Czas poduszkowców
Pomimo ogromnego sukcesu, jaki od pierwszych lat zdobył model 2CV nie zapewnił on należytego prestiżu. Należało skonstruować pojazd duży, luksusowy, mogący stać się nowym „flagowcem” firmy. Model taki, noszący oznaczenie DS-19, zaprezentowano w październiku 1955 podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Prezentacja była dla zwiedzających prawdziwym szokiem. Nie było gazety, która nie wspominała by o nowej erze w dziejach motoryzacji. Uczestnicy prezentacji przyzwyczajeni do kanciastych brył nadwozia z wyodrębnionymi błotnikami i dużymi powierzchniami czołowymi podczas odsłony ujrzeli niski aerodynamiczny kształt. Nadwozie miało wąskie słupki boczne, duże powierzchnie przeszklone, a szyby w drzwiach nie posiadały ramek. Niekonwencjonalnie zbudowane było także nadwozie, gdyż dach nie przenosił obciążeń (wykonano go z tworzyw sztucznych) i pojazd w sensie konstrukcji był kabrioletem z plastikowym dachem. Najwięcej emocji wzbudzał jednak układ jezdny. W miejsce tradycyjnych amortyzatorów, sprężyn, resorów
wmontowano układ hydropneumatyczny. Jest on bardziej skomplikowany niż tradycyjne elementy mechaniczne, ale zapewnia wyższy komfort jazdy, większą stabilność i .. zmianę wysokości pojazdu. Kierowca specjalną dźwignią mógł w DS'ie zmieniać prześwit od 160 do 280 mm. Instalacja hydrauliczna wykorzystywana w zawieszeniu służyła także do zasilania wspomagania kierownicy, układu hamulcowego, sterowania sprzęgłem i skrzynią przekładniową. Ponieważ tak skomplikowana hydraulika „przerastała” jeszcze swą epokę w 1956 pokazano samochód ID 19, o identycznym kształcie, w którym działanie hydrauliki ograniczono wyłącznie do zawieszenia. Niestosownym w innych pojazdach jest także układ świateł, które DS otrzymał w 1967. Podwójne zespolone reflektory miały wewnętrzne światła skręcane (!) razem z kołami kierowanymi. Dzięki temu kierowca miał lepszą widoczność na łuku (szczególnie na wąskich krętych drogach). Tak więc rozwiązanie powszechnie stosowanego dzisiaj doświetlania zakrętów, było znane już trzydzieści lat temu.