Podobnie jak w poprzedniej generacji Hondy Civic, także najnowszy model japońskiej firmy jest oferowany w wersji hybrydowej.
Od czasu premiery obecnego modelu Civica, który od podstaw został na nowo zaprojektowany, auto wzbudzało kontrowersje. Konstruktorzy postanowili zerwać z wszelkimi stereotypami i zaszokować nowoczesnymi rozwiązaniami. Ósma generacja Civica doczekała się także wersji sedan – równie ciekawej, ale znacznie mniej kontrowersyjnej.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10918/honda-civic-hybrid-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Honda wyraźnie zróżnicowała odmianę cztero- i pięciodrzwiową, co wydaje się być dobrym rozwiązaniem.
Zgodnie z oczekiwaniami Japończycy zdecydowali się na kontynuację produkcji modelu z silnikiem hybrydowym zastępując oferowany dotąd Civic IMA.
Cechy szczególne
Honda Civic Hybryd jest jedyną wersja tego auta, która jest produkowana w Japonii. Pięciodrzwiowe hatchbacki wytwarzane są w Wielkiej Brytanii, a czterodrzwiowy sedan powstaje w Turcji.
Civic sedan nie wygląda już tak odważnie jak wersja 5-cio drzwiowa. O ile jeszcze maska i światła z przodu dodają autu dynamiki, to tył jest już bardziej tradycyjny. Wnętrze utrzymano w konwencji znanej z hatchbacka, czyli z szeregiem wyświetlaczy i odważną ich kolorystyką. Deska rozdzielcza przypomina bardziej konsolę PlayStation, jednak co najważniejsze jest czytelna i funkcjonalna. Obrotomierz, prędkościomierz i wyświetlacz tworzą trzy osobne elementy. W wersji Hybrid auto zostało wzbogacone o wskaźnik ładowania baterii umieszczony po lewej stronie obrotomierza..
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Silnik
W sedanie oferowany jest 140-konny silnik i-VTEC o pojemności 1,8 l. Hybrid został wyposażony w zespół dwóch silników: benzynowego i elektrycznego. Silnik spalinowy o pojemności 1,3 l i mocy 95 KM współpracuje 20-konnym elektrycznym. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10918/honda-civic-hybrid-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W tym wypadku nie ma jednak możliwości użycia do napędu auta jedynie silnika elektrycznego. Jego zadaniem jest wspomaganie jednostki benzynowej, a podczas hamowania lub niewielkiej prędkości pojazdu – doładowania akumulatorów.
Taka kombinacja zapewnia Hondzie nawet niezłe osiągi – 12,1 s od 0 do 100 km/h i przyzwoitą elastyczność. Mniejsze zużycie paliwa zapewnia system stop & go – po każdorazowym zatrzymaniu samochodu (przy wciśniętym pedale hamulca) silnik benzynowy jest wyłączony.
Z silnikiem współpracuje bezstopniowa przekładnia CVT, która wymaga przyzwyczajenia i nieco cierpliwości. Dla lepszej dynamiki jazdy silnik utrzymywany jest na wysokich obrotach, co powoduje jego niezbyt głośnie, ale czasem irytujące „wycie”.
Wrażenia z jazdy
W nowej Hondzie siedzi się wygodnie, na dobrze wyprofilowanych fotelach. Przed oczyma pojawiają się nam znane z wersji pięciodrzwiowej oryginalnie zaprojektowane wskaźniki prędkościomierza, temperatury silnika i poziomu paliwa, które ulokowano tuż pod szybą. Obrotomierz umieszczony jest w tradycyjnym miejscu i można na niego zerkać przez koło kierownicy. Takie rozłożenie wskaźników wymaga chwili przyzwyczajenia, ale na dłuższą metę okazuje się praktyczne i wprowadza pewne urozmaicenie, o co w kompaktach zazwyczaj nie jest łatwo. Trudno nie zauważyć też bardzo starannego wykończenia i dobrej jakości materiałów tapicerskich. Po uruchomieniu silnika i wciśnięciu pedału gazu od razu przekonujemy się o możliwościach tego samochodu. Mimo, że jedziemy hybrydą, auto chętnie przyspiesza, ale trudno go porównywać do modelu z silnikiem 1,8 l, choćby ze względu na bezstopniową skrzynię CVT.
Atutem tego auta jest wielowahaczowe tylne zawieszenie. Po wprowadzeniu belki skrętnej w hatchbacku - co często wytykano Hondzie jako technologiczny krok w tył - w bardziej statecznym sedanie znalazła się konstrukcja dużo precyzyjniej prowadząca koła. Civic skutecznie tłumi większość nierówności i mimo przechyłów nadwozia, pewnie pokonuje zakręty.
Podsumowanie
Hondy Civic Hybrid jest starannie wykończona, posiada przestronne wnętrze, dobre zawieszenie i ekonomiczny silnik. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10918/honda-civic-hybrid-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Japońskie auto zachowuje wszystkie atuty podstawowego modelu, z wyjątkiem pomniejszonego o 25 l bagażnika. Oferuje przy tym bardziej skomplikowaną technologię i wyższą cenę, co z pewnością nie pomoże mu wyjść poza grupę aut niszowych.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Rodzaj silnika | Benz./elektr. |
---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1339 |
Moc maks. silnik benz./el. (KM-obr/min) | 95/20 –6000 |
Maks. moment obr. silnik benz. (Nm-obr/min) Maks. moment obr. silnik el. (Nm-obr/min) | 215/ 4600 103/ 4600 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 12,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 |
Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 41 |
Pojemność bagażnika (l) | 350 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l /100 km) | 3,8/5,8 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 455/175/143 |
Rozstaw osi (cm) | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 |
Cena (zł) | 90 600 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | * | Duża ilość miejsca z przodu i z tyłu, przeciętny bagażnik. |
---|---|---|
Silnik | Dynamiczna jednostka napędowa. | |
Poziom hałasu | * | Poziom hałasu nie jest wysoki nawet przy wyższych obrotach. |
Hamulce | * | 41 metrów to średni wynik w porównaniu do innych aut tego segmentu. |
Zużycie paliwa | Zużycie paliwa na niskim poziomie. | |
Wyposażenie podstawowe | Bogate wyposażenie. |
Wyposażenie seryjne:
Honda Civic Hybrid
| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja automatyczna | S | S - wyposażenie seryjne
Autor: Tomasz Szmandra