Trwa ładowanie...
porady
03-01-2012 12:33

Inteligentne bariery opracowane przez Polaków

Inteligentne bariery opracowane przez PolakówŹródło: IBDiM
d3xvvwh
d3xvvwh

Polski wynalazek jest czymś więcej niż kawałek blachy. Inteligentna bariera jest nowoczesnym urządzeniem monitorującym ruch drogowy i przystosowującym się do warunków ruchu. Dodatkowo po wypadku wyśle SMS-a ratownikom.

(fot. IBDiM)
Źródło: (fot. IBDiM)

Powstaje jednak pytanie: skąd aktywna bariera będzie „wiedziała” jaki pojazd się do niej zbliża? – Bariera łączy własności tradycyjnego zabezpieczenia z nowoczesnymi funkcjami – mówi Tadeusz Dzienis, kierownik Zakładu Systemów Zarządzania i Telematyki w IBDiM. – W systemie wykorzystywane są dane pochodzące z zawieszonych nad jezdnią kamer oraz wtopionych w drogę czujników. Kamery określają wielkość zbliżającego się do bariery samochodu, a czujniki badają jego masę i długość.
Gdy pojazd niebezpiecznie zbliża się do bariery, ta reaguje odpowiednio do gabarytów pojazdu, który w nią uderzy. Dzięki takiemu przygotowaniu się tego elementu na większą ochronę mogą liczyć samochody osobowe.

Dodatkową funkcjonalnością bariery jest automatyczne powiadomienie centrum zarządzania ruchem lub wysyłanie SMS-a o zderzeniu do zarządcy drogi. Dzięki temu na szybką pomoc będą mogli liczyć nawet poszkodowani w wypadku, którzy nie są w stanie sami zadzwonić na jeden z numerów ratunkowych.

d3xvvwh

Jak łatwo się domyślić, bariera opracowana w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów nie będzie tania. Oprócz bardziej skomplikowanej, a przez to droższej w wykonaniu budowie trzeba jeszcze wziąć pod uwagę koszty związane z infrastrukturą wspomagającą jej działanie. Konieczność ustawienia kamer i wmontowania w asfalt czujników sprawia, że polskiej inteligentnej bariery nie będzie można zastąpić nią stosowanych obecnie zabezpieczeń na całej długości dróg. Nowe bariery trafią na te fragmenty dróg, które są szczególnie niebezpieczne. Chodzi więc przede wszystkim o szczególnie kręte odcinki, na których bariery najczęściej wystawiane są na próby.

Rewolucyjne bariery już niebawem trafią na polskie drogi. Pierwsza taka bariera testowo pojawi się jeszcze przed końcem stycznia 2012 r. w przebiegu drogi krajowej nr 5 w okolicach Bydgoszczy.

WP:

Tomasz Budzik

d3xvvwh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3xvvwh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj