*Choć w młodości nie cieszył się zainteresowaniem, teraz „amerykańskie” nadwozie Forda Scorpio wyróżnia go z tłumu. A ponadto wóz to obszerny i komfortowy za nieduże pieniądze. *
Historia modelu Forda Scorpio sięga połowy lat 80., kiedy pojawił się na rynku, zastępując model Granada. W 1990 r. Scorpio przeszedł drobną kurację odmładzającą. Wersja, o której piszemy pojawiła się na rynku 1994 r.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9796/ford-scorpio-1-b.jpeg',500,330) ) |
| --- | Nowe, opływowe nadwozie miało dość awangardową linię i nawiązywało wyglądem do samochodów amerykańskich. Oferowane było w dwóch odmianach – sedan i kombi.
Wnętrze auta jest obszerne i wygodne. Miękkie fotele przednie dobrze trzymają na boki. Kokpit wydaje się trochę mało uporządkowany, ale prędkościomierz i obrotomierz są widoczne i czytelne. Włącznik świateł awaryjnych umieszczony został na kolumnie kierownicy, co przy pewnym ustawieniu jej koła może utrudniać do niego dostęp. Niezbyt łatwe jest też sięganie przez kierowcę do kieszeni w drzwiach z powodu wystającego podłokietnika, na którym umieszczone są przyciski do sterowania oknami. Materiały wykończeniowe (w droższych wersjach okleina drewnopodobna) są dobrej jakości, choć nie zawsze solidnie spasowane.
Z tyłu w Scorpio siedzi się wygodnie, z dobrym podparciem ud, sporo jest miejsca na nogi. Drzwi otwierają się szeroko. Bagażnik sedana ma pojemność 465 l. Zbyt mało uchyla się pokrywa i sięgając głębiej przy załadunku przedmiotów, można uderzyć głową w pokrywę. W kombi bagażnik ma objętość 550 l, a po złożeniu tylnych oparć istnieje możliwość przewożenia przedmiotów o długości ponad 2 m.
Zawieszenie w Scorpio jest za sprężyste jak na komfortową limuzynę. Z przodu na kolumnach McPhersona, wahaczach poprzecznych i amortyzatorach gazowych, z tyłu na wahaczach skośnych, sprężynach śrubowych i amortyzatorach gazowych. Krótkie nierówności potrafią czasami wywoływać wstrząsy. Samochód ma bardzo precyzyjny układ kierowniczy. W ciasnych zakrętach zachowuje się pewnie, podążając za promieniem skrętu.
Silniki
Ford Scorpio, z napędem na tylne koła, oferowany był z kilkoma silnikami benzynowymi do wyboru. Najmniejszy ma pojemność 2 l i moc 115 KM lub 136 w wersji szesnastozaworowej. Kolejny to 2,3 l o mocy 147 KM. Największy, sześciocylindrowy z pojemności 2,9 l rozwija moc 150 KM lub 207 KM (24V). | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9796/ford-scorpio-2-b.jpeg',500,329) ) |
| --- | Samochód z silnikiem w tej wersji ma już sportowe osiągi, uzyskując przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9 sekund. Uznaniem wśród użytkowników cieszył się diesel o pojemności 2,5 l i mocy 125 KM (do 1996 r. moc 115 KM).
Wszystkie silniki Scorpio uznawane są za jednostki trwałe, szczycące się dużymi przebiegami, ale nie są wolne od drobnych usterek. Do najczęściej wymienianych kłopotów należy zaliczyć nierówną pracę na biegu jałowym, wycieki oleju, pękanie plastikowych kolektorów (2.0 16V), uszkodzenia pompy paliwa, przepalanie się uszczelek pod głowicą i awarie turbosprężarek w dieslach.
ZAPRASZAMY DO GALERII FORDA
Eksploatacja
Można powiedzieć, że Ford Scorpio drugiej generacji to model zmieniony w stosunku do poprzednika w granicach 70 proc. Z „pierwszej generacji” pozostało m.in. podwozie, kabina pasażerska, drzwi, rozstaw osi.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9796/ford-scorpio-3-b.jpeg',500,330) ) |
| --- | Scorpio drugiej generacji jest lepiej zabezpieczony przed korozją. W autach bezwypadkowych trudno trafić na ogniska rdzy. Podwozie dobrze znosi jazdę po polskich drogach, natomiast gorzej na nie reaguje system ABS i ulega awariom. Wśród usterek wymienia się nieszczelności układu chłodzenia, defekty uszczelniacza tylnego skrzyni biegów, zużywanie się przewodów hamulcowych, awarie elektroniki.
Silniki Forda dobrze współpracują z system zasilania gazem. Dlatego spora grupa użytkowników Scorpio, głównie z powodów dużego zużycia paliwa, ma zainstalowany w autach gaz.
Ford Scorpio w latach swojej świetności nie odniósł planowanego przez producenta sukcesu. Był przyjęty chłodno i budził mieszane odczucia estetyczne. Większość oferowanych u nas używanych modeli pochodzi z prywatnego importu. Są to samochody z dużymi przebiegami i często powypadkowe. Jeżeli już jednak uda się trafić na dobry egzemplarz, to za stosunkowo niewielkie pieniądze otrzymuje się duży, komfortowy samochód klasy wyższej z bogatym wyposażeniem podstawowym. Nie ma też problemu z częściami zamiennymi w przystępnych cenach.
Wady:
- paliwożerne silniki,
- drobne awarie,
- sporo aut powypadkowych,
- trudno sprzedać.
Zalety:
- obszerne wnętrze,
- komfort podróżowania,
- łatwy dostępność części zamiennych,
- trudno sprzedać.
Historia modelu
1994 – odmłodzenie modelu – nowe nadwozie, zmiany w środku,
1999 – zakończenie produkcji
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 2.0 | 6,5-11,0 | 8,0-15,5 | 10,6-13,6 | 12,8-15,5 | 16,2-18,1 |
| 2,9 | - | 7,9-13,6 | 13,2-15,8 | 14,3-17,4 | - |
| 2.5 TD | 6,6-10,5 | 9,4-11,9 | 10,9-12,9 | 11,3-17,9 | 13,5-22,7 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Wybrane dane techniczne*
| Silnik | 2.0 | 2.0 16V | 2.9 V6 | 2.9 V6 24V | 2.5 TD |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cmł) | 1998 | 1998 | 2935 | 2935 | 2500 |
| Moc (KM/obr./min.) | 116/5500 | 136/6300 | 150/5500 | 207/6000 | 116/4200 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 167/2500 | 175/4200 | 229/3500 | 281/4200 | 270/2200 |
| Prędkość maks. s/k (km/h) | 193/187 | 207/200 | 200/196 | 225/215 | 193/187 |
| Przyspieszenie 0-100 km s/k (s) | 12,7/13,1 | 11,1/11,4 | 11,0/11,5 | 9,0/9,2 | 11,9/12,2 |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 6,5/8,0/11,4 | 6,7/8,3/11,8 | 8,0/9,7/15,6 | 8,2/9,9/14,5 | 6,0/7,7/10,4 |
| Opony | 195/65 HR15; 205/60 VR15; 215/60 VR 15 | 205/60 R16; 225/50 ZR16 | 195/65 HR15; 205/60 VR15 | | |
| Zbiornik paliwa (l) | 70 | | | | |
| Objętość bagażnika s/k (dmł) | 465/550 | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 277 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 148/149,5 | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 10,4 | | | | |
| Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 482,5/176/140 | | | | |
| Masa własna s/k (kg) | 1440/1495 | 1490/1540 | 1545/1590 | 1545/1595 | |
| Masa całkowita s/k (kg) | 1990/2115 | 2080/2200 | 2080/2200 | 2080/2200 | | s – sedan k – kombi * dane producenta z 1996 r.
Autor: Jerzy Kozierkiewicz