdą w kilka chwil. Wydając kilkanaście złotych dostaniemy także preparaty przeznaczone do konserwacji elementów plastikowych. W wielu modelach po kilku latach tracą one pierwotny blask, wyraźnie zmieniając barwę – wspomniane specyfiki hamują ten proces.

We własnym zakresie możemy również pokryć karoserię ochronną warstwą wosku. Przed jej zastosowaniem trzeba jednak dokładnie umyć karoserię. Dopiero w dalszej kolejności kolistymi ruchami przystępujemy do „wcierania” preparatu w nadwozie.

Zima to szczególnie trudny czas dla użytkowników samochodów. Niekorzystne warunki drogowe, destrukcyjna sól i mróz. To wszystko zostawia często trwały ślad na kondycji karoserii naszego samochodu. Także zimą możemy, a nawet powinniśmy dbać o nadwozie, stosując regularne mycie i woskowanie. Kilkanaście złotych tygodniowo zapewni spokój na cały letni okres i utrzyma auto w dobrej kondycji, ważnej przy dalszej odsprzedaży samochodu.

Piotr Mokwiński/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne