Ford Focus II 1.8 TDCi

Obraz

Focus II zdobył duże uznanie odbiorców i na polskim rynku jest najlepiej sprzedawanym modelem Forda. W ubiegłym roku trafił także na listę najpopularniejszych aut segmentu C.

Focus swój sukces handlowy w dużej mierze zawdzięcza modelowi pierwszej generacji, który pojawił się jesienią 1998 r. i od razu zajął czołową pozycję wśród tzw. kompaktów wspomnianego już segmentu C. Imponował oryginalną stylizacją nadwozia oraz układem jezdnym. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9945/ford-focus-ii-1-b.jpeg',500,320) ) |
| --- | Przyznano mu tytuł „Car of the Year 1999” i przez 6 lat cieszył się dużym powodzeniem. Te sukcesy przełożyły się na udany debiut zmodernizowanego modelu.

Cechy szczególne

Cech szczególnych wyliczylibyśmy wiele, ale skupimy się tylko na kilku. Z konstrukcyjnego punktu widzenia jest to samochód dopracowany. Focus II zbudowany jest z wykorzystaniem płyty podłogowej, takiej samej jak w Fordzie C-Max, Volvo S40/V50 oraz Maździe 3. Warto podkreślić, że decyzja stosowania tej samej płyty podłogowej w kilku modelach pojazdu wynika z zaufania do przyjętego rozwiązania konstrukcyjnego, odznaczającego się szczególnie, dobrymi cechami. Focus II ma też świetnie opracowane zawieszenie kół, które użytkownik odbiera jako wygodę jazdy i bezpieczne, stabilne zachowanie się pojazdu w ruchu. Szczególnie dobrze rozwiązano też układ kierowniczy. Do tych wyróżniających się rozwiązań doliczymy też dużą objętość wnętrza użytkowego, włącznie z bagażnikiem o objętości większej niż u konkurentów.

Silnik

Wybierając Focusa II musimy się zastanowić, który z oferowanych silników dla nas będzie najodpowiedniejszy. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9945/ford-focus-ii-2-b.jpeg',500,311) ) |
| --- | Jest bowiem z czego wybierać. Od najmniejszej pojemności skokowej 1.4 benzynowej jednostki, do udanych diesli 1.6, 1.8 i 2.0. Do prezentacji wybraliśmy pojazd napędzany dieslem 1,8 l i to nie dlatego, że jest kompletowany ze wszystkimi wyposażeniami samochodu (wyróżniającymi się nazwami: Amber, Silver, Gold i Platinium), ale również dlatego, że jest to „optymalna” jednostka napędowa Focusa II. Nadająca mu dobrą dynamikę i jednocześnie trwała oraz ekonomiczna w eksploatacji. Posiada wykonaną z żeliwa głowicę oraz blok cylindrów, oraz pojedynczy wałek rozrządu sterujący dwoma zaworami na cylinder. Układ zasilania to bezpośredni wtrysk paliwa z wykorzystaniem systemu common rail oraz turbodoładowanie z chłodzeniem powietrza doładowywanego, tzw. intercooler.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Wrażenia z jazdy

Dobrze zestrojone zawieszenie pochodzi z poprzedniej generacji tego modelu, ale zostało jeszcze ulepszone. Focus II po prostu bardzo dobrze „trzyma” się drogi i pewnie zachowuje się na zakrętach. W pewnym utrzymywaniu zamierzonego kierunku ruchu pomaga również dobrze pracujący układ kierowniczy z progresywnie (zależnie od prędkości jazdy) działającym wspomaganiem.

Kierowca ma ergonomiczne miejsce: wygodnie ukształtowany fotel z regulacją wysokości, a kolumna kierownicy regulowana jest w dwóch płaszczyznach. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9945/ford-focus-ii-3-b.jpeg',500,322) ) |
| --- | Widoczność z miejsca kierowcy dobra w lusterkach zewnętrznych i –ograniczona w lusterku wewnętrznym ze względu na silnie do przodu pochyloną szybą tylną i małe pole szyby tylnej oczyszczane przez wycieraczkę.
Mało czytelny jest wyświetlacz przebiegu sumarycznego i dziennego, tzw. licznik kilometrów. Natomiast dobrze widoczne są wskaźniki: prędkości, obrotów silnika i stanu paliwa. Zwłaszcza doceniamy wskaźnik, który pokazuje stan paliwa, to zasługa ekonomicznego źródła napędu – na 55-litrowym zbiorniku paliwa można łatwo przejechać ponad 800 km.
Długotrwała jazda nie jest męcząca, m.in. samochód łatwo rozpędzamy i nie odczuwamy wzmożonego hałasu.

Podsumowanie

Rynek najczęściej trafnie reaguje na oferowane wyroby. Nie myli się też w przypadku Focusa II. To udany samochód, dający dużo satysfakcji użytkownikowi. Ma bezpieczną konstrukcję, jest łatwy w prowadzeniu, wygodny, dobrze wykonany, ekonomiczny w eksploatacji i w segmencie C konkurencyjny cenowo w porównaniu do modeli innych marek.
Najtańszą odmianę 3-drzwiową Amber z benzynowym silnikiem 1.4 w promocji możemy kupić za 53 000 zł. W prezentowanej odmianie 5-drzwiowej Focus II z silnikiem 1.8 TDCi kosztuje w promocji 67 000 zł.

Wybrane dane techniczne:

| Rodzaj silnika | wysokoprężny |
| --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1753 |
| Moc maksymalna (KM-obr/min)
| 115-3700 |
| Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 280-1900 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 10,8 |
| Rozpędzanie (IV bieg) 50-100 km/h (s) | 9,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 190 |
| Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 40,5 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 385 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,3/6,7 |
| Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 4342/1840/1497 |
| Rozstaw osi (mm) | 2640 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2 (lub 100 tys. km)/12 |
| Cena odmiany 5-drzw. z silnikiem 1.8 TDCi (zł) | 67 000*) | *) w wyposażeniu Ghia dodatkowe opłaty za akcesoria

Nasza ocena (maks. liczba gwiazdek 5):

Przestronność wnętrza np. tylko w niektórych pojazdach segmentu C innych marek (np. VW Golf) jest więcej miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu
Silnik Tradycyjna konstrukcja, ale niezawodna
Poziom hałasu Porównywalny z konkurentami segmentu C
Hamulce Precyzja działania i skuteczność porównywalna z konkurencyjnymi pojazdami
Dynamika dobra, np. lepsza niż VW Golfa 1.9 TDI
Zużycie paliwa * Niewielkie, np. w cyklu mieszanym 5.2 l/100 km, mniejsze niż w przypadku licznej konkurencji
Nowoczesność konstrukcji tzw. podwozie zasługuje na najwyższą notę, ale nadwozie nie wyróżnia się oryginalnością stylizacji
Wyposażenie dobre wyposażenie standardowe (np. ABS, klimatyzacja) z możliwością dokupienia wyposażenia dodatkowego

Przykłady wyposażenia seryjnego: - poduszki powietrzne, dla kierowcy i obok siedzącego pasażera

- układ przeciwblokujący hamulce ABS

- klimatyzacja z ręczną regulacją temperatury

- elektryczne sterowanie szyb w drzwiach przednich

- regulacja wysokości foteli kierowcy

- dzielona 60:40 i składana tylna kanapa

Autor: Zdzisław Podbielski

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy