Golf VI CUP

None

Obraz

/ 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Podczas prezentacji najnowszego Golfa VI GTI we Wrocławiu mieliśmy okazję jeździć wyścigową wersją szóstej generacji Golfa. Doświadczyć na własnej skórze możliwości tego 211-konnego, o auta jest niezapomnianym przeżyciem.

/ 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Oficjalna prezentacja samochodu odbyła się 2 kwietnia 2009 r. na torze Zandvoort w Holandii. Tam też kończą swoje jazdy wyścigowe Volkswageny Golfy TDI piątej generacji. Auta znane także polskim kibicom zostaną zastąpione trzydziestoma nowymi pojazdami zbudowanymi przez polską firmę z Tarnowa na bazie Golfów VI. VW Racing Polska od początku 2004 r. zbudował ponad dwadzieścia sztuk samochodów Golf V TDI, przeznaczonych do udziału w pucharowych wyścigach, rozgrywanych na torach Polski, Czech oraz Niemiec.

/ 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Kolejna partia sześćdziesięciu pojazdów w specyfikacji wyścigowej trafiła do Holandii, gdzie Golfy V wyposażone w silniki 2.0 TDI o mocy 185 KM rywalizowały o holenderski puchar. Samochody przebudowywane przez VW Racing Polska jeżdżą w wielu krajach, m.in. Anglii, Belgii, Emiratach Arabskich i Hiszpanii oraz wspomnianej już wyżej Holandii.

/ 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Podstawą do dalszych modyfikacji był Golf szóstej generacji, wyposażony w wysokoprężny silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 140 KM. Silnik został zmodyfikowany przez wgranie nowego programu do komputera. Pod maską jest także nowy układ dolotowy i filtr powietrza, a układ wydechowy został skonstruowany od nowa. Efektem tych zabiegów jest wzrost mocy do 211 KM, a momentu obrotowego do 445 Nm. Przez godzinę jazdy po torze auto potrzebuje około trzydzieści litrów.

/ 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Nawet w wielogodzinnych wyścigach ułamki sekund mają często ogromne znaczenie. Aby do minimum skrócić czas potrzebny na zmianę kół, auto wyposażono w specjalny system podnośników pneumatycznych AIRJACKS. Wytrzymałe komponenty są niezwykle lekkie. Cały system zamontowany w samochodzie waży zaledwie cztery kilogramy. Do jego uruchomienia potrzebna jest butla ze sprężonym gazem znajdująca się w pit line. Czas zmiany kół podczas wyścigów wynosi nie więcej niż dziesięć sekund.

/ 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Na świecie już od kilku lat widać trend do wykorzystywania silników wysokoprężnych w sporcie samochodowym. Najwięcej takich aut można spotkać w wyścigach długodystansowych. Auta, w silnikach których płynie olej napędowy wygrywają z silnikami benzynowymi wyścigi serii WTCC, czy 24 godzinny Le Mans.

/ 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

W prezentowanym samochodzie może być zamontowana jedna z dwóch dostępnych skrzyń biegów. W zależności od rodzaju wyścigów auto wyposażone jest w skrzynię manualną z sześcioma przełożeniami oraz 60 procentową blokadą mechanizmu różnicowego lub też sekwencyjny dwusprzęgłowy automat DSG również ze szperą. Druga opcja daje możliwość zmiany biegów przy pomocy łopatek za kierownicą.

/ 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Wnętrze wyścigówki nie przypomina w niczym seryjnego samochodu. Podczas jazd testowych w aucie zamontowane były dwa fotele kubełkowe. Nad dziennikarskimi poczynaniami za kierownicą musiał czuwać profesjonalista z VW Racing Polska. Podczas wyścigu w samochodzie zamontowany jest oczywiście tylko jeden fotel.

/ 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Zmodyfikowane przy użyciu tytanu oraz chromo-molibdenu zawieszenie Golfa VI CUP pozwala na uzyskiwanie o wiele lepszej przyczepności, co oczywiście wiąże się z większymi prędkościami w zakrętach. Auto na wyścigowych oponach typu slick rzeczywiście trzyma się nieprzeciętnie. Na bardzo ciasnym torze we Wrocławiu niektóre łuki udało się pokonać na końcu trzeciego biegu, co oznacza prędkość ponad 120 km/h.

10 / 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Podstawą do dalszych modyfikacji był Golf szóstej generacji, wyposażony w wysokoprężny silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 140 KM. Silnik został zmodyfikowany przez wgranie nowego programu do komputera. Pod maską jest także nowy układ dolotowy i filtr powietrza, a układ wydechowy został skonstruowany od nowa. Efektem tych zabiegów jest wzrost mocy do 211 KM, a momentu obrotowego do 445 Nm. Przez godzinę jazdy po torze auto potrzebuje około trzydzieści litrów.

11 / 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

VW Racing Polska wystawia swoje najnowsze dzieło w całorocznych zmaganiach, jakie odbywają się na arenie Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Start pierwszej eliminacji odbędzie się już w najbliższy weekend (9 - 10 maja) na Węgrzech na torze Hungaroring. Decyzja o zbudowaniu tego auta zapadła całkiem niedawno wspólnie z przedstawicielem Volkswagena w Polsce, firmą Kulczyk Tradex.

12 / 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Golf VI CUP w porównaniu ze swoją cywilną wersją waży o trzysta kilogramów mniej. Karoseria została przebudowana nie tylko pod względem aerodynamicznym, ale także pod kątem walki z każdym dodatkowym kilogramem na pokładzie. Większość elementów zewnętrznych takich jak: drzwi, maska, tylna klapa, błotniki wykonano z materiałów kompozytowych.

13 / 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Slicki firmy Dunlop zakładane są na obręcze z lekkich stopów w rozmiarze 18x8,5 cala. Nowy system hamulców potrafi dosłownie wryć Golfa w asfalt w miejscu. To zasługa technologii pływających tarczy hamulcowych o średnicy 355 milimetrów, sześciotłoczkowych zacisków oraz odporności na temperatury, sięgającej nawet 600 st. C.

14 / 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Slicki firmy Dunlop zakładane są na obręcze z lekkich stopów w rozmiarze 18x8,5 cala. Nowy system hamulców potrafi dosłownie wryć Golfa w asfalt w miejscu. To zasługa technologii pływających tarczy hamulcowych o średnicy 355 milimetrów, sześciotłoczkowych zacisków oraz odporności na temperatury, sięgającej nawet 600 st. C.

15 / 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

Golf VI CUP w porównaniu ze swoją cywilną wersją waży o trzysta kilogramów mniej. Karoseria została przebudowana nie tylko pod względem aerodynamicznym, ale także pod kątem walki z każdym dodatkowym kilogramem na pokładzie. Większość elementów zewnętrznych takich jak: drzwi, maska, tylna klapa, błotniki wykonano z materiałów kompozytowych.

16 / 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański

17 / 17Niemiecka wyścigówka po polsku

Obraz
© Mikołaj Urbański
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne