Hybryda z fabryczną instalacją LPG. Toyota stawia na oszczędność
Podczas tokijskiego salonu samochodowego jedną z nowości Toyoty jest model JPN Taxi. Samochód, o przeznaczeniu którego wiele mówi nazwa, wprowadza oszczędność na nowy etap. Auto jest już w sprzedaży.
Samochody hybrydowe są oszczędniejsze od swoich konwencjonalnych odpowiedników dzięki współpracy silnika spalinowego z motorem elektrycznym. Niższy apetyt na paliwo zaobserwujemy głównie w mieście, gdzie konieczność częstego wytracania prędkości pozwala na odzyskiwanie energii kinetycznej, bezpowrotnie traconej w konwencjonalnym pojeździe. W praktyce przekłada się to na spalanie niższe o 1-2 l/100 km, a w efekcie w portfelu właściciela pozostaje więcej pieniędzy. A gdyby tak spróbować zastosować w hybrydzie instalację LPG?
Na to pytanie odpowiada właśnie Toyota. Japoński koncern, opracowując taksówkę na Igrzyska Olimpijskie, które odbędą się w Tokio w 2020 roku, zdecydował się na hybrydową jednostkę napędową z fabryczną instalacją LPG. Według producenta samochód spala średnio 5,15 l LPG na 100 km. Średnia cena tego paliwa wynosi obecnie 2,15 zł, co oznacza, że przejechanie Toyotą stu kilometrów kosztowałoby 11,07 zł.
Niski koszt podróżowania nie ma być jedynym atutem JPN Taxi. Samochód zbudowano w taki sposób, by ograniczyć koszty związane z naprawami auta. Zderzaki składają się z trzech części, więc przytarcie go z jednej strony nie będzie pociągało za sobą konieczności wymiany całego elementu.
W Japonii można już zamawiać model JPN Taxi. Auto będzie produkowane w liczbie tysiąca sztuk miesięcznie. Czas pokaże, czy takie konstrukcje staną się popularne.