Honda stworzyła sprzęgło E-Clutch. To coś więcej niż quickshifter
W temacie zmiany biegów w motocyklach Honda chadza swoimi własnymi drogami. Ma w swojej ofercie automat, ale teraz przygotowuje coś jeszcze innego - automatyczne sprzęgło E-Clutch, które nie jest typowym quickshifterem, gdyż ma jeszcze jedną bardzo przydatną funkcję.
Honda od przeszło 10 lat oferuje dwusprzęgłowy automat. Dziś skrzynię DCT można dostać w pięciu modelach motocykli i dwóch skuterach. Jednak nie każdemu to rozwiązanie przypada do gustu. Choć daje ono możliwość ręcznej zmiany biegów przyciskami na kierownicy, to trudno nazwać to substytutem manuala z quickshifterem. Teraz Honda postanowiła posłuchać tych, którzy chcieli automatycznie obsługiwanego sprzęgła, ale zrobiła to po swojemu, dając coś więcej.
Jestem fanem quickshifterów. Nie przy każdym silniku działają one idealnie (szczególnie na niskich biegach), ale są świetnym rozwiązaniem, nie tylko pomagającym na torze, ale też dającym komfort podczas codziennej jazdy po mieście lub na trasie. Jak one działają? W skrócie - czujnik przy dźwigni zmiany biegów wykrywa ruch i szybko daje sygnał do rozłączenia sprzęgła i odjęcia gazu na czas zmiany przełożenia. W praktyce oznacza to, że biegi zmienia się bez ręcznego wciskania sprzęgła i puszczania gazu. Wygoda i szybkość.
Elektronicznie sterowane sprzęgło E-Clutch Hondy będzie działało podobnie. Podczas jazdy będzie to właśnie quickshifter. Jednak będzie miało też coś, czego mi zawsze brakowało - tak jak w przypadku DCT, tak też tu sprzęgło będzie się automatycznie rozłączało przy zatrzymaniu i łączyło przy ruszaniu. Oznacza to, że w ogóle nie będzie trzeba ręcznie obsługiwać sprzęgła. Jest to zatem pierwszy w historii system umożliwiający płynne ruszanie, zmianę biegów i zatrzymanie bez konieczności obsługi dźwigni sprzęgła przez kierowcę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Lexus LM - pokój z ruchomym widokiem
Przy czym, podobnie jak typowych quickshifterach, klamka sprzęgła nadal będzie na swoim miejscu i będzie można je obsługiwać manualnie samemu. Zatem technologicznie to zupełnie inne rozwiązanie niż dwa automatyczne sprzęgła w DCT. Co więcej, automat Hondy jest dość duży, natomiast E-Clutch jest kompaktowym rozwiązaniem, dzięki czemu ma trafiać również do najmniejszych motocykli japońskiej marki, gdzie może zostać docenione przez początkujących motocyklistów (np. tych, którzy jeżdżą modelami 125 cm3 bez kategorii A).