| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/229/mondeo-st-przod.jpg',600,420) ) |
| --- | Wprowadzenie na rynek Focusa ST170 i Mondeo ST220 ma na celu przyciągnięcie do salonów Forda klientów szukających mocniejszych wrażeń. Coraz więcej kierowców, zwłaszcza tych młodych, oczekuje po samochodzie czegoś więcej niż komfortu, funkcjonalności i dobrych właściwości jezdnych.
Kierowcy chcą czuć adrenalinę! Czy Ford Mondeo ST potrafi ją wyzwolić?
Wyświetl osiągi
Wyświetl parametry silnika
Wyświetl dane dotyczące zawieszenia
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/gif/229/mondeo-st-silnik.gif',482,557) ) |
| --- | Najważniejsza jest moc! Fordowi Mondeo ST220 ma 226 KM (166 kW) przy 6,150 obr/min. Maksymalna wartość momentu obrotowego to 280 Nm przy 4,900 obr/min. Takie parametry zapewnia sześciocylindrowa wersja 3. litrowego silnika Duratec. Jego głowica jest wykonana ze stopu aluminium. Zrezygnowano z wałka wyrównoważającego,. Wystarczyło zastosowanie odpowiedniej ilości przeciwciężarów wału korbowego, które zapewniają prostszy sposób wyrównoważenia pracy silnika. Ze względu na wyraźnie sportowy charakter, silnik Duratec ST V6 został wyposażony w bardziej wydajny układ chłodzenia. Niezbędne stało się także zainstalowanie chłodnicy oleju. Silnik Duratec V6 otrzymał podwójny układ wydechowy.
Wszystko to razem rozpędza Forda Mondeo ST220 od zera do 100-km/h w 7,1 sekundy i zapewnia maksymalną prędkość 243 km/h.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/229/mondeo-st-tyl.jpg',600,350) ) |
| --- | Konstruktorzy musieli dostosować układ napędowy napędzający przednie koła do zmienionej geometrii zawieszenia obniżonego o 15 mm. Wersje 4- i 5-drzwiowe Forda Mondeo ST220 mają tylne zawieszenie wielowahaczowe. Położenie każdego z kół jest ustalane za pomocą czterech elementów - dwóch dolnych wahaczy poprzecznych, jednego wahacza wzdłużnego oraz kolumny zawieszenia. W tylnym zawieszeniu wersji kombi Forda Mondeo ST220 zastosowano układ z wzdłużnym płaskim wahaczem ustalającym, podwójnymi wahaczami trójkątnymi oraz podwójnymi drążkami poprzecznymi. Automatycznie działający mechanizm samopoziomujący tylne zawieszenie jest dostępny w wyposażeniu seryjnym.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/229/mondeo-st-kombi.jpg',600,347) ) |
| --- | Obręcze kół z lekkiego stopu mają wymiary 18x7 cali. Ich szprychy mają umożliwić skuteczniejsze chłodzenie tarcz hamulcowych we wszystkich czterech kołach. w wyposażeniu fabrycznym montowane są opony o wymiarach 225/40R18. W sezonie jesienno-zimowym producent zaleca zakładanie opon zimowych o tych samych rozmiarach.
Układ kierowniczy Forda Mondeo ST220 ma krótsze przełożenie zębatej przekładni kierowniczej, dzięki czemu samochód szybciej reaguje na ruchy kierownicy. Również szybciej i skuteczniej reagują hamulce. Dopomóc kierowcy w posługiwaniu się zarówno kierownicą, jak i hamulcami mają standardowo instalowane systemy ABS oraz ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy). Z przodu tarcze wentylowane mają średnicę 300 mm, w tylnych kołach zastosowano zwykłe, niewentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 280 mm. Droga hamowania z prędkości 100 km/h do całkowitego zatrzymania wynosi 37 m.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/229/mondeo-st-wnetrze.jpg',600,385) ) |
| --- | Wygląd zewnętrzny i zewnętrzny Forda Mondeo ST220 ma zapowiadać emocje płynące z jazdy. Samochód jest niemal niezauważalnie niższy (tylko 15 mm), lecz spojler boczny biegnący przez całą długość pojazdu wizualnie go obniża. Sportowego charakteru dodają też szesnastoszprychowe, osiemnastocalowe felgi i dwie końcówki rur wydechowych.
W środku przekonujemy się, że Mondeo ST220 to w istocie samochód luksusowy, któremu przydano mocy i sportowego charakteru. Pokryte skórą sportowe przednie fotele Recaro, specjalne wykończenie deski rozdzielczej, elegancja detali.
Wnętrze dobrze charakteryzuje przeznaczenie tego samochodu – luksusowej zabawki, która prócz komfortu i prestiżu ma właścicielowi przysporzyć emocji. Importer deklaruje, że Mondeo ST220 jest przeznaczony dla kadry zarządzającej i dobrze opłacanych specjalistów. Biorąc pod uwagę fakt, że samochód będzie oferowany we wszystkich wersjach nadwozia, można oczekiwać sporego zainteresowania prezesów pragnących zapłacić 122,5 tys za taką właśnie ciężarówkę.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/229/focus-st+mondeo-st.jpg',681,376) ) |
| --- | Przeczytaj też o Fordzie Focusie ST170