Historia Volvo cz. I
None
Gustaw Larson i Assar Gabrielson
Widząc możliwości rozwoju rodzimego rynku Szwedzi zaczęli myśleć o samodzielnej produkcji samochodów. Ojcami tego pomysłu było dwóch ludzi: Gustaw Larson i Assar Gabrielson. Po raz pierwszy rozmowy na temat budowy samochodów rozpoczęto latem 1924r., a już we wrześniu Larson jako odpowiedzialny za projekt i wdrożenie go do produkcji kompletował zespół młodych, zdolnych inżynierów.
OV 4
Pierwszy seryjny samochód wyjechał z fabryk w Gothenburg 14 kwietnia 1927r. Jego oznaczeniem handlowym było OV 4, ale na rynku bardziej znany był pod nazwą Jakob. Pojazd ten wzorowany był na amerykańskich modelach z tamtego okresu. Samochód produkowany był w dwóch wersjach - odkrytej i zamkniętej. Jednostką napędzającą Jakob’a był czterocylindrowy silnik rozwijający moc maksymalną 28 KM i pozwalający na osiągnięcie prędkości 90 km/h.
Volvo Typ 1
Także 1928r. jest znamienny z powodu zainteresowania się producentów samochodami dostawczymi. Pierwszym pojazdem tego typu był Volvo Typ 1 - samochód dostawczy w którym wykorzystano podwozie i układ jezdny od Jakob'a.
PV 650
Oprócz jednostki czterocylindrowej od 1929r. Jakob otrzymał także sześciocylindrowy silnik o pojemności 3000 ccm i mocy 55 KM. Pojazd wyposażony w ten silnik otrzymał symbol PV 651. Symbol ten był pierwszą próbą uszeregowania nazewnictwa w firmie Volvo: PV oznaczało Person Vagn (po szwedzku samochód osobowy), a poszczególne cyfry odpowiednio 6 - liczba cylindrów, 5 - liczba miejsc we wnętrzu, 1- numer serii w jakiej wykonano pojazd.
PV 652
Oprócz jednostki czterocylindrowej od 1929r. Jakob otrzymał także sześciocylindrowy silnik o pojemności 3000 ccm i mocy 55 KM. Pojazd wyposażony w ten silnik otrzymał symbol PV 651. Symbol ten był pierwszą próbą uszeregowania nazewnictwa w firmie Volvo: PV oznaczało Person Vagn (po szwedzku samochód osobowy), a poszczególne cyfry odpowiednio 6 - liczba cylindrów, 5 - liczba miejsc we wnętrzu, 1- numer serii w jakiej wykonano pojazd.
TR 673
Rozwój sieci taksówkowych wykazał zapotrzebowanie na nowy model, który oferowałby więcej miejsca we wnętrzu. Odpowiedzią na tę ofertę była produkcja modelu TR 671 i TR 672 wyposażonego w siedem miejsc. Równocześnie w sierpnia 1930r. w sprzedaży pojawiła się bardziej luksusowa wersja dotychczas sprzedawanego pojazdu oznaczona jako PV 652. Największą nowością techniczną było wyposażenie pojazdu m.in. w hydrauliczny układ hamulcowy.
PV 36 Carioca
Poza aerodynamicznym nadwoziem zaczerpniętym z modelu Venus Bilo, PV 36 Carioca posiadał zasłonięte specjalną obudową koła tylne. Pojazd kandydował do klasy wyższej, gdyż posiadał nie tylko identyczny rozstaw osi jak dotychczas oferowane duże modele (rozstaw wynosił 2950 mm), ale również wyposażony był w dotychczas stosowany sześciocylindrowy silnik o pojemności 3600 ccm.
PV 36 Carioca
Poza aerodynamicznym nadwoziem zaczerpniętym z modelu Venus Bilo, PV 36 Carioca posiadał zasłonięte specjalną obudową koła tylne. Pojazd kandydował do klasy wyższej, gdyż posiadał nie tylko identyczny rozstaw osi jak dotychczas oferowane duże modele (rozstaw wynosił 2950 mm), ale również wyposażony był w dotychczas stosowany sześciocylindrowy silnik o pojemności 3600 ccm.
PV 56
Znacznie większym powodzeniem cieszył się zaprezentowany w 1936r. samochód oznaczony PV 51. Konstrukcyjnie by on bardzo zbliżony do PV36, ale zastosowano w nim klasyczne lampy w kształcie łzy. Samochód ten miał także zmniejszony rozstaw osi do 2880mm. Kolejne modele noszące symbole od 52 do 56 były modernizacjami pierwotnej serii PV51. Produkcję tych pojazdów zakończono w 1945r.
PV 444
Pierwsza prezentacja modelu PV 444 odbyła się podczas salonu samochodowego w Sztokholmie we wrześniu 1944r. Sensacją tej prezentacji był nie tylko fakt, że po raz pierwszy Volvo zaoferowało mały samochód, ale również jego niska cena. PV 444 posiadał mniejszy o 30-40cm rozstaw osi niż dotychczas produkowane wersje Volvo i wyposażony był w silnik o pojemności 1400 ccm.