| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11997/ranger-01.jpeg',500,375) ) |
| --- | Samochody typu pick-up posiadają grono swoich zagorzałych zwolenników. Najnowszą ofertę w tym segmencie przedstawił Ford, którego model ma podbić serca nie tylko przedsiębiorców.
Moda na pick-up’y przywędrowała do Europy z USA, ale w ostatnich latach także w Polsce systematycznie rośnie liczba takich pojazdów, choć w tym przypadku chodzi raczej o przepisy niż o modę.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11997/ranger-02.jpeg',500,375) ) |
| --- | Nie bez znaczenia jest bowiem fakt, że kupując tego typu auto na firmę można odliczyć cały podatek VAT.
Na naszym rynku najpopularniejszymi modelami tego segmentu były dotychczas takie auta jak Mitsubishi L200, Toyota Hi-lux czy Nissan Navara. Teraz przybędzie im rywal w postaci Rangera, który produkuje fabryka Forda i Mazdy w Tajlandii.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11997/ranger-03.jpeg',500,375) ) |
| --- | Z zewnątrz uwagę zwraca potężna maska silnika, duża krata wlotu powietrza, dzielony przedni zderzak z wbudowanymi światłami przeciwmgielnymi oraz wydatne nadkola, które pomagają lepiej chronić nadwozie przed drobnymi uszkodzeniami.
Tył auta został zdominowany przez skrzynię ładunkową o wysokich ścianach bocznych i otwieranej tylnej burcie. Skrzynia Forda ma pojemność 1266 l i może transportować ładunek o masie jednej tony.
Ranger produkowany jest w trzech odmianach nadwozia: z krótką kabiną (wersja 2-osobowa), przedłużoną (4-osobowa) i podwójną (5-osobowa).
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11997/ranger-04.jpeg',500,375) ) |
| --- | Najtańszy model z krótką kabiną w wersji XL kosztuje 72 tys. zł netto. W seryjnym wyposażeniu znalazły się m.in. dwie poduszki powietrzne, ABS oraz radio z odtwarzaczem CD i MP3.
Wersja XL z przedłużoną kabiną kosztuje 82 tys. zł, a z podwójną - 90 tys. zł. Tylko w 5-osobowej odmianie dostępne są lepiej wyposażone wersje XLT za 101,5 tys. zł oraz Limited za 109,5 tys. zł netto.
W tym przypadku otrzymamy w standardzie m.in. boczne poduszki, klimatyzację, skórzaną kierownicę i gałkę skrzyni biegów, welurową lub skórzaną tapicerkę, chromowaną kratę wlotu powietrza, światła przeciwmgielne, zmieniarkę na 6 płyt CD, dodatkowe głośniki oraz felgi aluminiowe.
W wersji Limited dodatkowo montowany jest zestaw wskaźników terenowych z kompasem i przechyłomierzem oraz czujnik cofania. Natomiast za 2 tys. zł możemy dokupić hak holowniczy, który umożliwia holowanie przyczepy bez hamulców o masie 750 kg lub z hamulcami o masie do 3 ton.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11997/ranger-05.jpeg',500,375) ) |
| --- | *Silnik *
Do napędu Forda służy nowy, 2,5-litrowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi z układem wtryskowym common rail i turbosprężarką o zmiennej geometrii (VGT). Jednostka generuje moc 143 KM i moment obrotowy 330 Nm przy 1800 obr./min. Dodatkowo, system VGT pozwolił zredukować do minimum zjawisko tzw. „turbodziury”.
Poprzedni model posiadał nieco gorsze parametry, a przy tym zużywał więcej paliwa i był znacznie głośniejszy.
Standardowo montowaną skrzynią biegów jest 5-biegowa przekładnia Durashift. W przyszłości ofertę uzupełni automatyczna skrzynia biegów, ale na razie producent nie podał terminu wprowadzenia jej na rynek, podobnie jak drugiego, mocniejszego silnika.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11997/ranger-06.jpeg',375,500) ) |
| --- | *Wrażenia z jazdy *
Z uwagi na użytkowy charakter auta, wnętrze zaprojektowano raczej skromnie. Najważniejsza jest tu przecież ergonomia. W odróżnieniu od poprzednika, fotele mają szersze oparcia oraz większe zagłówki. Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje teraz wyświetlacz, na którym kierowca może odczytywać najistotniejsze parametry dotyczące pracy samochodu.
Centralna konsola jest wykończona w atrakcyjnym srebrnym odcieniu, a lśniące chromowane akcenty ozdobne pojawiają się także na zespole wskaźników, kratkach nawiewu wentylacji, uchwycie dźwigni zmiany biegów, przyciskach sterowania podnoszeniem szyb oraz na wewnętrznych klamkach drzwi.
W kabinie znajdziemy sporo praktycznych schowków, w tym także specjalną wysuwaną z deski rozdzielczej szufladę na dokumenty.
Kierowca Rangera siedzi dość wysoko, podobnie jak w klasycznej terenówce lub samochodzie dostawczym.
Auto dobrze trzyma się drogi, a tylny napęd w zupełności wystarczy na asfaltowej szosie. Kiedy jednak pogorszą się warunki pogodowe, lub zjedziemy na leśny szlak, to warto przełączyć napęd na 4x4.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11997/ranger-07.jpeg',500,375) ) |
| --- | Z trudniejszym terenem (zwłaszcza przy szosowych oponach) radzimy uważać, ale Ford bez problemu daje sobie radę na nierównych, szutrowych i zaśnieżonych trasach. Nawet znacznym przy obciążeniu pojazdu doskonale sprawdza się zawieszenie (dwa wahacze i drążki skrętne z przodu, resory piórowe z tyłu).
Według danych producenta głębokość brodzenia Rangera wynosi 45 cm, prześwit 20,5 cm, kąt natarcia 32 stopnie, kąt zejścia 21 stopni, a kąt przechyłu bocznego 29 stopni.
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11997/ranger-08.jpeg',500,375) ) |
| --- | Na polskim rynku Ford Ranger dostępny będzie wyłącznie z napędem na cztery koła.
Auto stanowi interesującą propozycję nie tylko dla właścicieli firm, ale także dla aktywnych globtroterów, którym skrzynia ładunkowa przyda się do transportu namiotu, sprzętu alpinistycznego, deski surfingowej lub zestawu do nurkowania. Za 7,5 tys. zł netto można dodatkowo zamówić zabudowę typu hard-top.
Nie licząc indywidualnego importu, poprzednia wersja Rangera nie była sprzedawana w Polsce, stąd pojazd ten jest u nas rzadko spotykany. Mimo to, Ford Polska chce sprzedać w tym roku około 300 sztuk tego modelu.
Typ silnika | Rzędowy, turbodiesel |
---|---|
Ilość cylindrów/ zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2499 |
Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 143/3500 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 330/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 17,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | b.d. |
Zużycie paliwa – średnie (l/100 km) | 8,9 |
Długość (cm) | 507,7 |
Rozstaw osi (cm) | 300,0 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 |
Ładowność (kg) | 1075 |
Opony | 245/70 R16 |
Wybrane wyposażenie Ford Ranger 2.5 Duratorq TDCi Limited:
| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Klimatyzacja | S |
| Światła przeciwmgielne | S |
| Czujnik cofania | S |
| Hak holowniczy | 2000 zł |
| Skórzana tapicerka | S |
| Radioodtwarzacz z CD/MP3 | S |
S – wyposażenie seryjne
Autor: Tomasz Szmandra