Hybrydy: co oferuje rynek polski?
Samochody z napędem hybrydowym zdobywają w naszym kraju coraz większe grono zwolenników. O ile w 2004 r. sprzedano w naszym kraju tylko 48 takich aut, o tyle 11 lat później było ich aż 5 339. Sprawdźmy, jakie hybrydy można zakupić w naszych salonach
Hybrydy: co oferuje polski rynek?
Najtańszym samochodem hybrydowym w Polsce jest Toyota Yaris Hybrid Active, kosztująca 63 900 zł. W tej cenie otrzymujemy 5- drzwiowe auto, przyzwoite wyposażenie i spalanie w mieście określane przez producenta na poziomie 3,1 litra/100 km.
Wersja Hybrid została wyposażona w układ napędowy wykorzystujący dwa silniki - 1,5-litrowy benzynowy oraz elektryczny. Akumulator ładowany jest energią odzyskiwaną podczas hamowania i nie wymaga doładowywania z sieci energetycznej. Co więcej - umożliwia przejechanie dystansu 2 kilometrów wyłącznie na silniku elektrycznym. Napęd przekazywany jest za pomocą przekładni automatycznej E-CVT, a łączna moc układu to 100 KM.
Toyota posiada w swojej ofercie dużo więcej modeli hybrydowych. Poza Yarisem gama obejmuje Priusa (od 119 900 zł), Priusa+ (od 136 900 zł), RAV4 (od 108 900 zł) i Aurisa/Aurisa Touring Sports (oba od 79 900 zł).
Lexus CT 200h
Niemal dwa razy tyle co za hybrydowego Yarisa zapłacimy za Lexusa CT 200h - 112 900 zł. Model został wyposażony w układ, który generuje 136 KM i pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w czasie niewiele powyżej 10 sekund. Maksymalna prędkość samochodu wynosi 180 km/h, a kierowca może wybrać pomiędzy kilkoma trybami jazdy - od całkowicie elektrycznego, poprzez tryb "ECO", na "Normal" i "Sport" kończąc.
Średnie spalanie wynosi 3,6 litra na 100 km jazdy w mieście. CT 200h został wyposażony w szereg ekologicznych rozwiązań - oświetlenie zewnętrzne wykorzystujące lampy diodowe, wzmacniacz zestawu audio pobierający niewielką ilość prądu i stosowanie w szerokim zakresie materiałów pochodzenia organicznego.
Lexus jest jedyną marką posiadającą pełną ofertę hybryd. Oprócz CT 200h salony oferują też modele IS 300h (od 155 900 zł), GS 300/450h (odpowiednio od 212 800 i 275 000 zł), LS 600h/LS 600h L (od 539 900 i 627 200 zł), NX 300h (od 173 900 zł), RC 450h (od 304 400 zł) i RC 300h (od 193 900 zł). Wkrótce dołączy do nich coupe LC 500h, jednak nie jest jeszcze znany cennik obowiązujący na naszym rynku.
Kia Niro
Niro jest pierwszym hybrydowym crossoverem Kii, który wymiarami bardziej przypomina kompaktowego hatchbacka. Za napęd modelu odpowiada układ hybrydowy, składający się z 1,6-litrowego benzyniaka GDI (105 KM, 147 Nm) z bezpośrednim wtryskiem, jednostki elektrycznej o mocy 32 kW, akumulatorów litowo-jonowych oraz dwusprzęgłowej przekładni 6DCT. Łącznie Niro dysponuje mocą 141 KM i momentem obrotowym 170 Nm.
Podstawowa wersja koreańskiej hybrydy kosztuje 86 900 zł. Za tę kwotę otrzymamy solidnie wyposażony egzemplarz, który posiada m. in. 7 poduszek powietrznych, dwustrefową klimatyzację czy radio MP3 z 5-calowym ekranem dotykowym. Za topowy wariant należy zapłacić 107 900 zł, a w zamian otrzymamy regulowany elektrycznie w 8 płaszczyznach fotel kierowcy czy czujniki parkowania z tyłu i z przodu.
Samochód wkrótce trafi do polskich salonów sprzedaży.
Ford Mondeo Hybrid
Hybrydowa odmiana Forda Mondeo występuje tylko w topowej odmianie Titanium i została wyceniona na 130 850 zł. Samochód z tym napędem występuje tylko w 4-drzwiowej wersji nadwozia. Układ składający się z 2-litrowego silnika benzynowego i silnika elektrycznego generuje 187 KM. Napęd przekazywany jest przez przekładnię eCVT na koła przednie i pozwala na osiągnięcie 100 km/h w czasie 9,2 sekundy. Producent obiecuje spalanie w mieście na poziomie 2,8 litra na 100 km.
Na pokładzie znalazł się między innymi komplet poduszek powietrznych - łącznie z poduszką kolanową dla kierowcy, radioodtwarzacz z Bluetooth, reflektory halogenowe i dwustrefowa klimatyzacja.
Volkswagen Golf VII GTE
Kosztującą 153 090 zł odmianę GTE napędza silniki benzynowy (150 KM) i elektryczny (102 KM). Poza kilkoma detalami odmiana hybrydowa nie różni się praktycznie niczym od wersji benzynowych.
Z danych producenta wynika, że średnie spalanie wynosi 1,7 l/100 km, a zasięg na w pełni naładowanych bateriach to ok. 50 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h określono na 7,6 sekundy.
BMW i3
BMW i3, za którego zapłacimy 174 400 zł, to swego rodzaju motoryzacyjny eksperyment. Auto zostało zaprezentowane w 2013 roku i charakteryzuje się niewielką masą, głównie z uwagi na szerokie użycie aluminium i kompozytów z włókien węglowych.
Model występuje na rynku w dwóch wersjach napędu. Pierwsza to 100-procentowy "elektryk", druga, kosztująca 174 400 zł jest wyposażona w silnik benzynowy o pojemności 650 centymetrów sześciennych i mocy 38 KM, który po wyczerpaniu baterii ma awaryjnie zapewnić dotarcie do celu - pod warunkiem, że ten będzie nie dalej niż 100 km, gdyż zbiornik paliwa ma pojemność zaledwie 6 litrów.
BMW ma w swojej ofercie również inną ciekawą hybrydę, najszybszą na rynku polskim - i8. Dysponuje ona mocą 362 KM i momentem 320 Nm, a jej przyspieszenie od 0 do 100 km/h to 4,4 s. Niestety, w ślad za osiągami idzie cena - wynosi ona od 597 000 zł.
Infiniti Q50S
Z Infiniti Q50 związane są dwie ciekawostki. Przy jego tworzeniu brał udział kierowca Formuły 1 - Sebastian Vettel, jest to też pierwszy seryjny model, który został wyposażony w system adaptacyjnego kierowania pojazdem.
Pod maską japońskiej limuzyny znalazł się 3,5- litrowy silnik benzynowy V6, który współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 68 KM. Całość ma moc netto na poziomie 364 KM, a producent zapowiada spalanie na poziomie 6,2 litra na 100 km.
Kosztujące 224 490 zł auto posiada bogatą listę wyposażenia, na której znajdziemy szereg elementów podnoszących bezpieczeństwo i komfort.
Mercedes C300 h
Hybrydowy model C300 h został wyposażony w czterocylindrowy silnik benzynowy i silnik elektryczny, które wspólnie generują 231 KM. To o 27 KM więcej od wersji wyposażonej w silnik Diesla. Zastosowanie rozwiązania hybrydowego zwiększyło moment obrotowy. Podczas gdy silnik spalinowy generuje 250 Nm, elektryka dokłada kolejne 250 Nm.
Producent podaje, że pierwsza setka osiągana jest w czasie 6,4 sekundy. Katalogowe spalanie wynosi natomiast 3,9 litra na 100 km. Cena to 227 100 zł.
Mitsubishi Outlander PHEV
Swoją hybrydę plug-in ma również Mitsubishi. Model Outlander PHEV kosztuje od 227 990 zł. Projektantom udało się stworzyć ciekawą konstrukcję, na którą składają się trzy silniki - 2-litrowy benzyniak umieszczony po prawej stronie komory silnikowej, 60-kilowatowy motor elektryczny, połączony z inwertorem i generatorem, który znalazł się obok silnika benzynowego, oraz drugi silnik elektryczny o takiej samej mocy, który umieszczono pod podłogą. Pomiędzy osiami znalazł się z kolei akumulator.
Spalający średnio 1,63 l/100 km samochód oferuje stały napęd na cztery koła. Jadąc w trybie wyłącznie elektrycznym można pokonać dystans do 55 km. Ładowanie z gniazdka domowego zajmuje 4 godziny, a ze stacji szybkiego ładowania - 30 minut (do poziomu 80 proc.).
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Ciekawą ofertą jest Volvo V60 Plug-in Hybrid, na zakup którego należy zarezerwować 265 800 zł. Samochód wyposażono w pięciocylindrowy silnik Diesla o pojemności 2,4 litra i mocy 220 KM. Przy tylnej osi znalazł się natomiast silnik elektryczny, który wspomaga układ mocą 68 KM.
Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów - dzięki nim Volvo V60 oferuje 50 km zasięgu w trybie elektrycznym, przyspieszenie do "setki" w czasie 6 sekund i zasięg 900 km w trybie hybrydowym. Producent zapewnia, że zużycie oleju napędowego na każde 100 km wynosi 1,8 litra. Akumulatory mogą być ładowane z gniazdka 230 V.
Audi Q7 etron
Jeszcze więcej niż hybrydowe Volvo kosztuje Audi Q7 etron 3,0 TDI - od 390 900 zł wzwyż. Samochód jest pionierski - jako pierwszy na świecie łączy ładowany z gniazdka akumulator, 3-litrowy silnik TDI, jednostkę elektryczną i stały napęd na wszystkie koła.
Dysponujący mocą 373 KM i momentem obrotowym 700 Nm Q7 etron TDI jest w stanie pokonać w trybie elektrycznym niespełna 60 km, przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,2 s, a w cyklu mieszanym z naładowanymi akumulatorami zużycie paliwa ustalono na 1,8 l/100 km. Prędkościomierz zatrzymuje się na wartości 225 km/h. Co ciekawe, specjalnie dla tego modelu stworzono system zarządzania temperaturą ze zintegrowaną pompą ciepła.
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Kolejnym hybrydowym SUV-em, którego można kupić w Polsce, jest Porsche Cayenne S E-Hybrid. Za jego napęd odpowiada zestaw składający się z silnika spalinowego (333 KM) i elektrycznego (95 KM). Pozwala on na przyspieszenie do "setki" w 5,9 s, osiągnięcie prędkości maksymalnej 243 k/h oraz uzyskanie spalania 3,4 l/100 km.
Samochód może pokonać do 36 km w trybie elektrycznym, a naładowanie baterii ze zwykłego gniazdka zajmuje ok. 3 godzin. Cennik Cayenne S E-Hybrid rozpoczyna się od 408 286 zł.
Range Rover Hybrid
Dość długo, bo od 2014 r., na polskim rynku jest dostępna pierwsza hybryda Land Rovera - model Range Rover Hybrid. Za jego napęd odpowiada zestaw składający się z 3-litrowego Diesla i 35-kilowatowego silnika elektrycznego. Łącznie dają one 340 KM i 700 Nm.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,9 s, a prędkość maksymalna to 218 km/h. Średnio na przejechanie 100 km samochód potrzebuje 6,4 l. Hybrydowy Brytyjczyk jest najdroższym autem w naszym zestawieniu - chętni na jego zakup muszą liczyć się z wydatkiem co najmniej 508 200 zł.
Źródło: Mototarget.pl
ll