WAŻNE
TERAZ

Szef KOWR z PSL spotykał się z założycielem Dawtony tuż przed wybuchem afery CPK

Foteliki pod lupą ADAC

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Po kilkumiesięcznej przerwie wracamy do tematu fotelików dziecięcych i ich bezpieczeństwa. Niemiecki automobilklub ADAC przedstawił właśnie najnowsze dane z testów 22 dziecięcych siedzisk - nowości 2010 roku. Z raportu wyłaniają się zarówno pozytywne jak i negatywne wnioski.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Ku ogólnemu zadowoleniu ADAC przytacza następujący argument. W szerokiej ofercie fotelików znalazł się przynajmniej jeden, który otrzymał notę "dobrą", niezależnie od klasy wiekowej, z grupy siedzisk przeznaczonych dla dzieci do 12 lat. Niestety żaden z 22 przetestowanych fotelików nie otrzymał oceny "bardzo dobrej". W zdecydowanej większości przypadków nadal są duże uchybienia konstrukcyjne, jeśli chodzi o wytrzymałość przy uderzeniach bocznych.

Łącznie 14 siedzisk dla niemowlaków, małych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, zdołało otrzymać pozytywną notę "dobry". Najlepszymi fotelikami uznano: Maxi Cosi Pebble+Family Fix (klasa do 13 kilogramów) oraz Kiddy Energy Pro (klasa do 18 kilogramów). Oba siedziska są bardzo łatwe do zamontowania, a w kategorii "obsługa" otrzymały najwyższe wyróżnienie.

Obraz
© (fot. Jupiterimages)

Trzy produkty - Casualplay PrimaFix (klasa do 10 kilogramów), Safety 1st Tro Safe+ (klasa 9-36 kilogramów), Chicco Key 2-3 Ultrafix (klasa 15-36 kilogramów) - otrzymały w konsekwencji notę tylko "wystarczającą". Te foteliki słabo spisały się podczas prób zderzeniowych w bok pojazdu. W przypadku modeli firm Casualplay i Chicco stwierdzono, że przy bocznym uderzeniu w trakcie testu głowa manekina nie została należycie ochroniona przez ściany fotelików i uderzyła sporą siłą w drzwi samochodu. A to w praktyce oznaczałoby poważne urazy głowy dziecka. Dodatkowo Casualplay ma niezbyt przemyślaną konstrukcję oparcia, które aby właściwie dopasować, trzeba wyginać w stronę oparcia tylnej kanapy samochodu mniej lub bardziej, w zależności od wagi dziecka. Technicy ADAC zauważyli także, że dodatkowe mocowanie przy ochraniaczu głowy, jest również skomplikowane w codziennym użytkowaniu i nie do końca sprawdza się w
praktyce. W przypadku modelu Safety 1st Tri Safe+, przeznaczonego dla dzieci w wieku od około 1 roku do 12 lat, stwierdzono zbyt wąsko skrojone partie fotelika w obrębie ramion. Jest niepraktyczne i niewygodne dla większych dzieci. Jeśli z kolei wyjąć boczne ochraniacze, wówczas fotelik nie zapewnia dziecku żadnej ochrony przy uderzeniach bocznych.

Jak pokazały testy ADAC, niestety nadal duża grupa producentów nie przykłada się do zwiększenia bezpieczeństwa w przypadku bocznych kolizji. Trzeba tutaj dodać, że jest to jedno z ważniejszych kryteriów, które powinno decydować o wyborze właściwego fotelika. Tym bardziej, że nawet licznie występujące kurtynowe poduszki, mają zbyt ograniczony zasięg, by skutecznie ochronić małych pasażerów w takiej sytuacji.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy