International Engine of the Year 2012

Rywalizacja International Engine of the Year nie może pochwalić się historią tak długą jak konkurs wyłaniający najlepszy samochód świata. Nie znaczy to jednak, że jest mniej prestiżowa

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

/ 11Najlepsze silniki

Obraz
© Materiały prasowe

Prawie cały świat zmaga się z rosnącymi cenami paliw. Wybór samochodu w coraz większym stopniu uzależniony jest więc od tego, czy dany model oferuje nie tylko dynamiczną, ale przede wszystkim oszczędną jednostkę napędową. Oto najlepsze silniki roku 2012.

Rywalizacja International Engine of the Year nie może pochwalić się historią tak długą jak konkurs wyłaniający najlepszy samochód świata. Nie znaczy to jednak, że jest mniej prestiżowa. Konkurs organizowany jest przez największe z brytyjskich wydawnictw zajmujących się tematyką motoryzacyjną, a jury stanowią dziennikarze motoryzacyjni z całego świata.

Oprócz głównego tryumfatora wyłaniani są również zwycięzcy w ośmiu kategoriach w zależności od pojemności jednostki napędowej, a także sportowy silnik roku, ekologiczna jednostka napędowa i nowy silnik roku.

/ 11Nowy silnik roku 2012

Obraz
© Materiały prasowe

Jury konkursu brało pod uwagę sześć jednostek napędowych, które miały swoją premierą w ciągu ostatniego roku. Najwyżej został oceniony silnik Forda o pojemności 1.0 l. Doładowany motor występuje w dwóch wersjach o mocy 100 KM i 125 KM i na razie dostępny jest jedynie w modelu Focus. Jeszcze w tym roku litrowy silnik Forda trafi również do modeli C-Max oraz B-Max.

Jak podaje producent, kompakt o amerykańskim rodowodzie mający pod maską słabszą wersję wyróżnionego silnika do przejechania 100 km potrzebuje średnio 4,8 l benzyny, a dysponujący mocniejszą jego odmianą 5 l drogocennego płynu.

Motor Forda walczył o tytuł m.in. z dieslem BMW o pojemności 3.0 l, jednostką 2.2 l Mazdy stworzoną w myśl założeń technologii skyactiv i nowym silnikiem McLarena 3.8 l V8.

/ 11Ekologiczny silnik roku 2012

Obraz
© Materiały prasowe

W tej kategorii współzawodniczą ze sobą zarówno silniki spalinowe charakteryzujące się dużą oszczędnością, jak też jednostki napędowe stosowane w samochodach hybrydowych. Zwycięzcą w tej kategorii jest silnik General Motors o pojemności 1.4 l stosowany w napędzie hybrydowym.

Werdykt jury był tu raczej łatwy do przewidzenia. W końcu wyróżniona jednostka jest stosowana w Oplu Amperze i bliźniaczym Chevrolecie Volcie, czyli w samochodzie roku 2012. Pretendentami do tytułu była także m.in. hybrydowa jednostka Toyoty o pojemności 1.8 l stosowana w Priusie, ubiegłoroczny zwycięzca International Engine of the Year, czyli produkowany w Polsce silnik 0.9 l TwinAir Fiata.

/ 11Sportowy silnik roku 2012

Obraz
© Materiały prasowe

To prawdziwa "waga ciężka". Pod uwagę są tu brane serca najdroższych samochodów będących marzeniem większości zmotoryzowanych, a ich ryk potrafi zjeżyć włosy na rękach (u kobiet na głowie). W tegorocznej edycji konkursu zwycięzcą w tej kategorii jest wyprodukowany przez Ferrari silnik V8 o pojemności 4.5 l.

Silnik umieszczony centralnie w modelach 458 Italia oraz 458 Spider rozwija moc 570 KM i oferuje moment obrotowy równy 540 Nm. To wartości wręcz niewyobrażalne dla przeciętnego użytkownika dróg. Jak zapewnia producent, motor potrzebuje przy tym 13,3 l paliwa na 100 km. Nam wydaje się to mało prawdopodobne.

Tryumf Włochów jest tym bardziej godny zauważenia, że silnik Ferrari współzawodniczył m.in. z nową jednostką 3.8 l V8 z McLarena MP4-12C, dysponującym podwójnym doładowaniem silnikiem 4.4 l V8 ze stajni BMW oraz… silnikiem Ferrari 6.3 l V12

/ 11Silnik o pojemności poniżej 1 l

Obraz
© Materiały prasowe

Po momencie fascynacji wielkimi mocami i widlastymi jednostkami napędowymi najdroższych samochodów zejdźmy na ziemię. Przed nami silniki o pojemnościach, które najczęściej możemy spotkać w autach jeżdżących naszymi ulicami. Zacznijmy od wagi piórkowej.

Wśród jednostek napędowych o pojemności poniżej 1 l najwyżej oceniony został doładowany, trzycylindrowy silnik Forda, w którego tłokach mieści się 999 cm sześciennych mieszanki; ten sam, który został nowym silnikiem roku. Tuż za nim uplasował się ubiegłoroczny zwycięzca - silnik Fiata TwinAir 0.9l, a na trzecim miejscu znalazło się serce „trojaczków VW”, czyli jednostka 1.0 l wykorzystywana w Volkswagenie Up, Seacie Mii oraz Skodzie Citigo.

/ 11Silnik o pojemności od 1.0 do 1.4 l

Obraz
© Materiały prasowe

Tu największe uznanie dziennikarzy motoryzacyjnych zasiadających w jury konkursu znalazł silnik 1.4 TSI Twincharger. Jednostka w zależności od wersji osiągająca moc 150, 160 lub 180 KM i można znaleźć go pod maską wielu modeli niemieckiego producenta – od Polo do Sharana.

Zwycięska jednostka miażdżącym stosunkiem głosów wyprzedziła inny silnik VW: 1.2 TSI. Za nimi znalazł się produkt Fiata: 1.4 l MultiAir Turbo znany między innymi z modelu Bravo, a dalej znów Volkswagen z silnikiem 1.4 TSI.

/ 11Silniki o pojemności od 1.4 do 1.8 l

Obraz
© Materiały prasowe

Jednostki napędowe mieszczące się w tym zakresie pojemności najczęściej stosowane są w samochodach kompaktowych, a więc tych, które cieszą się największą popularnością. Wyraźnym zwycięzcą został motor BMW o pojemności 1.6 l rozwijający moc 120 KM. Co ciekawe, tego silnika nie znajdziemy w żadnym modelu z biało-niebieską szachownicą w logo. Jest on natomiast oferowany w gamie aut MINI, Peugeocie 207, 208, 308, 508, 5009, 308 GTI i RCZ, Citroenie DS3 i DS4, C4 Picasso oraz C5.

Na drugim miejscu ze znaczną stratą do zwycięzcy uplasował się silnik 1.8 TFSI koncernu Volkswagena. Dalsze pozycje zajęły: jednostka 1.8 l Toyoty wykorzystywana w modelach hybrydowych, 1.8 l DI Turbo Mercedesa, 1.7 l DI Turbo Alfa Romeo oraz doładowana jednostka Forda o pojemności 1.6 l.

/ 11Silniki o pojemności od 1.8 do 2.0 l

Obraz
© Materiały prasowe

Wśród silników o pojemności nieco większej niż polska średnia. Najlepszy zdaniem jury konkursu International Engine of the Year okazał się podwójnie doładowany, czterocylindrowy, benzynowy motor BMW o pojemności 2.0 l. Silnik ten znaleźć można w szeregu samochodów bawarskiego producenta; począwszy od modelu 125i, na X3 zakończywszy. Moc 184 KM i moment obrotowy równy 270 Nm to nie jedyne atuty tej jednostki napędowej. Jak podaje producent, wyposażony w nią model 320i ma średnio spalać tylko 6,3 l/100 km.

Silnik BMW tylko nieznacznie przegrał rywalizację z dwulitrową jednostką TFSI od Audi. Na trzecim miejscu znalazł się silnik Diesla BMW 2.0 l, a dalsze pozycje okupują dwulitrowe silniki benzynowe Mazdy i Forda oraz hybrydowy diesel Peugeota.

/ 11Silniki o pojemności od 2.0 do 2.5 l

Obraz
© Materiały prasowe

Zwycięzcą w tej kategorii jest doładowany silnik Audi o pojemności 2.5 l. Jednostka napędowa stosowana w raczej rzadkich modelach TT RS oraz RS3 Sportback wyraźnie wyprzedziła silnik CDI 2.1 l Mercedesa, dieslowską jednostkę 2.2 l Mazdy i silnik o takiej samej pojemności i rodzaju zużywanego paliwa koncernu PSA, który można spotkać w autach Citroena, Peugeota, Forda i w Land Roverach.

10 / 11Silniki o pojemności od 2.5 do 3.0 l

Obraz
© Materiały prasowe

W tej kategorii widoczny jest duży udział silników Diesla. Zwycięzcą został jednak zasilany benzyną motor BMW o pojemności 3.0 l, dysponujący sześcioma cylindrami i podwójnym doładowaniem. Tuż za nim znalazł się podobny silnik bawarskiej firmy, który jednak do pracy potrzebuje oleju napędowego i stosowany jest w modelu M550d. Ostatnie miejsce podium również zajął silnik BMW. Trzylitrowa, dieslowska jednostka jest stosowana w modelach serii3, 5 i 7, a także SUV-ach BMW.

11 / 11International Engine of the Year 2012

Obraz
© Materiały prasowe

Zwycięzcą “wszechwag” roku 2012 został silnik Forda o pojemności 1.0 l. Na dalszych miejscach znalazły się następujące jednostki napędowe:

- Volkswagen 1.4 TSI Twincharger

- Ferrari 4.5 l V8

- General Motors 1.4 l

- BMW 2.0 Twin Turbo

- BMW/PSA 1.6 l

- BMW 3.0

- BMW 4.0 V8

- Audi 2.5 l Turbo

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła