Kuga pochodzi od efektownego pojazdu koncepcyjnego iosisX, który został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego Paryż 2006. John Fleming, prezes i dyrektor zarządzający firmy, potwierdził wtedy plany Ford of Europe opracowania samochodu produkcyjnego zainspirowanego pojazdem koncepcyjnym iosisX i wprowadzenia go do sprzedaży w ciągu dwóch lat.
Ford Kuga - wideorelacja z premiery
Przedstawiając na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2007 r. model przedpremierowy firma Ford zademonstrowała, że zobowiązanie to zostanie wkrótce zrealizowane. Ponieważ nowy pojazd ma duże znaczenie dla kierunku rozwoju przyjętego przez Ford of Europe, otrzymał on własną nazwę; narodził się Ford Kuga, który dołączy do oferty Ford of Europe w pierwszej połowie 2008 r.
Ford Kuga jest dostępny w starannie dobranej palecie kolorów nadwozia. Specjalnie opracowany, zupełnie nowy kolor metaliczny (Chill) jest dostępny dla obydwu serii Forda Kuga. W nawiązaniu do swoich korzeni w pojeździe koncepcyjnym iosisX produkcyjny Ford Kuga jest oferowany w dwóch odcieniach bieli: zwykłym Frozen White i nowym metalicznym Electric White. Kolor ten został przedstawiony na samochodzie koncepcyjnym iosisX i przedprodukcyjnym Fordzie Kuga pokazanym we Frankfurcie. Ford Kuga jest pierwszym modelem produkcyjnym Ford of Europe, w którym zastosowano kolor Electric White, wymagający specjalnej metody nanoszenia.
Nadwozie Forda Kuga zawiera wiele praktycznych rozwiązań, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Specjalna konstrukcja drzwi tyłu nadwozia zapewnia maksimum wygody dzięki oddzielnemu dostępowi za pomocą mikroprzełączników do samej górnej części lub jednocześnie do obydwu części.
Materiały wybrane do wnętrza Forda Kuga również świadczą o bliskim związku z iosisX. Przyciągające wzrok wnętrze pojazdu z delikatną skórą i błyszczącymi elementami wykończenia w kluczowych miejscach, po raz pierwszy zaprezentowane w samochodzie koncepcyjnym iosisX w kolorze Piano White, teraz dostępne jest w różnych odcieniach w zależności od wybranej serii. Dopasowane kolorystycznie detale wnętrza i zintegrowane kolory tapicerki podkreślają elementy wykończenia zestawu wskaźników i drzwi, tworząc jednolity wygląd wysokiej jakości sportowego wzornictwa.
Kuga mieści wygodne i przestronne siedzenia dla maksymalnie pięciu dorosłych osób. Siedzenia w drugim rzędzie są dzielone w stosunku 60:40. Można je złożyć całkowicie płasko, aby zwiększyć dostępną przestrzeń ładunkową. Pod drugim rzędem siedzeń znajdują się wygodne schowki, kolejny schowek podzielony na praktyczne przegrody umieszczono pod podłogą bagażnika.
Dolna krawędź otworu bagażnika na wysokości 758 mm ułatwia załadunek ciężkich przedmiotów do samochodu. Pojemność przestrzeni bagażowej Forda Kuga wynosi 1355 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, natomiast pojemność bagażnika przy rozłożonej tylnej kanapie to 360 litrów.
Ford Kuga jest dostępny dla klientów w dwóch wersjach: Trend i Titanium. Zostały one opracowane tak, aby dać klientom wybór pomiędzy dobrze wyposażoną, kolorową, wersją jaką jest seria Trend, a nowoczesną wersją Titanium utrzymaną w stylu "techno".
W wersjach Trend i Titanium klientom oferowany jest szeroki wybór wyposażenia, technologii i elementów wykończenia, dzięki czemu możliwe jest dalsze dostosowywanie samochodu do indywidualnych potrzeb każdego klienta. Realizację tych potrzeb umożliwiają także specjalne zestawy, zawierające dodatkowe produkty związane z ochroną, transportem, przechowywaniem, stylizacją i modyfikacją zakupionego już pojazdu.
Ford Kuga zawiera niektóre z technologii po raz pierwszy przedstawionych w segmencie dużych i luksusowych pojazdów Ford (ostatnio także w Fordzie Focus nowej generacji), jednocześnie wprowadzając do swojego segmentu i oferty Ford of Europe nowe elementy wyposażenia, takie jak dwuczęściowe, dzielone w poziomie drzwi tyłu nadwozia.
Ford Kuga będzie dostępny z silnikiem 2,0 l Duratorq TDCi o mocy 136 KM zestawionym z sześciostopniową mechaniczną skrzynią biegów. Zarówno w wersji z napędem na przednie koła, jak i w wersji z inteligentnym napędem na wszystkie koła moc, osiągi i siła uciągu we wszystkich warunkach pracy silnika i przy wszystkich obciążeniach zostały idealnie dostosowane do nowego Forda Kuga. Silnik zapewnia wysoki moment obrotowy: 320 Nm przy 2000 o/m i 340 Nm w funkcji chwilowego zwiększenia momentu obrotowego. Wersja z napędem na przednie koła i z inteligentnym napędem na wszystkie koła zapewnia korzystne zużycie paliwa, wynoszące odpowiednio 6,3 i 6,4 l paliwa na 100 km (cykl mieszany). Wynik emisji CO2 w przypadku inteligentnego napędu na wszystkie koła, wynoszący 169 g/km, jest najlepszy w tej klasie pojazdów.
"Ford Kuga swoim wyglądem sugeruje, że 'wszystko da się zrobić' i 'wszędzie da się dojechać'; opracowany zespół napędowy idealnie spełnia swoją rolę przy takich założeniach - powiedział Gunnar Herrmann.
Ford Kuga został zaprojektowany z myślą o osiągnięciu najlepszej w swojej klasie jakości jazdy szosowej i wyjątkowych własności w jeździe terenowej. Stosując jako solidną bazę wypróbowane elementy podwozia i technologię z kompaktowych samochodów marki Ford, inżynierowie Ford of Europe opracowali, dostosowali i dostroili każdy element i aspekt jakości jazdy, tak by nowy model nie ustępował pozostałym pojazdom z błękitnym owalem na masce, słynącym z bardzo dobrej dynamiki jazdy. Głównym celem było osiągnięcie przez Forda Kuga najlepszych w całym segmencie wyników związanych z własnościami jezdnymi. W tym celu w nowym modelu zawarto wiele nowych systemów i elementów.
Ford Kuga dołącza do cieszącej się powodzeniem oferty pojazdów cenionych za stawianie na czołowym miejscu kwestii bezpieczeństwa. Pierwszym elementem przyczyniającym się do bezpieczeństwa pojazdu jest sztywna kabina pasażerska, skonstruowana i wyprodukowana tak, by nie poddawała się deformacjom. Zastosowano także wiele aktywnych, pasywnych i specjalnych elementów wyposażenia, przyczyniających się do zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Również zintegrowane systemy elektroniczne, takie jak układ stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA), zwiększają bezpieczeństwo Forda Kuga i dają kierowcy konieczną pewność prowadzenia.
"Poświęcamy wiele środków, by uczynić nasze samochody jak najbezpieczniejszymi dla naszych klientów i wszystkich pozostałych użytkowników dróg. Podchodzimy do tego tematu bezkompromisowo i kompleksowo - dodał Herrmann.
Ford Kuga będzie produkowany w zakładzie Forda Saarlouis w Niemczech wraz z nowym Focusem (wersja 3- i 5-drzwiowa oraz kombi) oraz C-MAX.
Źródło: Samar, Ford Polska