Trwa ładowanie...

Honda stworzyła sprzęgło E-Clutch. To coś więcej niż quickshifter

W temacie zmiany biegów w motocyklach Honda chadza swoimi własnymi drogami. Ma w swojej ofercie automat, ale teraz przygotowuje coś jeszcze innego - automatyczne sprzęgło E-Clutch, które nie jest typowym quickshifterem, gdyż ma jeszcze jedną bardzo przydatną funkcję.

Honda E-ClutchHonda E-ClutchŹródło: Honda
d3x08xe
d3x08xe

Honda od przeszło 10 lat oferuje dwusprzęgłowy automat. Dziś skrzynię DCT można dostać w pięciu modelach motocykli i dwóch skuterach. Jednak nie każdemu to rozwiązanie przypada do gustu. Choć daje ono możliwość ręcznej zmiany biegów przyciskami na kierownicy, to trudno nazwać to substytutem manuala z quickshifterem. Teraz Honda postanowiła posłuchać tych, którzy chcieli automatycznie obsługiwanego sprzęgła, ale zrobiła to po swojemu, dając coś więcej.

Jestem fanem quickshifterów. Nie przy każdym silniku działają one idealnie (szczególnie na niskich biegach), ale są świetnym rozwiązaniem, nie tylko pomagającym na torze, ale też dającym komfort podczas codziennej jazdy po mieście lub na trasie. Jak one działają? W skrócie - czujnik przy dźwigni zmiany biegów wykrywa ruch i szybko daje sygnał do rozłączenia sprzęgła i odjęcia gazu na czas zmiany przełożenia. W praktyce oznacza to, że biegi zmienia się bez ręcznego wciskania sprzęgła i puszczania gazu. Wygoda i szybkość.

Elektronicznie sterowane sprzęgło E-Clutch Hondy będzie działało podobnie. Podczas jazdy będzie to właśnie quickshifter. Jednak będzie miało też coś, czego mi zawsze brakowało - tak jak w przypadku DCT, tak też tu sprzęgło będzie się automatycznie rozłączało przy zatrzymaniu i łączyło przy ruszaniu. Oznacza to, że w ogóle nie będzie trzeba ręcznie obsługiwać sprzęgła. Jest to zatem pierwszy w historii system umożliwiający płynne ruszanie, zmianę biegów i zatrzymanie bez konieczności obsługi dźwigni sprzęgła przez kierowcę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lexus LM - pokój z ruchomym widokiem

Przy czym, podobnie jak typowych quickshifterach, klamka sprzęgła nadal będzie na swoim miejscu i będzie można je obsługiwać manualnie samemu. Zatem technologicznie to zupełnie inne rozwiązanie niż dwa automatyczne sprzęgła w DCT. Co więcej, automat Hondy jest dość duży, natomiast E-Clutch jest kompaktowym rozwiązaniem, dzięki czemu ma trafiać również do najmniejszych motocykli japońskiej marki, gdzie może zostać docenione przez początkujących motocyklistów (np. tych, którzy jeżdżą modelami 125 cm3 bez kategorii A).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3x08xe
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3x08xe
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj