Gierkówka ma 40 lat
Droga na żądanie pierwszego sekretarza?
W październiku 1976 roku ukończono trasę, która miała stanowić zarzewie do budowy sieci autostrad. W ciągu czterech lat wybudowano 281 km dwupasmowej trasy, co nawet dziś byłoby bardzo dobrym wynikiem.
W październiku 1976 roku ukończono trasę, która miała stanowić zarzewie do budowy sieci autostrad. W ciągu czterech lat wybudowano 281 km dwupasmowej trasy, co nawet dziś byłoby bardzo dobrym wynikiem.
Decyzję o budowie pomiędzy Katowicami i Warszawą drogi, pozwalającej na rozwijanie wyższych prędkości, podjąć miał sam Edward Gierek, ówczesny pierwszy sekretarz PZPR. Oficjalnie takie polecenie wydało Prezydium Rządu. Legenda głosi, że będący u steru partii Gierek chciał w ten sposób skrócić sobie dojazd ze stolicy do Katowic, gdzie mieszkał, a także do Ustronia, w którym miał willę. Za taką interpretacją powodów budowy tzw. gierkówki przemawia fakt, że niedługo po jej zakończeniu rozpoczęto realizację drogi Tychy-Cieszyn, dającej dogodny dojazd w okolice Ustronia.