Historia Morgana

None

Obraz

/ 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

Założona w 1919 roku firma Morgan stała się jedną z legend brytyjskiej motoryzacji. Ważnym wydarzeniem w jej rozwoju był rok 1926, kiedy pojawił się Aero Sport Morgan. Stał się on podstawą dla modelu Grand Prix 1913 / 26, z którego rozwinął się Aero Super Sport. Modele te wykorzystywały chłodzone powietrzem lub cieczą odmiany silników motocyklowych V –Twin. Jednostkę napędową umieszczono przed osią kół przednich.

tb/mw/mw

/ 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

Morgan +4 zadebiutował w 1950 roku i początkowo wykorzystywał silnik o pojemności 1267 ccm. jego produkcja została wstrzymana w 1969 roku i wznowiona w 1985 r. z silnikiem Fiata, a później Rovera.

/ 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

Od 2004 roku dostępna jest obecna wersja Morgana +4. Pod jego maską pracuje czterocylindrowy silnik Forda o mocy 157 KM.

/ 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

Model 4/4 wprowadzono do produkcji w roku 1955. Miał on dużo większą karoserię od proponowanego wcześniej 4-4, (rozstaw osi w serii pierwszej wynosił 234 cm, a w serii drugiej 244 cm), oraz przekonstruowane zawieszenie.

/ 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

Oferowany był z silnikiem 1,2 pochodzącym z zakładów Forda, który rozwijał moc 34 KM lub 40 KM. Produkowano go do roku 1960, a w ciągu pięciu lat wykonano 383 samochody.

/ 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

W roku 2000 zaprezentowano Morgana Aero 8. Jego podwozie nie opierało się na drewnianej konstrukcji jak wcześniejsze samochody tego producenta, ale wykonano je z aluminium. Był to całkowicie nowy model, który wyposażono w silnik BMW V8. Niska masa sprawiała, że Aero 8 z silnikiem o mocy 367 KM uzyskiwało prędkość maksymalną ponad 270 km/h, a jego przyspieszenie do 100 km/h wynosiło 4,5 sekundy.

Interesującą odmianą tej wersji był Morgan AeroMax, który oferowany był jako wersja z charakterystycznym kształtem tylnej partii. Jego produkcja została ograniczona do 100 sztuk.

/ 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

Morgan Roadster w 2004 roku zastąpił model Plus 8. Samochód napędzany był silnikiem V6 Forda. Dzięki obniżeniu masy samochodu do 940 kg jednostka o mocy 223 KM była w stanie rozpędzić samochód do 100 km/h w 4,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosiła 215 km/h.

/ 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

Morgan Roadster w 2004 roku zastąpił model Plus 8.

/ 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

Aero Supersport to propozycja dla tych, którym nie wystarczają osiągi "zwykłego" Morgana.

10 / 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

Samochód w najmocniejszej wersji wyposażony jest w silnik V8 o pojemności 4,8 l i mocy 367 KM. Aero Supersport rozpędza się do 100 km/h w 4.2 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 273 km/h.

11 / 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

Sto lat po premierze pierwszego, trzykołowego samochodu Morgana firma pokusiła się o stworzenie „trójkołowca XXI wieku”. Charakterystycznym rysunkiem przywołuje on na myśl samoloty z II wojny światowej. Również wykończenie wnętrza i zabudowa deski rozdzielczej przywołują na myśl przyrządy z kabiny myśliwca z II wojny. Silnik V-Twin umieszczony przed przednia osią i szprychowe koła przypominają pierwsze konstrukcje firmy.

12 / 12Sportowe legendy Morgana

Obraz
© zdjęcie producenta

Z tą jednak różnicą, że obecnie silnik ten rozwija moc 115KM, a przy lekkiej konstrukcji zapewnia przyspieszenie 0-100 km w czasie 4,5 sek. i prędkość maksymalną zbliżoną do 200 km/h.

tb/mw/mw

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka