Trwa ładowanie...

Garbus ze Szwecji

Garbus ze Szwecji
d2gmtq1
d2gmtq1

Volvo PV444 - co kryje się pod tym tajemniczym oznaczeniem? PV to: Person Vagnar (samochód osobowy), 444 to 4 cylindry, 40KM i 4 osoby. Tak oto przedstawiał się pomysł Volvo na popularny i nowoczesny samochód, który zmotoryzował Szwecję w latach 40' i 50'.

(fot. Tomek Bednarz)
Źródło: (fot. Tomek Bednarz)

Realizacją projektu zajmowali się Erik Jern i Helmer Pettersson. Auto po raz pierwszy publicznie zaprezentowano w 1944 roku. Jednak z powodu trwającej wojny i braków materiałowych jego produkcję rozpoczęto dopiero w roku 1947. Początkowo auto posiadało silnik o pojemności 1414 cm3 i mocy 40KM. Napęd przenoszony był poprzez 3-biegową skrzynię, oczywiście na koła tylne.

* GALERIA ZDJĘĆ * Pierwsze serie nie posiadały ogrzewania, co bardzo dziwi z uwagi na chłodny, szwedzki klimat. Wkrótce jednak tę wadę usunięto i samochód był dostępny z termostatycznie regulowanym ogrzewaniem. Wycieraczki auta nie posiadały silniczka elektrycznego, napędzane były podciśnieniem z kolektora dolotowego - przy dodawaniu gazu poruszały się wyjątkowo wolno. Z czasem w PV 444 zastosowano nową jednostkę napędową o pojemności 1583 cm3 i mocy 60KM.

d2gmtq1

Zobacz film o legendarnym garbusie ze Szwecji!

Czytaj dalej
W 1953 roku Volvo pokazało model oznaczony symbolem PV445. Było to kombi, zwane także Duett.

(fot. Tomek Bednarz)
Źródło: (fot. Tomek Bednarz)

Największą popularnością cieszył się jednak dwudrzwiowy "garbus". Tu należy zauważyć podobieństwo stylistyczne do radzieckiej Pobiedy, a jednocześnie do naszej polskiej Warszawy M-20. Szwedzki garbus był mniejszy i znacznie lżejszy, ot taka Warszawa Coupe.

Oczywiście podobieństwo spowodowane było wzorowaniem się ówczesnych, europejskich konstruktorów na autach amerykańskich, gdzie "garbate" Chevrolety oraz Buicki budowane były jeszcze pod koniec lat 30'. Istniał już wtedy także VW Käfer (Garbus), stylistycznie naśladujący rewolucyjnego Chryslera Airflow z 1934 roku. Słowem, "garbate" auta były w latach 40' w USA i 50' w Europie bardzo popularne. Wspomnieć tu jeszcze można o innych "garbusach", jak Citroen 2CV, Peugeot 203, Renault 4CV czy Saab 92.

(fot. Tomek Bednarz)
Źródło: (fot. Tomek Bednarz)

Produkcję PV444 zakończono w roku 1958. Zmodernizowany i nieco zmieniony, nadal był wytwarzany pod oznaczeniem PV544. Na początku lat 60' otrzymał silnik o pojemności 1778 cm3.

* GALERIA ZDJĘĆ * W swej najmocniejszej wersji osiągał moc 90KM. Ostatnie PV544 zjechało z taśm montażowych w 1965 roku. Jeszcze przez 4 lata produkowano wersję kombi. W ciągu blisko 25 lat wyprodukowano ponad 530 tys. aut serii PV.

Tomek Bednarz

d2gmtq1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2gmtq1
Więcej tematów